
- This event has passed.
Svuot 38 – Napi Talmud 1981 – A bíróság előtti eskü
„Esküszöm, hogy hazudtam?” – Avagy hány áldozat jár egy sorozatban tagadott követelésért?
Ha valaki sorban tagadja le a barátja követeléseit – például egy letétet, egy kölcsönt, egy elveszett tárgyat –, és mindehhez még eskü is társul, akkor vajon hány különálló vétségről van szó? Egyetlen hazugság-e a sok tagadás, ha egyszerre történik? Vagy mindegyikért külön-külön áldozatot kell hozni, és fizetni? Az előadás során a rabbi egy sor elméleti és nyelvi finomsággal árnyalt példán keresztül mutatja be, mit nevezünk shevuat ha-pikadon (שְׁבוּעַת הַפִּקָּדוֹן) – letétet tagadó eskünek –, hogyan különbözik ez másfajta shevuot-októl, és mi alapján határozza meg a Talmud, hogy hány áldozatot kell hozni egy-egy bűnesetért.
A tanítás során szó esik a „nulladik tagadásról”, a nyelvtani kötőszavak döntő jelentőségéről, és még arról is, hogy mennyit ér egy hamis aranyóra a halacha szemszögéből. Mindez nemcsak jogi logikát, de egyfajta nyelvfilozófiai éleslátást is követel. Lássuk a részleteket!
A shevuat ha-pikadon alapfogalma
Az alaphelyzet az, amikor valaki letétet adott egy másik embernek – például egy aranyórát –, majd később visszaköveteli azt. Az alperes azonban esküvel tagadja a letét tényét. Ha később kiderül, hogy hazudott, nemcsak a letét értékét kell visszafizetnie, hanem 25%-os pótlékot is (a Tóra előírása szerint), valamint egy áldozatot is kell hoznia.
Ha azonban több követelést fogalmaznak meg – például „add vissza az aranyórámat, az autómat és a téli kabátomat” –, akkor az, hogy egy vagy több áldozatot kell hozni, attól függ, hogyan tagadta ezeket az alperes.
Kollektív vagy részletező eskü?
A különbség lényege, hogy egyetlen nagy esküt tett az illető („esküszöm, hogy semmivel nem tartozom”), vagy minden tételre külön-külön mondta ki az esküt. A Misna szerint ha a tagadás egyetlen esküben történt, az egy vétség. Ha viszont mindegyik tárgyra külön tagadás és eskü vonatkozott, akkor több eskü – és így több áldozat – szükséges.
A rabbi bemutatja a különböző rabbinikus véleményeket, köztük Rabbi Meir, Rabbi Jehuda, Rabbi Elázár és Rabbi Simon álláspontját:
- Rabbi Simon csak akkor tekint több vétségnek egy felsorolást, ha minden egyes tagadásnál elhangzott az „esküszöm” formula.
- Rabbi Meir szerint az is elegendő a különválasztáshoz, ha nincs ott az „és” kötőszó – vagyis: „esküszöm, hogy nem tartozom ezzel, azzal, amazzal”.
- Rabbi Jehuda szerint az „és” jelenléte épphogy részletező megfogalmazás.
A „nulladik tagadás” dilemmája
Ha valaki úgy kezdi a tagadást: „nem tartozom semmivel”, majd utána sorolja: „nem tartozom az aranyórával, a kabáttal, a könyvekkel”, akkor vajon a kezdeti általános tagadás is külön vétségnek számít? A rabbi két véleményt ismertet:
- Az egyik szerint csak a konkrét tagadások számítanak külön, a nulladik nem.
- A másik szerint a nulladik is önálló eskünek számít, így külön áldozatot követel.
A kötőszavak döntő szerepe
Az előadás egyik fő tanulsága, hogy az és (héberül: ve – וְ) jelenléte vagy hiánya a tagadásban döntő hatással van a halachikus megítélésre. Ha egy ember például így fogalmaz: „nem tartozom az aranyórával és a könyvekkel és a kabáttal”, akkor a vélemények megoszlanak:
- Egyesek szerint ez egy összefoglaló eskü.
- Mások szerint minden egyes „és” külön esküként értelmezhető.
Ezzel kapcsolatban a rabbi bemutatja a két nagy véleménykülönbséget: Smuel és Rabbi Jochanan felfogását. Smuel szerint Rabbi Meir úgy véli, hogy az „és” összegző megfogalmazás, míg Rabbi Jochanan szerint az „és” jelenléte is részletező.
A több követelő esete: összeadódnak a tagadások?
Ha több ember követel pénzt, és az illető mindegyiküknek tagadja tartozását, vajon minden tagadás külön eskünek számít? Például, ha három ember követel fejenként öt dolgot, és az alperes mindháromnak külön tagadja ezeket, akkor 15 esküről van szó. Ha viszont az elsőnek felsorolásszerűen tagadja az öt tételt, a többieknek csak azt mondja: „neked sem tartozom semmivel”, akkor a vita tárgya, hogy a későbbi tagadások extrapolálhatóak-e a részletes első tagadás alapján.
Kárpótlás és pénzbírság együtt
A Misna egy másik esetet is tárgyal: ha valaki azt mondja valakiről, hogy megerőszakolta a lányát, akkor ezzel nemcsak pénzbírságot (amely fix összeg), hanem kártérítést is követel. Ha az alperes tagadja ezt, majd kiderül, hogy hazudott, kell-e áldozatot hoznia?
- Rabbi Simon szerint nem, mert a pénzbírságot nem lehet peres úton követelni, ha az illető saját magát vallja be. Ő úgy tekinti, hogy a tagadás a pénzbírságra vonatkozott.
- A bölcsek szerint viszont kell, mert a követelés része a kártérítés is, ami viszont érvényesíthető önbevallás útján is.
Összegzés: a vétségek számának finom határai
Az előadás során a rabbi érzékletesen mutatta be, hogyan lehet akár nyelvi és gondolati árnyalatokkal elválasztani vagy összevonni egy-egy tagadást. A viták pedig nemcsak halachikus, hanem gondolkodásbeli különbségeket is feltártak.
Példák, amelyek elhangoztak:
- Aranyóra, autó és téli kabát egyidejű tagadása (egy vagy több eskü?)
- Kollektív tagadás: „esküszöm, hogy semmivel nem tartozom”
- Külön eskü: „esküszöm, hogy nem tartozom az órával”, stb.
- Hárman követelnek összesen 15 tételt: hány eskü ez?
- Apa követel kártérítést és pénzbírságot lánya megrontása miatt
- Kérdés: a „nulladik” tagadás számít-e külön?
A következő tanulás során a 39-es lappal folytatódik az eskükkel kapcsolatos talmudi elemzés.
—————————————————-
Svuot (Eskük) – שבועות
Itt kerülnek megtárgyalásra a különféle eskük: a bíróság előtt tett eskük, a személyes eskük, illetve a rabbik által bevezetett eskük. Két fejezet tárgyalja azokat a törvényeket, amelyek megtiltják, hogy rituálisan tisztátalan személy belépjen a Szentélybe és részt vegyen az áldozatok bemutatásában. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 49 oldal.
—————————————————-
A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.
Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30-8:30 között.
Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)
Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud