
- This event has passed.
Svuot 48 – Napi Talmud 1991: Hazug tanúk, megrekedt eskük – Amikor a bíróság is a Messiásra vár
Hazug tanúk, megrekedt eskük – Amikor a bíróság is a Messiásra vár
Mi történik akkor, ha két tanúcsoport egymásnak ellentmondó tanúvallomást tesz, és biztos, hogy valamelyikük hazudik? Hogyan dönt a bíróság, ha egyik fél sem tud esküt tenni, amely egyébként mentesítené a fizetés alól? A Svuot traktátus 48-as lapján Köves Slomó rabbi a Talmud rendkívül izgalmas jogeseteit értelmezi: kétely és bizonyosság határán, az igazságszolgáltatás kiszolgáltatott helyzeteiben. A rabbi részletesen bemutatja, hogy miként vélekednek a babilóniai és izraeli bölcsek, amikor az eskü ereje már nem segít – csak a lelkiismeret vagy a Messiás.
Ki a hamis tanú, ha két pár egymásnak ellentmond?
A lap elején a tanúvallomásokkal kapcsolatos vita került elő. Két tanúpár állít egymásnak ellentmondó dolgokat, például hogy K megölte-e G-t. A bíróság biztos lehet benne, hogy egyikük hazudik, de nem tudja, melyik. Ennek kapcsán a rabbi bemutatja:
- Rav Huna álláspontját, aki szerint ezek a tanúk a későbbiekben továbbra is tanúskodhatnak különböző ügyekben, amíg nem futnak össze újra ugyanabban az ügyben. Mivel nem tudjuk, melyik tanú hazudott, nem lehet kizárni őket automatikusan.
- Rav Chisda ezzel szemben azt mondja: ha biztos, hogy egyikük hazudott, akkor mind a négy tanút ki kell zárni a tanúskodásból. Ez abból indul ki, hogy „kol deparish me-rubá parish” nem alkalmazható egyértelmű hazugság esetén.
A rabbi kifejti, hogy ez a vita egyértelműen hatással van más jogesetekre is, például pénzügyi követeléseknél, amikor a tanúk nem csak erkölcsileg, de jogilag is kétségbe vonhatók.
Mi történik, ha senki sem tud esküt tenni?
A rabbi emlékeztet a korábbi misnára, mely szerint ha mindkét peres fél (felperes és alperes) alkalmatlan az eskütételre, akkor két lehetőség van:
- Rabbi Meir szerint ilyenkor osszák meg a követelést.
- Egy másik vélemény szerint az eskü „visszatér az eredeti helyére” – vagyis az alpereshez, aki eredetileg esküt tett volna.
Itt jön elő a két iskola vitája:
- A babilóniai bölcsek szerint az eskü visszatér a Szináj-hegyhez („chazra shvuá le-Sinai” – חזרה שבועה לסיני). Mivel egyik fél sem tud esküt tenni, a bíróság nem tud dönteni, és az ügyet rábízza az emberek lelkiismeretére.
- Az izraeli bölcsek (élükön Rabbi Abával) úgy értelmezik, hogy az eskü visszatér az eredeti kötelezetthez, tehát az alpereshez, és ha az nem tud esküt tenni, akkor köteles fizetni.
Eskü helyett fizetés? Konkrét jogesetek
Köves rabbi ezután egy gyakorlati esetről beszélt:
- Egy férfi erőszakkal elvett egy ezüstrudat a másiktól. Azt állította, hogy az az övé. Egy tanú viszont látta az elvételt. Rabbi Abba szerint, mivel van tanú, aki az erőszakot igazolja, az illető nem esküdhet meg. Normál esetben megesküdhetne, hogy az övé volt, és mentesülne. De mivel nem tud esküt tenni, fizetnie kell.
Ez egy tipikus esete annak, amikor az esküre való képtelenség kötelező fizetést eredményez. Ez az izraeli bölcsek logikája: ha nem tudsz esküt tenni, nem mentesülsz, hanem fizetsz.
Örökösök és az eskü problémája
A rabbi részletesen elmagyarázza, hogyan működik az eskü az öröklésnél:
- Ha a hitelező meghalt, és a követelést az örökös próbálja behajtani, akkor elvileg esküt kellene tennie, hogy apja nem kapta meg a pénzt.
- A probléma: az örökös nem tudja bizonyítani, hogy az apja valóban nem kapta meg a pénzt – csak annyit mondhat, hogy nem hallott róla.
Rav és Smuél szerint ez nem elegendő. A fizetésre kötelezett fél (az adós örököse) így mentesül a fizetés alól. Ez a „chazra shvuá le-Sinai” esete.
Rabbi Elazar viszont megengedőbb: szerinte elég az az eskü, hogy „nem hallottam apámtól, hogy ez ki lett volna fizetve.”
A bíróság gyakorlatban is tétovázik
A rabbi felidézi Rámi bár Cháma esetét, aki Rabbi Elazar enyhébb véleménye szerint járt el. Később azonban egy tanuló hozott egy levelet izraeli bölcsektől, akik szerint a halacha nem Rabbi Elazart követi. Rámi bár Cháma mégsem változtatta meg döntését – ezzel is mutatva, milyen bizonytalan terepen mozog a bíróság.
Két tanúpár, két szerződés – lehet-e dönteni?
A végén a Talmud még egyszer visszatér a tanúvitához, immár pénzügyi kontextusban:
- Van egy hitelező, akinek két szerződése van, egy adóssal.
- Az egyik szerződéshez egy tanúpár tartozik, a másikhoz egy másik.
- A tanúpárok ellentmondanak egymásnak.
Mi történik? Rav Huna szerint, ha külön szerződésekről van szó, külön lehet kezelni őket. Rav Chisda szerint nem – ha a tanúk közül valaki hazudik, akkor mindkét szerződést semmisnek kell tekinteni.
Konklúzió: marad a „teiku” – válasz nincs, amíg a Messiás el nem jön
A rabbi zárásként rámutat, hogy vannak helyzetek, amikor sem a tanúk, sem az eskü, sem a logika nem vezet el egyértelmű döntéshez. Ilyenkor a Talmud szava: teiku (תיקו) – „álljon meg”, „maradjon függőben”. Ez a legőszintébb válasz: amíg a Messiás el nem jön, maradnak a kétségek, és marad a lelkiismeret.
Elhangzott példák:
- Két tanúpár gyilkossági ügyben, egymásnak ellentmondva
- Esküre képtelen fél fizetési kötelezettsége (Rabbi Abba esete az ezüstrúddal)
- Örökös esküje, hogy nem hallotta apjától, hogy fizettek volna
- Rámi bár Cháma döntése, amely eltér az izraeli bölcsek levelétől
- Két szerződés – két ellentmondó tanúpár
- „Teiku” – eldönthetetlen jogeset a Messiásig
—————————————————-
Svuot (Eskük) – שבועות
Itt kerülnek megtárgyalásra a különféle eskük: a bíróság előtt tett eskük, a személyes eskük, illetve a rabbik által bevezetett eskük. Két fejezet tárgyalja azokat a törvényeket, amelyek megtiltják, hogy rituálisan tisztátalan személy belépjen a Szentélybe és részt vegyen az áldozatok bemutatásában. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 49 oldal.
—————————————————-
A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.
Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30-8:30 között.
Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)
Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud