Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Svuot 24 – Napi Talmud 1967 – A kiterjesztő és a fokozó tilalom

  

Cimkék:       

Mikor tilosabb, ami már tilos? — Hogyan rakódnak egymásra a tilalmak az esküknél?

A Svuot traktátus 24. lapján a Talmud tovább boncolgatja azt a különleges helyzetet, amikor egy eskü újabb tilalmat hoz létre olyan dologra, amely eleve tilos. Vajon mitől lesz egy tilalom „tilosabb”, ha már eredendően tiltott volt? Lehet-e egy tiltott dologra még egy újabb réteget rátenni, és ha igen, milyen feltételekkel? Az előadás során Rási példájától kezdve a malacevés jom kipurkor esetein át egészen a tréfli ételre tett külön esküig járjuk körbe a kérdést, hogy mi a különbség egy iszur koel (הִסּוּר כּוֹיֵל – horizontálisan kiterjesztett tilalom) és egy iszur moiszif (הִסּוּר מוֹסִיף – vertikálisan fokozott/elmélyített tilalom) között. A példák sora egészen az abszurdig megy el: vajon az a tréfli étel, amitől a férfi a saját feleségét is megtiltja magának, valóban evésnek számít-e?

A misna ellentmondásosnak tűnő esete

Az előadás kiindulópontja a misna két látszólag ellentmondó paragrafusa volt.
Az első esetben az illető úgy esküdött: „Nem fogok enni”, majd evett valami evésre alkalmatlant (például földet vagy benzint). A misna szerint ilyenkor nem kell áldozatot hoznia, mert nem valósult meg az evés.
A második esetben az eskü kifejezetten kitért arra is, hogy tiltott ételt sem fog enni, és ha ekkor tréfli ételt fogyasztott, áldozatot kellett hoznia.

A Talmud felteszi a kérdést: hogyan lehet ez? Ha egyszer tilos ételről van szó, ami eleve tilos, akkor hogyan lehet érvényes a rá tett eskü?

A tilalom „rakódásának” két modellje

Itt kerülnek elő a kulcsfogalmak:

  • az iszur koel (הִסּוּר כּוֹיֵל): amikor a már meglévő tilalomra egy szélesebb körű tilalom húzódik rá (pl. malac + jom kipur, ahol jom kipur miatt általában is tilos bármit enni),
  • és az iszur moiszif (הִסּוּר מוֹסִיף): amikor a már tilos dolog még súlyosabb tilalmat kap (pl. háj + nojszár — lejárt szavatosságú áldozati rész).

A bölcsek és Rási-Lákis vitája

Ráv szerint mindkét típus érvényes lehet, sőt, az iszur koel akkor is, ha mesterséges, azaz az ember maga hozza létre pl. egy esküvel.
Rási-Lákis azonban óvatosabb: szerinte csak az iszur moiszif, azaz a fokozott, elmélyített tilalom az, ami valóban „megtapadhat” a korábbi tilalmon. Egy pusztán formális kiterjesztés, amit az ember mond ki (pl. „nem fogok enni tiltott ételt”), önmagában nem hoz létre újabb réteget, mert nincs benne valós elmélyítés.

Példák a horizontális és vertikális tilalomra

Az előadásban a fogalmakat részletesen modellezte rabbi úr:

  • Az iszur koel klasszikus példája: amikor malacot enni jom kipurkor már két tilalom lesz, mert jom kipur általános evési tilalma szélesebb, mint a malacé.
  • Az iszur moiszif példája: egy áldozati állat hája (חֵלֶב), ami már eleve tilos, ha nojszárrá (lejárttá) válik, még súlyosabb tilalmat kap.

A tréfli étel esete

Az egyik érdekes talmudi példában a férj azt mondja: „A feleségem legyen tiltott rám, ha eszem ma valamit.” Ha tréfli ételt evett, a felesége valóban tiltottá válik rá — tehát a Talmud kimondja: a tréfli étel is ételnek számít ebből a szempontból.

A misna példája az egyszerre több tilalom megszegésére

Végül előkerült az a híres komplex példa, ahol valaki egyszerre öt tilalmat szegett meg egyetlen falattal:

  1. Áldozati hájat (חֵלֶב) evett — alaptilalom.
  2. Nojszár volt — fokozó tilalom.
  3. Jom kipurkor tette — horizontális tilalom.
  4. Tisztátalan volt közben — horizontális tilalom.
  5. Az állat áldozati volt → szentségsikkasztás (meilá) — speciális tilalom.

Itt a misna szerint öt külön áldozatot kell hozni. Ráadásul Rabbi Méir még egy hatodik tilalmat is próbált hozzáadni: ha a falattal kivitte volna szombaton a szájában, a szombatszegés tilalmát is megszegte volna — de a bölcsek szerint ez más típusú cselekmény.

Zárókérdés: miért nem tették hozzá az esküt?

A Talmud végén felmerült a kérdés: ha az eskü mesterségesen is tilalmat hoz létre, miért nem tették hozzá a hatodik tilalomként?
Erre hat (!) különböző válasz is született: többek közt, hogy a misna csak természetes tilalmakat sorol, vagy hogy csak karet-tel sújtott tilalmakat vett számba, vagy hogy az eskü nem kizárólag ételre vonatkozhat, míg a többi felsorolt tilalom igen.

A példák rövid felsorolása

  1. Föld vagy benzin evése — nem kell áldozat
  2. Tréfli étel evése általános eskü esetén — nem kell áldozat
  3. Tréfli étel evése konkrét eskü esetén — kell áldozat (ha a tilalom megtapadt)
  4. Malac + jom kipuriszur koel, két tilalom
  5. Áldozati háj + nojszáriszur moiszif, fokozott tilalom
  6. Férfi feleségét tiltja magára, ha eszik → tréfli étel evése — a felesége valóban tiltottá válik
  7. Öt egyidejű tilalom megszegése egyetlen falattal:
    • חֵלֶב (háj),
    • נוֹתָר (nojszár),
    • יוֹם כִּיפּוּר (jom kipur),
    • טֻמְאָה (tisztátalanság),
    • מֵעִילָה (szentségsikkasztás).
  8. Szombatszegés a falat kivitelével — Rabbi Méir szerint hozzáadható lett volna hatodiknak, de a bölcsek szerint más cselekmény.

—————————————————-

Svuot (Eskük) – שבועות

Itt kerülnek megtárgyalásra a különféle eskük: a bíróság előtt tett eskük, a személyes eskük, illetve a rabbik által bevezetett eskük. Két fejezet tárgyalja azokat a törvényeket, amelyek megtiltják, hogy rituálisan tisztátalan személy belépjen a Szentélybe és részt vegyen az áldozatok bemutatásában. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 49 oldal.

—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud

Kulcsszavak: #iszurkojlel #iszurmojszif


 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036