Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Svuot 29 – Napi Talmud 1972: „Megesküdtem, hogy láttam repülő tevét!” – Mikor számít feleslegesnek egy eskü?

  

Cimkék:   

A 29-es lapon Köves Slomó rabbi egy új fejezetet nyitott: az eddigi suas bitui (שְׁבוּעַת בִּטּוּי), azaz a „kimondott szó esküje” után most a suas sav (שְׁבוּעַת שָׁוְא), a „felesleges eskü” kategóriáit tárgyalta.
Milyen eskük ezek? Olyanok, amelyek már a kimondás pillanatában értelmüket vesztik — például mert lehetetlenek vagy nyilvánvaló dolgokat állítanak. Az előadás során a rabbi számos konkrét példán keresztül mutatta be, hogyan alkalmazza mindezt a Talmud.

Mi számít felesleges eskünek?

A rabbi elmondta: suas sav az az eskü, amely „mindenki számára egyértelmű vagy lehetetlen dolgot” állít. Ilyen példák hangzottak el:

  • ha valaki egy kőoszlopra azt mondja: „arany”
  • ha egy férfire azt mondja: „nő”
  • ha egy nőre azt mondja: „férfi”
  • ha azt mondja: „esküszöm, hogy láttam egy repülő tevét”
  • vagy: „láttam egy kígyót, ami akkora volt, mint egy présház gerendája”

Ahogy a rabbi hangsúlyozta, a Talmud szerint ezek az eskük önmagukban is suas sav-nak minősülnek, függetlenül attól, hogy az illető elhiszi-e, amit mond.

Lehetetlen esküknél számít-e, hogy mire gondolt?

Kiemelten tárgyalta a rabbi azt a kérdést, hogy vajon az eskü szövegét vagy az eskü tevő szándékát tekinti-e meghatározónak a bíróság.
Itt hozta a példát: ha valaki „repülő tevére” esküszik, lehet-e azt mondani, hogy valójában egy nagy madárra gondolt, csak így nevezte?
A rabbi elmondta, hogy a Talmud ebből indul ki, de végül azt a következtetést vonja le: az eskü kimondott szövege a meghatározó — különben vissza lehetne élni a „belső gondolat” kibúvójával.

Miért mondják a bíróságok, hogy „a mi értelmezésünk szerint”?

A rabbi említette a híres Ravina-botja esetet: Ravina pénzt rejtett a botjába, odaadta az adósnak, majd visszakérte. Eskü alatt azt mondta: „visszafizettem”, mivel a pénz benne volt a botban.
Hogy ilyen trükközés ne fordulhasson elő, mondja a bíróság: „az eskü a mi értelmezésünk szerint számít, nem a te gondolataid szerint.”

Mózes hogyan eskettette meg a népet?

A rabbi hosszabban tárgyalta azt is, hogy Mózes hogyan eskettette meg a népet a Tóra elfogadására. Itt is elhangzott: Mózes külön mondta: „nem a ti értelmezésetek szerint, hanem az Örökkévaló és az én értelmezésem szerint”.
Miért volt ez fontos? Mert különben a nép mondhatta volna: Isten alatt bálványokat is érthetnek — és ez ellen akarta bezárni a kibúvókat Mózes.

Ha ellentétes esküket teszünk

Nagyon érdekes példát hozott a rabbi arra az esetre is, ha valaki két egymásnak ellentmondó esküt tesz:

  • „Esküszöm, hogy megeszem ezt a zsemlét.”
  • „Esküszöm, hogy nem eszem meg ezt a zsemlét.”

Ebben az esetben az első eskü suas bitui, a második pedig suas sav, mert a második eskü a micvával (az első eskü teljesítésével) megy szembe.
Ha végül megeszi a zsemlét, a második esküt szegi meg (suas sav). Ha nem eszi meg, akkor az első esküt (suas bitui).

Felesleges eskü a micva megszegésére

A rabbi kiemelte, hogy a micva megszegésére tett eskü is suas sav. Például:

  • ha valaki esküszik, hogy nem fog ünnepi sátrat készíteni,
  • hogy nem tesz fel tfilint,
  • vagy hogy nem fog lulávot lengetni.

Mivel a Tóra kötelezi ezekre, az ilyen eskü eleve felesleges, sőt, helytelen.

Eskü tanúvallomás visszatartására

Végül a rabbi elmondta: amikor tanúkat hívnak a bíróságon, és azok esküsznek, hogy nem fognak tanúvallomást tenni, az is felesleges eskünek számít — mert micva lenne tanúskodni.
Ez eltér attól, amikor tanúskodási képességüket tagadják (suas edus), amiről a következő lapon lesz szó.

A rabbi ezzel a fejezet végére ért, és összefoglalta: suas sav esetén szándékos megszegésért malkut (korbácsütés) jár, véletlen megszegésért viszont nincs áldozati kötelezettség.

—————————————————-

Svuot (Eskük) – שבועות

Itt kerülnek megtárgyalásra a különféle eskük: a bíróság előtt tett eskük, a személyes eskük, illetve a rabbik által bevezetett eskük. Két fejezet tárgyalja azokat a törvényeket, amelyek megtiltják, hogy rituálisan tisztátalan személy belépjen a Szentélybe és részt vegyen az áldozatok bemutatásában. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 49 oldal.

—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud


 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036