Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Zváchim 38 – Napi Talmud 2117: Egy csepp vér elég?

  

Cimkék:   

Egy csepp vér elég? – Amikor a minimum mégis elegendő

A Talmud mai szugjája a vérhintés minimális mértékéről szóló vita mélyrétegeit tárja fel. Vajon egyetlen hintés már elégséges, hogy az áldozat érvényes legyen? És ha igen, mi történik a többi, előírt vérhintéssel? Beteheti-e az áldozatot a pigul kategóriájába, ha egy rész kimarad, vagy elég már egy gondolat az elején? A vita központjában a hátát áldozatok (חטאת – chátát) vérhintésének szabályai állnak, a külső oltáron (מזבח החיצון – mizbéach hachicón) és a belső oltáron (מזבח הפנימי – mizbéach hapnimí) történő eljárások különbségével.

Bét Hilel és Bét Sámáj vitája a minimális vérhintésről

A vita Bét Hilel és Bét Sámáj között arról szól, hogy mennyi az a minimális vérhintés, amely még bediávád (utólagosan) elfogadható:

  • Külső oltár, vonal alatti hintés (általános áldozatoknál): mindenki egyetért, hogy egy sarokra való hintés is elegendő, mert az a négy oldalt eléri (két sarokból „kettő, ami négy” – שתי מתנות שהן ארבע – sté matanot shehen árba).
  • Vonal feletti kenés (hátát áldozat):
    • Bét Sámáj: legalább két sarokra kell kenni
    • Bét Hilel: már egy sarok is elég

A „vérkenés” tórai forrásai – a hipér (כיפר) szó szerepe

A vita egyik fontos alapja a „és engesztelést szerezzen” (וְכִפֶּר – vechipér) kifejezés.

Háromszor szerepel a Tórában három különböző chátát áldozattal kapcsolatban ez a szó, miközben a szabály szerint négy sarokra kellene kenni a vért. A bölcsek ezt úgy értelmezik:

  • A három vechipér szó egyszerűsíti az előírást, és azt tanítja: ha csak három, kettő, vagy akár csak egy kenést végzett a kohén, az áldozat még mindig érvényes.

Mihez hasonlítsuk a külső hátátot?

A Talmud megvizsgálja, hogy melyik másik áldozathoz hasonlíthatjuk logikai alapon a külső hátát áldozatot:

  • A vonal alatti vérhintéses áldozatokhoz? Ott egy hintés is elég – ez Bét Hilel logikáját erősítené.
  • A belső oltáron végzett hátát áldozatokhoz? Ott viszont mind a négy kenés elengedhetetlen, így ez Bét Sámáj álláspontját támogatná.

A vita alapján nem lehet egyértelmű következtetést levonni logikai alapon, ezért szükség van a Tóra hipér kifejezéseinek értelmezésére.

Lehetséges-e kombinált kenés: részben fölülre, részben alulra?

Felmerül egy kérdés: ha a Tóra csak annyit mond, hogy „engedje, hogy engesztelést szerezzen”, akkor lehet-e, hogy egy részét alulra, egy részét felülre kenjük?

A Talmud válasza: nem ismerünk olyan áldozati vérhintést, ahol ugyanazon áldozat vérét részben a vonal fölé, részben a vonal alá kellene kenni. A példák, ahol ilyen arány szerepel (pl. jom kipuri vérhintés – אחד למעלה ושבע למטה – echád lemálá ve’sheva lematá), nem az oltárral kapcsolatosak, hanem a szentek szentje bejáratára vonatkoznak, vagy más kontextusban értendők.

Ezért a vechipér kifejezések értelmezése alapján levonható, hogy akár egy kenés is elegendő.

Pigul és a hintések viszonya – mikor áll be a büntetés?

Újabb vita: a pigul (rontó gondolat) beállásához hány kenés szükséges?

  • Bét Sámáj: mivel szerinte kettő kell a hátát érvényességéhez, pigul csak akkor áll be, ha mindkét kenésnél a rontó gondolat jelen van.
  • Bét Hilel: egy kenés is elég az érvényességhez, ezért már egy gondolat is elég, hogy pigulnak számítson.

Ezért ebben a tekintetben Bét Hilel a szigorúbb, ami szokatlan, mert általában ő a megengedőbb fél.

A három „extra” kenés státusza – fontosak vagy sem?

Ha már az első kenés megtörtént, és az áldozat érvényes:

  • A további három kenés nem érvényesítők, de nem is feleslegesek.
  • Bizonyos szempontból ugyanúgy kell eljárni velük, mint az első kenéssel:
    • Csak nappal lehet végezni
    • Csak kohén csinálhatja
    • Szent edény szükséges
    • A sarokra kell kenni
    • A kohén ruhájára fröccsent vért még a szentélyben kell kimosni
    • A maradék vért a talpazatra kell önteni

Más szempontból nem olyan szigorúak:

  • Ha a tulajdonos az első kenés után meghal, a további kenések még elvégezhetők
  • Ha ezek közben van rontó gondolat, az nem teszi érvénytelenné az áldozatot
  • Ha ezeket kívül végezték, nem szükséges elégetni az áldozatot

Összefoglalás: eltérő következmények az első és a többi kenés között

Rabbi Pappa megfogalmazása szerint:

  • Egyes jellemzőkben a három extra kenés az elsőhöz hasonlóan szigorú
  • Más jellemzőkben engedékenyebbek, mert már nem szükségesek az áldozat elfogadásához

Ez az árnyalt különbségtétel segít megérteni, miért nem szabad lebecsülni a további kenéseket – még akkor sem, ha azok bediávád már nem szükségesek az érvényességhez.


Elhangzott példák

  • „Kettő, ami négy” (שתי מתנות שהן ארבע – sté matanot shehen árba)
  • Külső oltár: egy hintés már elegendő a többség szerint
  • Hátát áldozat vonal felett: Bét Sámáj szerint kettő kell, Bét Hilel szerint egy elég
  • „Engesztelés szerezzen” (כיפר – kipér) háromszori említése alapján történő levezetés
  • Példa a jom kipuri vérhintésre: egy fent, hét lent (אחת למעלה ושבע למטה – echát lemálá ve’sheva lematá)
  • A későbbi három kenés: szigorúbb (kohén, edény, sarok, stb.), de nem alapvető érvényességi feltétel
  • Pigul beállása: Bét Sámáj szerint két kenésnél kell gondolni rá, Bét Hilel szerint már egy is elég

 

—————————————————-

Zváchim (Vágóáldozatok) – זְבָחִים
Az ókorban e traktátus neve „Az áldozati állatok levágása” volt. Itt kerülnek megtárgyalásra a különféle vágóáldozatok: hogyan kell bemutatni az ilyen áldozatot és miáltal válhat az áldozati állat alkalmatlanná. Ugyanebben a traktátusban található a háláchikus exegézis alapjainak magyarázata, valamint a tiltott vegyülékekre vonatkozó rendelkezések. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 120 oldal.

—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud


 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036