Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Svuot 32 – Napi Talmud 1975: Eskü, amivel ölni lehet? — A tanúvallomást visszatartó eskü háttere és súlya

  

Cimkék:   

„Eskü, amivel ölni lehet?” — A tanúvallomást visszatartó eskü háttere és súlya

A Svuot traktátus 32-es lapján a rabbi ismét erkölcsi mélységű témához érkezett: a tanúvallomást visszatartó eskü (Svuat edut, שבועת עדות) törvényeihez és következményeihez. Hogyan lehetséges, hogy egyetlen mondat — “nem tudok vallomást tenni” — akár valakinek az életét is tönkreteheti? Milyen szituációkban áll fenn ez a vétek, és mikor súlyosabb az elhallgatás, mint a hamis tanúzás maga? Az előadás során számos gyakorlati példával és finom jogi különbségtétellel vezette végig a hallgatóságot a Talmud e fejezetének gondolatmenetén.

A Svuat edut alapfogalma

Az előző lapokon már szó esett a négyféle esküről, most kifejezetten a Svuat edut fogalmát tárgyalta a rabbi:
amikor valaki olyan esküt tesz, amelyben letagadja, hogy tudna vallomást tenni egy peres ügyben, holott a valóságban lenne ilyen tudása. Fontos hangsúlyozni: itt nem arról van szó, hogy a tanú hamis tanúzást követ el — hanem arról, hogy az igaz tanúvallomást visszatartja. Egyfajta erkölcsi szürke zónáról van tehát szó, hiszen az illető „csak” hallgat — de épp ez a hallgatás lehet végzetes egy per kimenetele szempontjából.

Kikre vonatkozik ez az eskü?

A rabbi ismertette, hogy a Mishna világosan meghatározza: ez az eskü csak azokra vonatkozik, akik amúgy alkalmasak lennének tanúvallomásra a bíróságon.
Így például:

  • nőkre nem vonatkozik, mert a Tóra általános szabálya szerint nők peres ügyekben nem tehettek tanúvallomást;
  • rokonokra sem, mert ők sem lehettek tanúk;
  • alkalmatlan (például tolvajként elhíresült vagy szerencsejátékosként ismert) személyekre sem.

Példa is elhangzott: ha például a rabbi a barátait kéri, hogy tegyenek tanúvallomást a javára, de az egyikük testvére lenne a másik peres félnek, akkor rá már nem vonatkozna a Svuat edut szabálya.

Hol számít az eskü érvényesnek?

Egy fontos különbségtétel:

  • ha a tanú maga mondja ki az esküt („esküszöm, hogy nem tudok tanúvallomást tenni”), akkor mind a bíróságon belül, mind azon kívül érvényes és kötelező erejű;
  • ha viszont valaki más esketi meg („megesketlek, hogy nem tudsz tanúvallomást tenni”) — és erre ő csak amen-nel felel — akkor a bölcsek szerint ez csak a bíróság előtt számít kötelező erejű eskünek.

Példák a visszatartott tanúvallomás súlyára

A rabbi kiemelte: egy visszatartott tanúvallomás néha többet árt, mint egy hamis tanúzás.
Például:

  • Ha valaki pénzt követel egy másik féltől, és az egyetlen tanú, aki igazolhatná a követelést, nem jelenik meg, vagy esküvel tagadja a tudását, a károsult sosem kapja vissza a pénzét.
  • Még súlyosabb: ha valakit gyilkossággal vagy erőszakkal vádolnak, és a felmentő tanú nem lép elő — akkor a vádlott akár halálbüntetést vagy súlyos börtönt is kaphat.

A rabbi így fogalmazott: „Eskü, amivel ölni lehet — igen, mert ha valaki életmentő vallomást nem tesz meg, az emberi sorsokat dönthet el.”

A Mishna példái: hányszor kell áldozatot hozni?

A rabbi részletesen elmagyarázta a Mishna által tárgyalt példát:
Ha valaki többször is (akár ötször is) elismétli ugyanazt az esküt a bíróságon kívül, akkor csak egy áldozatot kell hoznia, mert még nem „szilárdult meg” az eskü, még visszavonható.
De ha a bíróság előtt teszi meg többször, akkor minden egyes alkalommal külön áldozatot kell hoznia, mert ott már minden újabb eskü önálló véteknek számít.

Konkrét példát is említett:

  • Kálmán elmegy a Pistihez és a Lacihoz, kéri őket, hogy tanúskodjanak a javára. Ők kint az utcán ötször megesküsznek, hogy nem tudnak vallomást tenni. Ekkor csak egy áldozatot hoznának.
  • De ha bejönnek a bíróságra, és ott ötször esküsznek, akkor mind az ötért külön-külön áldozatot kell hozniuk.

A „higid” szabály

A rabbi kiemelte a higid (הגיד, „elmondta”) fogalmát is. A Talmud szerint ha egy tanú a bíróságon egyszer kijelentette, hogy nem tud vallomást tenni, akkor onnantól már nem is lehet tanú: még ha később meg is bánja, a korábbi állítása miatt már elveszítette a tanúi státuszát.
Ezt példával is illusztrálta:

  • Ha Dávid és Pisti együtt mennek tanúskodni, és Dávid előbb tagad, Pisti hiába mondaná később, hogy mégis tud vallomást tenni — már nem lehet egyedüli tanú.
  • Ha viszont egyszerre tagadják, akkor mindkettőjük vétsége fennáll.

A gezeira sava és az analógia a letéti esküvel

A rabbi részletesen tárgyalta a gezeira sava (גזירה שוה) módszert is, vagyis amikor két különböző témában ugyanaz a szófordulat (itt: techta, „vétkezik”) szerepel, és így az egyik szabályait átvisszük a másikra.
Itt a Svuat edut és a Svuat pikadon (שבועת פקדון, a letéteményes eskü) között vontak párhuzamot:

  • Mivel a Svuat pikadon-nál a bíróságon kívüli eskü is érvényes, ezért a bölcsek ezt az analógiát alkalmazzák a Svuat edut-ra is — legalább ha az eskü saját maga által történik.

Miért ilyen súlyos a visszatartott vallomás?

Az előadás végén a rabbi hangsúlyozta:
A Talmud azért teszi ezt az esküt ilyen súlyossá, mert ha a közösség bizalma megrendül a tanúkban, az egész igazságszolgáltatás összeomlik. Egyetlen visszatartott tanúvallomás miatt ártatlanokat lehet elítélni, bűnösök maradhatnak szabadon, vagyonok veszhetnek el.

A rabbi példái közül különösen emlékezetes volt:

  • Ha valaki csak egy megrovó szóval vagy jelenlétével visszatart egy tanút, már az is a bűnrészesség határát súrolja.
  • Ha pedig valaki esküvel vállalja, hogy nem mond igazat — az már közvetlenül súlyos következményekhez vezethet.

Végezetül így összegezte a tanítást:
“A hallgatás is lehet vétek. Aki tud igazat mondani, de nem mondja — az igazság tagadója. És a Tóra a hazugságtól való távolságot követeli, nemcsak a hamis szó kerülését.”

—————————————————-

Svuot (Eskük) – שבועות

Itt kerülnek megtárgyalásra a különféle eskük: a bíróság előtt tett eskük, a személyes eskük, illetve a rabbik által bevezetett eskük. Két fejezet tárgyalja azokat a törvényeket, amelyek megtiltják, hogy rituálisan tisztátalan személy belépjen a Szentélybe és részt vegyen az áldozatok bemutatásában. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 49 oldal.

—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud


 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036