
- This event has passed.
Svuot 27 – Napi Talmud 1970 – Eskü egy micva kapcsán
Ha a szavad erősebb, mint a micva – lehet-e esküvel hozzátenni a Tórához?
Mi történik akkor, ha valaki épp arra tesz esküt, amit a Tóra amúgy is megparancsol? Vagy épp az ellenkezőjére: arra, hogy megszegi a micvát? A mai tanulás központi dilemmája ez a kérdés volt: egy eskü hogyan viszonyul a már meglévő isteni parancsolathoz? A példák világosak voltak: ha valaki megesküszik, hogy nem fog lulávot lengetni Szukotkor, vagy hogy majd fog tfilint rakni – vajon az eskü kötelez-e valami többre, kevesebbre, vagy egyáltalán semmire? Rabbi Jehuda szerint még a micvára tett eskü is érvényes lehet, a bölcsek viszont azt mondják: az eskü csak olyan dologban érvényes, ahol lenne lehetősége mind igennel, mind nemmel esküdni. Egy micva esetében viszont ez eleve kizárt. A tanulás során szó volt arról is, hogy saját magára vagy másokra tett kárt okozó vagy jót tevő eskü vajon hogyan működik, illetve hogy egymásra rakódhatnak-e többszörösen is az ilyen eskük.
Eskü és micva: mi lehet érvényes?
A Misna azzal indít, hogy ha valaki megesküszik arra, hogy megszeg egy micvát, és végül nem szegi meg, vagy arra, hogy megtart egy micvát, és végül nem tartja meg — ebben az esetben nem kötelező áldozatot hozni az eskü megszegéséért. A bölcsek érvelése az, hogy az eskü csak profán dolgokra vonatkozhat, amiknél a szabad akarat valós: vagy megteszi, vagy nem. A micva már eleve kötelez, ott az eskü nem hozhat újabb kötelezettséget.
Rabbi Jehuda ezzel szemben azt mondja: ha már egy semleges dologra tett eskü kötelez, akkor pláne, hogy egy micvára tett eskü is kötelezhetne. A bölcsek válasza: de az eskünek akkor kell érvényesnek lennie, ha arra lehetne akár pozitív, akár negatív formában is esküdni. Egy micvára csak pozitív formában lehetne esküdni — nem lehetne például érvényesen megesküdni arra, hogy nem tartom meg a micvát.
A “rosszra vagy jóra” formula értelmezése
A Tóra szava, hogy „rosszra vagy jóra” — ez azt jelzi, hogy az eskü olyan dologra kell, hogy vonatkozzon, amire lehetne esküdni akár rosszra, akár jóra, vagyis amire van valós döntési lehetősége az embernek. Ebből következik, hogy:
- Ha valaki arra esküszik, hogy saját magának tesz rosszat (pl. nem fog enni), az érvényes eskü.
- Ha valaki másoknak akar rosszat tenni esküvel, az nem érvényes eskü, mert a másoknak ártani Tóra szerint eleve tilos.
- Ha valaki másoknak jót akar tenni esküvel, az érvényes eskü, mert arra lehet szabad akaratból kötelezni magát.
Micvára tett eskü és a “vagy” szó tanítása
A Talmud rákérdez: ha a micvára tett eskü érvényes lenne, akkor a Tóra külön nem kellett volna, hogy hangsúlyozza, hogy másoknak jót tenni eskü érvényes. Hiszen a micvák nagy része éppen másokkal való jótételre vonatkozik. Mivel ezt mégis külön tanítja a „vagy” (או) szó által, ebből következik, hogy micvára tett eskü nem érvényes.
Többszörös eskük egymásra rakódása
A Misna zárásként kitért arra is: ha valaki egymás után többször is megesküszik ugyanarra (pl. háromszor egymás után megesküszik, hogy nem eszi meg ugyanazt a zsemlét), akkor csak egy megszegett eskü számít. Kivéve, ha a második vagy harmadik eskü valamilyen módon szigorította az előző esküt (pl. elsőre: nem eszem meg a zsemlét; másodikra: egy morzsányit sem eszem belőle).
Rav tanítása szerint pedig ha a korábbi eskü alól valaki bírósági feloldást nyert, akkor a második (szigorító) eskü automatikusan érvénybe lép.
A mai példák rövid felsorolása:
- Ha valaki megesküszik, hogy nem fog lulávot lengetni Szukotkor — ez nem érvényes eskü, mert micvát szegne vele.
- Ha valaki megesküszik, hogy fog tfilint rakni — ez sem érvényes eskü, mert a micva már önmagában kötelezi rá.
- Ha valaki megesküszik, hogy saját magának árt (pl. nem fog enni) — ez érvényes eskü.
- Ha valaki megesküszik, hogy másoknak rosszat tesz — nem érvényes.
- Ha valaki megesküszik, hogy másoknak jót tesz — érvényes eskü.
- Ha valaki többször is megesküszik ugyanarra (pl. háromszor egymás után megesküszik, hogy nem eszik zsemlét), akkor csak egy esküszegésért felel, kivéve ha a későbbi eskü szigorította az előzőt.
—————————————————-
Svuot (Eskük) – שבועות
Itt kerülnek megtárgyalásra a különféle eskük: a bíróság előtt tett eskük, a személyes eskük, illetve a rabbik által bevezetett eskük. Két fejezet tárgyalja azokat a törvényeket, amelyek megtiltják, hogy rituálisan tisztátalan személy belépjen a Szentélybe és részt vegyen az áldozatok bemutatásában. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 49 oldal.
—————————————————-
A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.
Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30-8:30 között.
Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)
Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud