Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Svuot 25 – Napi Talmud 1968 – Az eskük típusai

  

Cimkék:     

Lehet-e esküt tenni arra, ami már esküvel kötelező? — Az eskük típusai és a szavak súlya

A Svuot traktátus 25. lapja különösen rendszerező tanítás: a rabbi előadásában négy fő eskütípust veszünk sorra, és megvizsgáljuk, hogy ezek közül mikor jár áldozat, mikor mákkot (korbácsütés), és mikor marad az eskü érvénytelen. Vajon egy micvára is lehet-e esküt tenni? Mi a különbség a fogadalom (neder) és az eskü (svua) között? Az előadás egyik legizgalmasabb példája az volt, amikor valaki azt mondja: „Esküszöm, hogy három napig nem fogok aludni” — vajon ez eskü-e vagy hazugság? És mi történik, ha valaki másra vonatkozóan esküszik a múlt eseményeiről: „XY tegnap bedobta a követ a vízbe” — számít-e ez valódi eskünek? A példákon át megérthetjük, milyen finom különbségeket tesz a Talmud az eskük típusai között.

Az eskük négy fő típusa

Az előadás elején rabbi rendszerezte az eddig tanultakat: négyféle esküről beszélünk:

  1. Svua bitui (שְׁבוּעַת בִּטּוּי) — a kimondott szó esküje: olyasmire esküszöm, amit fogok vagy nem fogok csinálni, vagy amit csináltam vagy nem csináltam.
  2. Svua shav (שְׁבוּעַ שָׁוְא) — a fölösleges eskü: nyilvánvaló, egyértelmű dolgokra tett eskü (pl. „Ma fölkelt a nap”).
  3. Svua sheker (שְׁבוּעַ שֶׁקֶר) — a hazug eskü: nem egyértelmű, de valótlan dolgokra tett eskü (pl. „Milliómos vagyok”, miközben nem vagyok az).
  4. Svua edut (שְׁבוּעַ עֵדוּת) — a tanúvallomás tagadására tett eskü: amikor valaki bírósági ügyben esküvel tagadja, hogy tanúsággal tudna szolgálni.

Mikor milyen büntetés jár?

  • Svua bitui és Svua edut esetén: ha véletlen, változó státuszú áldozat (gazdag: kecske, középosztály: galamb, szegény: liszt).
  • Szándékos esetben: mákkot (korbácsütés) vagy karet (kivágatás) — bizonyos esetekben.

Fogadalom vs. eskü

Fontos különbség: a fogadalom (נֶדֶר, neder) a tárgyra vonatkozik („Ez a zsemle legyen számomra tiltott”), az eskü (שְׁבוּעָה, svua) az ember cselekvésére vonatkozik („Nem fogok enni ebből a zsemléből”).

  • A fogadalom érvényes lehet micvára is. Például: „A sátor legyen tiltott számomra” — pedig ott lakni micva lenne.
  • Esküt nem lehet tenni micvára. Ha már a Szináj hegyénél megesküdtünk a micvákra, az eskü nem rakódhat rá még egyszer ugyanarra a kötelezettségre.

A jövő-idő és a múlt-idő dilemmája

Vita volt, hogy a Svua bitui csak a jövőre vonatkozik-e, vagy vonatkozhat-e a múltra is.

  • Rabbi Ismael szerint: csak jövőre.
  • Rabbi Akiva szerint: múltra is.

Miért fontos ez?
Ha valaki azt mondja: „Nem ettem ma” — és kiderül, hogy evett — ez múltra vonatkozó eskü. Rabbi Akiva szerint érvényes, Rabbi Ismael szerint nem.

A jövő és múlt kérdése a másokra vonatkozó esküknél

Mi van, ha valaki azt mondja: „XY tegnap bedobta a követ a vízbe”?

  • Ráv szerint: Svua bitui-nak számít (hiszen a múlt eseményeire is lehet esküdni).
  • Smuel szerint: nem számít Svua bitui-nak, mert a jövőre nem lehetne mondani: „XY be fogja dobni” — mivel más cselekedetére nincs befolyásom.

Amikor fizikailag lehetetlen az eskü

Klasszikus példa: „Esküszöm, hogy három napig nem fogok aludni”.
Ez fizikailag lehetetlen. Ilyenkor az eskü már Svua sheker-nek (hazug eskünek) számít, és már azonnal megszegődik, mákkot jár érte, de nem kell áldozatot hozni.

A tanúvallomás-tagadó eskü (Svua edut)

Speciális, mert:

  • csak akkor jár érte áldozat, ha tagadom, hogy tudnék tanúskodni („Nem tudok semmit”), és közben tudok.
  • ha azt mondom: „Tudok tanúskodni”, de közben nem tudok → nem tartozik ebbe a kategóriába.

A Talmud felvetette: mi van, ha ez mégis Svua bitui lenne?
Végül az a következtetés, hogy a Tóra kiemelte ezt az eskütípusból, külön kategória, más elbírálás alá esik.

Miért kellett a Tóra külön kiemelje?

  • Smuel szerint: mert nem lehet jövő-időben mondani ezt az esküt (hiszen a tanúságtétel egy konkrét ügyre vonatkozik).
  • Ráv szerint: azért, hogy jelezze: az alkalmatlanság (ha valaki nem lehetne tanú, pl. szombatszegő) kizárja a büntetést erre az esküre.

Példák rövid felsorolása

  1. „Esküszöm, hogy holnap nem eszem csokoládét” — Svua bitui, jövőre szól.
  2. „Esküszöm, hogy tegnap nem ettem csokoládét” — Svua bitui vagy Svua sheker, R. Akiva szerint érvényes.
  3. „Esküszöm, hogy három napig nem alszom” — Svua sheker (hazug eskü), mert lehetetlen.
  4. „Esküszöm, hogy ma felkelt a nap” — Svua shav (fölösleges eskü), mert nyilvánvaló.
  5. „Esküszöm, hogy XY bedobta a követ a vízbe” — vita: Ráv szerint Svua bitui, Smuel szerint nem.
  6. „Esküszöm, hogy nem tudok tanúskodni” (pedig tudnék) — Svua edut, áldozat jár.
  7. „Esküszöm, hogy tudok tanúskodni” (pedig nem tudok) — nincs áldozat, nem Svua edut.
  8. Fogadalom: „Ez a zsemle legyen tiltott rám” — fogadalom (neder), a tárgyra vonatkozik.
  9. Eskü: „Nem fogok enni ebből a zsemléből” — eskü (svua), cselekvésre vonatkozik.

—————————————————-

Svuot (Eskük) – שבועות

Itt kerülnek megtárgyalásra a különféle eskük: a bíróság előtt tett eskük, a személyes eskük, illetve a rabbik által bevezetett eskük. Két fejezet tárgyalja azokat a törvényeket, amelyek megtiltják, hogy rituálisan tisztátalan személy belépjen a Szentélybe és részt vegyen az áldozatok bemutatásában. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 49 oldal.

—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud

Kulcsszavak: #eskü


 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036