- This event has passed.
Zváchim 39 – Napi Talmud 2118: Mitől válik egy bűnáldozat érvényessé
Elég egy csepp? – Amikor a vérhintés sorsa az érvényességről dönt
Mitől válik egy bűnáldozat érvényessé – és mikor vész el minden áldozati cél? A mai tanulás középpontjában a vérhintés és -kenés fázisai állnak, különösen a hátát (חטאת) áldozatok esetében. A külső és belső oltárokon történő vérkezelés szabályainak árnyalatait elemzi a Talmud: vajon az utolsó három kenés számít-e annyira, mint az első? El kell-e mosni a ruhát, ha ezekből fröccsen rá vér? És vajon mi történik, ha ezeket a fázisokat kihagyják – beáll-e a pigul (פיגול – pigul) vagy sem? A szugjá választ keres ezekre a kérdésekre rabbinikus logikával és tórai szövegértelmezéssel.
A ruha mosásának szabályai – az utolsó három kenés jelentősége
Rabbi Jochánán azt tanította: a hátát áldozatnál, ha a kohén ruhájára a második, harmadik vagy negyedik kenés során kerül vér, azt ugyanúgy ki kell mosni, mint ha az első kenéskor történt volna. Ez látszólag ellentmond annak az elvnek, hogy ezek a kenések már nem elengedhetetlenek az áldozat érvényességéhez.
Rav Pappa bizonyítékot is próbál hozni egy misna alapján, amely felsorolja, hogy mikor nem kell kimosni a ruhát:
- Ha az állat nyakából fröccsent a vér
- Ha az oltár sarkáról vagy talapzatáról fröccsent
Ebből következik: ha nem konkrétan a sarokról vagy talapzatról, hanem a sarokra szánt vérből fröccsent a ruhára, akkor azt mégis ki kell mosni – tehát a második, harmadik, negyedik kenés során fröccsent vér is ilyen.
A szövegértelmezés kihívása: mire vonatkozik a mosás tilalma?
A Talmud felveti: ha ezt a logikát alkalmazzuk, akkor a talapzatra szánt vérből fröccsent ruhát is ki kellene mosni – pedig tudjuk, hogy ez nem kötelező. A válasz: a misna véleménye Rabbi Nechemjá álláspontját tükrözi, aki szerint még a maradékvér is teljes értékűnek számít. Ezért:
- Ha az áldozat maradék vérét a szentélyen kívül öntenék ki, az bűnt von maga után
- Ha ebből a vérből fröccsen a ruhára, azt ki kell mosni
Ezt egy brájtá is alátámasztja: különbséget tesz a még „funkcionáló” vér (pl. amit a talapzatra öntenek), és a teljesen „inaktív”, lefolyóba szánt vér között.
Pigul – mikor érvénytelenít a gondolat?
Fontos szabály: a pigul csak olyan szolgálati fázisban áll be, amely elengedhetetlen az engeszteléshez. Tehát:
- A maradékvér kiöntésekor elhangzott rontó gondolat nem eredményez pigult
- Ez alapján az az értelmezés, hogy a brájtában a talapzatra szánt vért említi, ellentmondásos
Ezért a Talmud újraértelmezi: a szóban forgó vér valójában nem a maradékvér, hanem a második, harmadik, negyedik kenésre szánt vér. Ebből viszont az következik, hogy ezek a kenések mégiscsak számítanak bizonyos szempontból – például a ruha tisztításának szabályaiban.
A szöveg pontosítása: mit jelent „a sarokról” és „a talapzatról”?
A Talmud különbséget tesz a következők között:
- „A sarokról” = a sarokra már felkent vér fröccsent vissza → nem kell mosni
- „A sarokra szánt” vérből fröccsent → kell mosni
- „A talapzatról” és „a talapzatra szánt” vérből fröccsent → nem kell mosni (kivéve Rabbi Nechemjá szerint)
Ebből kiderül: a második, harmadik, negyedik sarokra szánt vér még mindig számít, legalábbis annyira, hogy ruhára fröccsenve mosási kötelezettséget von maga után.
A belső oltár (מזבח הפנימי – mizbéach hapnimí) és a kötelező kenések
Más szabályok érvényesülnek a belső oltárra hozott különleges hátát áldozatoknál:
- Itt mind a négy kenés és a szentek szentje előtti hét hintés elengedhetetlen
- Ha akár egy is kimarad, az áldozat érvénytelen
Ezt a Tóra ismétlődő szófordulatai alapján tanuljuk ki:
„Úgy járjon el vele, ahogy az üszővel eljár” – 3Móz 4:20
Ez a mondat többször is megismétlődik az áldozatok felsorolásánál, és ez alapján a bölcsek különbséget tesznek:
Mely áldozatokra vonatkozik ez a szigorú szabály?
- A főpap bűnáldozata (פר כהן משיח – par kohén másiach)
- A közösségi bűn áldozata (פר העלם דבר של ציבור – par he’elem dávárr sel cibur)
- A jomkipuri üsző
- A bálványimádásért hozott közösségi bűnáldozat
Melyekre nem vonatkozik?
- A ros hodes (újhold) és ünnepi napokon hozott közösségi bűnáldozatok, amelyek feltételezett bűnért vannak rendelve, nem konkrét vétek miatt.
Ez a megkülönböztetés logikus, hiszen az elengedhetetlen engesztelési aktusok csak azokra az áldozatokra vonatkoznak, amelyek valóban egy konkrét bűnért jöttek létre.
Mikor nem számít a kihagyás érvénytelenítőnek?
A Tóra azt is mondja:
„És engesztelést szerezzen a pap, és bocsájtassék meg nekik.” (3Móz 4:20)
Ebből a brájtá tanulása szerint következik:
- Ha a kohén nem támaszkodott az állat fejére
- Vagy ha nem öntötte ki a maradékvért a talapzatra
akkor az nem érvényteleníti az áldozatot, bár hibás eljárás.
Ezzel szemben a kenések és hintések elengedhetetlenek – ezek elengesztelés feltételei.
Elhangzott példák és főbb koncepciók
- Ruha mosásának szabálya: csak akkor kell, ha a vér még aktív fázisban van
- Rabbi Nechemjá véleménye: a maradékvér is teljes értékű
- A pigul csak a szolgálat elengedhetetlen részeinél áll be
- A belső oltárra kerülő áldozatok: mind a négy kenés kötelező
- Külső oltárnál: a második-harmadik-negyedik kenés nem teszi érvénytelené az áldozatot, de más következménye van (ruhamarás)
- Az ismételt tórai szófordulatokból következtetnek a jogszabályok szigorúságára
—————————————————-
Zváchim (Vágóáldozatok) – זְבָחִים
Az ókorban e traktátus neve „Az áldozati állatok levágása” volt. Itt kerülnek megtárgyalásra a különféle vágóáldozatok: hogyan kell bemutatni az ilyen áldozatot és miáltal válhat az áldozati állat alkalmatlanná. Ugyanebben a traktátusban található a háláchikus exegézis alapjainak magyarázata, valamint a tiltott vegyülékekre vonatkozó rendelkezések. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 120 oldal.
—————————————————-
A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.
Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30-8:30 között.
Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)
Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud
Kulcsszavak:





