
- This event has passed.
Svuot 28 – Napi Talmud 1971 – A feltételhez kötött eskü
Eskü, ami mégsem eskü? Hogyan “oldható fel” a kimondott szó hatalma?
A mai tanulás egyik legizgalmasabb kérdése az volt: egy esküt mikor és hogyan lehet utólag feloldani? Mitől függ, hogy egy eskü még él, vagy már végérvényesen hatályba lépett, és innentől csak a megszegés következményeivel kell szembenézni? A példák nagyon szemléletesek voltak: ha valaki megesküszik, hogy nem eszik meg egy zsemlét, és még maradt belőle egy falat, akkor az eskü feloldható. De ha már elfogyott, akkor nincs mire feloldást kérni. Ugyanez a logika bonyolultabb esetekben is működik — például ha feltételes esküről van szó: “Ha megeszem az egyik zsemlét, akkor a másikat tilos lesz ennem”. Mikor számít ilyenkor ténylegesen megszegettnek az eskü? A nap végére odáig jutottunk, hogy a feltételek, a sorrend, a tudatosság, sőt az is, hogy az eskü egymásra “rakódik-e”, mind-mind meghatározza, hogy egy adott helyzetben mi a halacha.
Eskü csak élőre “oldható” fel
A lecke a 27-es lap végének témájából indult ki: Rav azt mondta, hogy egy esküt csak akkor lehet feloldani, ha annak még van jövőbeli relevanciája. Ha például valaki megesküszik, hogy nem eszik meg egy zsemlét, és még maradt belőle, akkor a fennmaradó részre kérhet feloldást — és ez visszamenőleg az eddig elfogyasztott részre is érvényes. De ha már mindent megetett, akkor az eskü lezárult, nem lehet utólag “törölni”.
Különbség a megfogalmazásban
Az is számít, hogy az eskü hogyan hangzott el:
- Ha úgy mondta: “nem fogok enni belőle“, akkor már az első falattal megszegi az esküt.
- Ha úgy mondta: “nem fogom megenni“, akkor csak akkor, ha az egészet megeszi.
Ennek megfelelően az is befolyásolja, hogy mikor van lehetőség feloldásra.
Nazir-fogadalom párhuzama
A Talmud párhuzamot vont a Nazir-fogadalommal: ha valaki kétszer is Nazir-fogadalmat tesz, majd letölti az elsőt, de utólag feloldást kér rá, akkor az első fogadalom megszűnésével a napok beszámíthatók a második fogadalomba. Ez mutatja, hogy nem minden befejezett cselekedet zárja le végleg a jogi helyzetet — az áldozat meghozatala vagy a borotválkozás például már igen.
Feltételes eskü: a bonyolultabb esetek
A mai tanulás központi témája a feltételes eskü volt. Ha valaki így esküszik:
„Esküszöm, hogy nem eszem meg ezt a zsemlét, ha megettem azt a másikat”, akkor a helyzet rendkívül sokféleképpen alakulhat:
1️⃣ Ha a feltételt véletlenül teljesíti, és utána szándékosan megszegi az esküt: mentesül a korbács alól.
2️⃣ Ha a feltételt szándékosan teljesíti, de a megszegés véletlen: áldozatot kell hoznia.
3️⃣ Ha mindkettő véletlen volt: mentesül mindennemű büntetés alól.
4️⃣ Ha mindkettő szándékos volt: akkor már a “klasszikus” esküszegés szabályai lépnek életbe — de itt is számít a sorrend!
Mi történik, ha a sorrendet megfordítja?
Ha először megeszi a tilalmi zsemlét, mielőtt a feltétel létrejött volna, akkor az eskü még nem aktiválódott, így nem követ el bűnt. Ilyenkor az a kérdés, hogy az eredeti figyelmeztetés (hasra’a) érvényes-e, ha maga a tilalom még nem állt fenn a cselekvés pillanatában.
Ezzel kapcsolatban Rabbi Jochanan és Res Lakish véleménye ütközött: Res Lakish szerint a feltételes figyelmeztetés is elég, Rabbi Jochanan szerint nem.
Még bonyolultabb: kétirányú feltétel
Mi van, ha valaki két zsemlére is feltételes esküt tesz, és azok kölcsönösen feltételként szerepelnek?
Pl.:
- “Ha megeszem az elsőt, akkor a második tilos lesz.”
- “Ha megeszem a másodikat, akkor az első tilos lesz.”
Ilyenkor a Talmud végigvette a különféle kombinációkat:
- ha mindkettő véletlen,
- ha mindkettő szándékos,
- ha kevert,
- ha a feltételről elfeledkezett, stb.
A fő tanulság itt az volt: a tudatosság pillanatról pillanatra számít — hogy a feltétel létrejöttekor is tudatában volt-e az illető annak, amit csinál.
Parhuzam a fogadalmak világából
A Talmud utalt a véletlen fogadalmak kategóriájára is, amelyet a netarim traktátusban tanultunk: ha valaki úgy tesz fogadalmat, hogy közben elfelejtett valami lényeges körülményt, akkor a fogadalom semmis. Ugyanez az elv vonatkozik a feltételes eskükre is.
Végül: eskük “rakódása”
A tanulás végén a Talmud azt vizsgálta, hogy egy újabb eskü hozzáad-e valamit egy korábbihoz.
Ha valaki először azt mondja: “Nem eszem 10 datolyát“, majd később: “Nem eszem 9 datolyát“, akkor a kérdés az, hogy a második eskü új minőséget hoz-e.
- Rabbi Avimi szerint hoz, mert “elmélyíti” a tilalmat.
- Éfa szerint nem, mert a “10” már lefedi a “9”-et is.
De ha a sorrend fordított, vagy ha valaki előbb a tágabb, majd a szűkebb halmazra tesz esküt, a helyzet árnyalódik. Ezt a példát a füge és szőlő esete világította meg: ha először mindkettőre tesz esküt, majd csak az egyikre, akkor a második szűkebb eskü önálló érvényű, és külön áldozatot vonhat maga után.
Példák rövid felsorolása a mai tanulásból:
- Ha maradt egy falat a zsemléből, az eskü még feloldható.
- Ha az egész zsemlét megette, az eskü már nem oldható fel.
- Feltételes eskü esetén: ha a feltétel szándékosan vagy véletlenül teljesül, attól függ a büntetés.
- Ha a sorrend megfordul (előbb a tiltott cselekedet, aztán a feltétel), nem biztos, hogy az eskü érvényes.
- Két egymásra épülő eskü esetén a második akkor érvényes, ha valódi többletet ad az elsőhöz.
—————————————————-
Svuot (Eskük) – שבועות
Itt kerülnek megtárgyalásra a különféle eskük: a bíróság előtt tett eskük, a személyes eskük, illetve a rabbik által bevezetett eskük. Két fejezet tárgyalja azokat a törvényeket, amelyek megtiltják, hogy rituálisan tisztátalan személy belépjen a Szentélybe és részt vegyen az áldozatok bemutatásában. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 49 oldal.
—————————————————-
A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.
Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30-8:30 között.
Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)
Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud