Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Svuot 23 – Napi Talmud 1966 – Evés-e az ivás?

  

Cimkék:   

„A bort megissza, de megszegte-e az esküjét?”
Az evés és ivás határai a Tóra szemüvegén át

A Svuot traktátus 23. lapja az „evés” és „ivás” fogalmának határait boncolgatja, méghozzá eskükkel összefüggésben. Mi számít evésnek? Ha valaki azt mondja, „nem fogok enni”, és közben bort iszik, megszegi-e az esküjét? Ha pedig azt mondja: „nem fogok enni árpát, búzát és rozsot”, és ezek után mindháromból eszik, hányszor vétkezik? A talmudi diskurzusban ezúttal olyan kérdésekre is választ kapunk, mint hogy mi történik, ha valaki azt mondja, „nem fogok földet enni” – és tényleg megeszik egy kanállal. A lap különösen szemléletes módon mutatja meg, miként vezet a halachikus gondolkodás a nyelvhasználat legfinomabb árnyalataitól a büntetőjogi következményekig.

Az ivás az evésben: szókép vagy halacha?

A misna első példája szerint ha valaki csak annyit mond: „nem fogok enni”, és mégis eszik és iszik, akkor csak egy áldozatot kell hoznia – az ivást tehát az evés részének tekinti. A Talmud ezt egyrészt a nyelvhasználat szokásrendjéből (az emberek úgy mondják: „gyere, együnk valamit”, és nem: „együnk és igyunk”), másrészt a Tórából vezeti le: Mózes 5. könyvében a mustot és a részegítő italt is „enni” kell Jeruzsálemben (לֶאֱכָל, 5Móz 14:23). Ez alapján az ivás is evés, legalábbis halachikus értelemben.

A konkrét eskük súlya: külön-külön számítanak?

A misna szerint ha valaki általánosságban esküszik, hogy nem fog enni, és ezután különböző ételeket eszik, csak egy áldozatot hoz. De ha konkrétan nevezi meg: „nem fogok enni búzakenyeret, roskenyeret, árpakenyeret”, és ezek után mindháromból eszik, akkor három külön áldozat jár – mert az egyes élelmiszerek külön esküként értelmezhetők. A Talmud e logikát még mélyebben elemzi: vajon a beszélő külön esküként értette a felsorolást, vagy csak kiemelte, hogy miket nem kíván enni?

A fordított logika: mikor lesz az ivás külön eskü?

A Talmud egyik kulcskérdése az volt, hogy ha valaki azt mondja: „nem fogok enni és inni” – vajon ez egy vagy két eskünek számít? A válasz: mivel az ivás már benne foglaltatik az evésben, mégis külön is megemlíti, az jelzi, hogy két külön tilalomként értette – tehát két áldozatot kell hoznia, ha megszegi.

Mi számít „evésnek”? Föld, benzin, rovar?

A misna megkülönbözteti az emberi fogyasztásra alkalmas és alkalmatlan dolgokat. Ha valaki azt mondja: „nem fogok enni”, és mégis földet vagy benzint fogyaszt, nem számít, mert ezek nem alkalmasak evésre – és így nem is számítanak tilalom megszegésének. De ha valaki ugyanígy esküszik, és mégis csúszómászókat, nem kóser állatokat fogyaszt, akkor az már „evésnek” számít, és megszegi az esküjét – mert ezek alapból ehetőek lennének, csak a Tóra tiltotta meg őket.

A pénzbeli érték és a hamis eskü

A lap végén a hamis eskü kérdését vizsgálja a Talmud: ha valaki azt állítja, hogy nála nincs búza, árpa vagy rozs, miközben valójában van – akkor az összeadódik-e egy büntetést kiváltó mértékké? Rabbi Johanan szerint igen: ha ezek együtt elérnek egy pénzbeli minimummértéket (שָׁוֶה פְּרוּטָה – shave pruta), akkor az eskü hamis, még akkor is, ha külön-külön egyik sem ért el egy egész prutányit.

Összefoglalás

A 23. lap izgalmas példákon keresztül vezeti be az olvasót a halachikus gondolkodás azon finomságaiba, ahol a nyelv, az intenció és a minimál mennyiség közötti viszony határozza meg, hogy mikor következik be a bűn ténye. Az eskü tehát nemcsak a beszéd morális súlyát, hanem annak jogi és áldozati következményeit is újraértelmezi.

  1. Általános eskü: „Nem fogok enni” – és ivás
    – Ha valaki csak ennyit mond: „nem fogok enni”, majd mégis eszik és iszik, csak egy áldozatot kell hoznia, mert az ivás is az evés fogalmába tartozik.
  2. Kettős eskü: „Nem fogok enni és inni”
    – Ebben az esetben, ha valaki eszik és iszik, két áldozatot kell hoznia, mert az ivást külön is megnevezte, tehát két külön tilalom keletkezett.
  3. Többszöri eskü ugyanarra: „Nem fogok enni, nem fogok enni, nem fogok enni”
    – Ha mégis eszik, csak egy áldozatot kell hoznia, mert egymásra rakódó tilalmak nem érvényesek („אין איסור חל על איסור” – „tilalom nem rakódik tilalomra”).
  4. Konkrét felsorolás: „Nem fogok enni búzakenyeret, roskenyeret, árpakenyeret”
    – Ha mindháromból eszik, három külön eskünek számít, és három áldozatot kell hoznia.
  5. Ivásnál: „Nem fogok inni bort, mézet, tejet”
    – Ha külön-külön fogalmazta meg, hogy mit nem fog inni, és mindegyikből ivott, három áldozat jár, mert mindegyiket külön eskünek értelmezte.
  6. Alkalmatlan dolgok: föld evése vagy benzin ivása
    – Ha valaki azt mondja: „nem fogok enni”, majd mégis földet eszik, vagy „nem fogok inni”, és benzint iszik, nem kell áldozatot hoznia, mert ezek nem minősülnek evésnek vagy ivásnak.
  7. Tréflik evése (pl. csúszómászók)
    – Ha valaki „nem fogok enni” esküt tesz, majd tiltott, de ételnek számító dolgokat eszik, megszegi az esküjét, és áldozatot kell hoznia.
  8. Eskü pénzügyi kontextusban
    – Ha valaki azt mondja: „nincs nálam búzád, árpád, rosod”, miközben együttesen van ezekből egy prutányi érték, akkor hamis esküt tett, és egy áldozatot kell hoznia – még akkor is, ha külön-külön egyik sem érte el az értékhatárt.

Ezek a példák illusztrálják, hogyan válik a beszédaktus – vagyis az eskü szavai – halachikus jelentőségű cselekedetté, amely konkrét áldozati kötelezettséget, vagy annak hiányát eredményezheti.

—————————————————-

Svuot (Eskük) – שבועות

Itt kerülnek megtárgyalásra a különféle eskük: a bíróság előtt tett eskük, a személyes eskük, illetve a rabbik által bevezetett eskük. Két fejezet tárgyalja azokat a törvényeket, amelyek megtiltják, hogy rituálisan tisztátalan személy belépjen a Szentélybe és részt vegyen az áldozatok bemutatásában. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 49 oldal.

—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud


 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036