
- This event has passed.
Svuot 39 – Napi Talmud 1982 – Hogyan kell esküt tenni a bíróságon?
„Az igazság súlya alatt: eskü a bíróságon” – Milyen helyzetekben kell, és hogyan lehet esküt tenni a Talmud szerint?
Mi történik akkor, ha valaki csak félig ismeri el, hogy tartozik, vagy ha egyáltalán nincs bizonyíték a követelésre? Kötelezhető-e esküre az, aki már egyszer elismerte, de később visszavonta? A Svuot 39. lap tanítása középpontjában a részleges beismerés és az eskü bírósági procedúrája áll. A rabbi az előadásban részletesen bemutatja, mikor kötelez a Tóra valakit esküre, milyen feltételek mellett mentesülhet alóla, és hogyan történik maga az eskütétel a bíróságon – nemcsak formai, hanem spirituális értelemben is.
Mikor kötelez az eskü?
A legtipikusabb eset, amikor esküre lehet valakit kötelezni, az a modé b’mikcat (מודה במקצת), vagyis részleges beismerés esete. Ha például Grün azt állítja, hogy Kohn tartozik neki egymillió forinttal, és Kohn azt válaszolja, hogy csak félmillióval tartozik, akkor az elismert részt ki kell fizetnie, a fennmaradó részre pedig esküt kell tennie, hogy arra valóban nem tartozik. Ha azonban Kohn teljesen tagadja a tartozást, és nincs ellene két tanú, akkor nem kötelezhető esküre. Egy tanú esetén viszont már igen.
Mennyi az elég?
A Misna szerint az érvényes követelés értéke legalább sztét keszef (שתי כסף), azaz két ezüstpénz kell legyen. A beismerés értékének pedig legalább egy prutá (פרוטה) értékűnek kell lennie, különben nem számít beismerésnek. Ugyanilyen fontos, hogy a beismerés ugyanarra a típusra vonatkozzon, mint a követelés. Ha például valaki két liter tejet követel, de a másik fél csak egy liter bort ismer el, az nem számít részleges beismerésnek.
Pénznemek és termékek összehasonlítása
A rabbi példákkal mutatja be, mikor számít két dolog azonos típusúnak:
- Ha két vert pénzt követelnek, de az adós csak nemesfémet ismer el, az nem részleges beismerés.
- Ha azonban a követelés és az elismerés is vert pénzre vonatkozik, még ha más nemesfémből is van, az már elfogadható.
- Ha valaki búzát követel, és az adós árpát ismer el, az nem ugyanaz – de egyes vélemények szerint mégis, mert hasonlóak.
- A hüvelyesek és a gyümölcsök között viszont nincs ilyen különbségtétel: a hüvelyesek gyümölcsnek számítanak.
Örökösök, időhúzás és visszavonás
Érdekes példa: ha egy örökös azt mondja, hogy apja 100 pénzzel tartozott, de ő csak 50-et ismer el, az nem számít részleges beismerésnek. Miért? Mert az örökös nem tanúja a tartozásnak, csak jóhiszeműen elismeri – ez pedig nem jogilag kötelező beismerés. Ha pedig valaki elismerte a tartozást, majd másnap azt mondja, hogy már visszafizette, az új állítás, és nem lehet már csak esküre kötelezni – fizetnie kell. Ha viszont másnap teljesen tagadja a követelést, akkor ismét elindul az eskü mechanizmusa.
Gilgul shevuá – kiterjesztett eskü
Ha valakit egyszer már esküre köteleztek (gilgul shevuá – גלגול שבועה), akkor a bíróság más ügyekben is kérheti tőle az esküt, még ha az adott ügy önmagában nem is indokolná. Például ha egy per során valaki ingóságra vonatkozóan tesz esküt, a bíróság kiterjesztheti az esküt ingatlanügyre is – pedig arra önmagában nem lehetne esküt tenni.
A bírósági eskü ceremóniája
A rabbi részletesen bemutatta az eskütétel gyakorlati aspektusait:
- Az esküt állva kell tenni, Tóratekercs vagy más szent tárgy jelenlétében.
- Vita van arról, hogy csak Tóratekercs alkalmas-e, vagy például tfilin is.
- A rabbinikus vélemények szerint az esküt nemcsak a szent tárgyal, hanem Isten nevének kimondásával is meg kell erősíteni.
- A rabbinikus figyelmeztetés szerint a világ is megremegett, amikor a Szináj hegyen elhangzott a parancsolat: „Ne vedd az Örökkévaló nevét hiába a szádra.”
Spirituális figyelmeztetések és példabeszédek
A bírák az eskü előtt figyelmeztetik az illetőt, milyen súlyos bűnt követ el, ha hamisan esküszik:
- Minden bűnt el lehet mosni megbánással, kivéve a hamis esküt, amelyre különösen súlyos büntetés jár.
- Aki hamisan esküszik, az nemcsak magára, hanem családjára és a világra is bajt hoz.
- A rabbi egy klasszikus történetet is felidézett: valaki sétabotba rejtette az adósság összegét, amit a peres félnek adott az eskü előtt, majd letagadta a tartozást – aztán a bot eltört, és mindenki előtt nyilvánvalóvá vált a csalás.
A közösségi felelősség és a kollektív büntetés
A hamis eskü egyedi súlyát az is mutatja, hogy nemcsak az elkövetőt, hanem az ő családját és még az igaz embereket is érheti következmény. Más bűnöknél legfeljebb a bűnös közvetlen környezete érintett, itt azonban a kollektív felelősség is hangsúlyos. Ez kapcsolódik az elvhez, hogy Kol Jiszráel arevim ze baze – כל ישראל ערבים זה בזה, vagyis „minden zsidó felelős egymásért”.
Az előadásban elhangzott példák
- Grün és Kohn peres esete 1 millió forintról – részleges beismerés és eskü kötelezettsége.
- Példa különböző pénztípusok elismerésére (vert/nem vert pénz).
- 2 liter tej követelése – elismerés 1 liter borra: nem részleges beismerés.
- Búza vs. árpa elismerés esete – típusazonosság vita.
- Örökös elismerése: nem számít részleges beismerésnek.
- Eskütétel botba rejtett pénzzel – a sétabot története.
- Tanúk előtti visszafizetés: a tanúk személye is számít.
- Gilgul shevuá: ingóságra tett eskü kiterjeszthető ingatlanra is.
- Spirituális figyelmeztetések: Zakariás, Jeremiás, Hóseás idézetei.
- Korach lázadásának idézése – aki esküt tesz, annak társaságában van a bűn lehetősége.
Az előadás üzenete, hogy az eskü nem csupán jogi aktus, hanem szent kötelesség, amelyben az ember Istent idézi tanúként – és ennek következményei túlmutatnak a bíróság falain.
—————————————————-
Svuot (Eskük) – שבועות
Itt kerülnek megtárgyalásra a különféle eskük: a bíróság előtt tett eskük, a személyes eskük, illetve a rabbik által bevezetett eskük. Két fejezet tárgyalja azokat a törvényeket, amelyek megtiltják, hogy rituálisan tisztátalan személy belépjen a Szentélybe és részt vegyen az áldozatok bemutatásában. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 49 oldal.
—————————————————-
A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.
Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30-8:30 között.
Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)
Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud