Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Svuot 22 – Napi Talmud 1965: Morzsányi esküszegés – de mekkora egy morzsa?

  

Cimkék:   

Morzsányi esküszegés – de mekkora egy morzsa?

Hol a határa egy szóbeli kötelezettségszegésnek? Mennyit kell enni ahhoz, hogy egy „nem eszem”-típusú eskü tényleges megszegésnek számítson? Rabbi Akiva és a bölcsek ezen vitatkoznak a Svuot 22-es lapján, miközben újra előkerül a tilalom-típusok közötti halachikus különbség: számít-e, hogy valami a Tóra szerint már eleve tilos volt (például malachús), és hogyan viszonyul ehhez egy saját szavaiddal kimondott tilalom? A szőlőmagos példán keresztül azt is vizsgálja a Talmud, hogy egy názir esetében hogyan válik az egyébként nem ételként kezelt anyag is tiltottá. Eközben olyan, néha szinte abszurd kérdések is előkerülnek, mint hogy mi van, ha valaki földre, kalapra vagy benzinre mond esküt, vagy épp a feleségére tesz fogadalmat, ha evett valamit.

Mi számít esküszegésnek?

A vita Rabbi Akiva és a bölcsek között abban áll, hogy mekkora mennyiségű fogyasztás számít „evésnek” egy eskü megszegése esetén.

  • A bölcsek szerint a büntethetőség határa a szokásos minimum: egy „kezájit” (כְּזַיִת) (olívabogyó-méret) mennyiség.
  • Rabbi Akiva szerint bármilyen kicsi fogyasztás – „kol sehu” – már esküszegésnek számít.

A kérdés itt az, hogy az eskü tilalma az étkezés tilalmához hasonlóan viselkedik-e, vagy attól független, hiszen itt nem az étel a tilos, hanem maga az eskü megszegése.

Léteznek kivételek?

A Talmud több példát is felsorol, ahol az evés tiltása nem igényel kezájit-mennyiséget:

  • Hangya vagy bogár evése: ezek „briják”, azaz teljes entitások, így már egy példány elfogyasztása is büntetendő.
  • Jom kipur: a tilalom általános, de a büntethetőséghez itt is kell kezájit mennyiség.
  • Fogadalom (neder): nem személyre, hanem a tárgyra vonatkozik; bármilyen mennyiség megszegésnek számít.
  • „Nem eszem semmit”-típusú eskü: Rabbi Akiva szerint itt is kol sehu tilos, a bölcsek szerint csak kezájit.

Fogadalom kontra eskü

Rav Pappa bevezeti azt a különbségtételt, hogy:

  • Az eskü személyre vonatkozik (például: „nem fogok enni”), és ott lehet vita a mennyiségről.
  • A fogadalom tárgyra vonatkozik (például: „ez a zsemle legyen számomra tilos”), és ott mindenki elfogadja, hogy kol sehu már megszegésnek számít.

Ez a különbség kulcsfontosságú, amikor a tilalom típusát és annak következményeit vizsgáljuk.

Összeadódnak-e a kis mennyiségek?

A következő kérdés: ha valaki két különböző ételre tesz esküt vagy fogadalmat, és mindegyikből kevesebb, mint kezájit mennyiséget eszik, de együtt kiadnak egy kezájitt, akkor ez összeadódik-e?

  • A fogadalomnál igen, mert ott nincs külön áldozat.
  • Az eskünél nem, mert minden külön eskühöz külön áldozat tartozik – így nem számít összevonhatónak.

Rabbi Meir szerint viszont mindkettőnél külön kezelendő minden részlet – nem számít összeadódónak.

Mi van, ha valami nem étel?

A Talmud a végén egyre abszurdabb kérdéseket tesz fel: mi van, ha valaki földre, kalapra, benzinre tesz esküt? Mivel ezek nem ételek, az evés definíciója sem áll meg, így csak akkor lehet szó megszegésről, ha az eskü konkrétan az adott dolog fogyasztására utal.

A szőlőmag esete azért izgalmas, mert a názirnak a Tóra kifejezetten megtiltja – tehát nála ez a „nem étel” mégis ételként számít. A kérdés az, hogy itt is szükség van-e a kezájit mennyiségre?

A Talmud erre is csak ideiglenes választ ad – mint sok másik, hasonló esetben: „teiku”, azaz a kérdés nyitva marad.

Záró tanulság: mitől lesz valami igazán tilos?

A tanulás utolsó része azt vizsgálja, mikor képes egy saját magunkra kimondott tilalom (eskü vagy fogadalom) egy már meglévő tórai tilalomra „rárakódni”. A kulcskérdés: kiterjesztettük-e a tilalom tárgyát (több ételre), vagy elmélyítettük (kevesebb mennyiségre is tiltottá tettük)? Az eredmény: csak az egyik típusú kiterjesztés érvényes. És hogy mit jelent mindez a hétköznapokban? A záró misna frappánsan válaszol: egyetlen kimondott „nem eszem” mögött rengeteg variáció lehet – a tanulás célja, hogy pontosan tudjuk, melyiknél mit mond a Halacha.

—————————————————-

Svuot (Eskük) – שבועות

Itt kerülnek megtárgyalásra a különféle eskük: a bíróság előtt tett eskük, a személyes eskük, illetve a rabbik által bevezetett eskük. Két fejezet tárgyalja azokat a törvényeket, amelyek megtiltják, hogy rituálisan tisztátalan személy belépjen a Szentélybe és részt vegyen az áldozatok bemutatásában. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 49 oldal.

—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud


 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036