Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Szánhedrin 9 – Napi Talmud 1817 – A tanúvallomás érvénytelenítésének esetei

    

Cimkék:         

A tanúk kell hogy figyelmeztessék az elkövetőt, különben érvénytelen a #tanuvallomás -uk. Egy tanúvallomás, amiben kettőnél több tanú van, és az egyik tanú alkalmatlan a vallomásra, vajon érvényteleníti e a teljes vallomást?
A #tanú -k kihallgatásának két fázisa volt. Hogyan működött hamis tanúk elítélése.

Szánhedrin 9 – Napi Talmud 1817 – A tanúvallomás érvénytelenítésének esetei

Bevezetés

A mai tanítás a Szánhedrin traktátus kilences lapjával folytatódik, ahol mélyebben foglalkozunk a tanúvallomások érvényességével, a tanúk hitelességének kérdéseivel, és az ezzel kapcsolatos bonyolult helyzetekkel. Különösen a “Moici Semra” (rossz hírnév keltés) ügyekkel foglalkozunk, ahol egy férj megvádolja a feleségét hűtlenséggel. A vita középpontjában az áll, hogy egy ilyen ügyet három vagy huszonhárom tagú bíróság előtt kell-e tárgyalni.


Fő témák és gondolatok

1. A “Moici Semra” ügyek jellege

  • Férj vádja tanúk nélkül: Ha a férj azt állítja, hogy a felesége megcsalta, de nincs tanú, az ügy alapvetően pénzügyi per, hiszen a férj a ketuba kifizetésének mentesülését célozza. Ezért logikus lenne, hogy háromtagú bíróság tárgyalja az ügyet.
  • Tanúk megjelenése: Ha tanúk jelennek meg, akik állítólagosan bizonyítják a nő bűnösségét, akkor az ügy akár halálbüntetéssel is végződhet, és huszonhárom tagú bíróság elé kerülhet.

2. Figyelmeztetés kérdése (Hatraa)

  • A halálbüntetés kiszabásához a tanúknak nemcsak látniuk kell a bűntettet, hanem figyelmeztetniük is kell az elkövetőt a tett következményeire.
  • Pontatlan figyelmeztetés: Ha a tanúk hibásan figyelmeztetnek (pl. halálbüntetés helyett botütést említenek), az elkövető csak a figyelmeztetésben szereplő büntetést kaphatja (botütés), de nem a halálbüntetést.

3. A tanú hitelessége

  • Ha egy tanúról kiderül, hogy alkalmatlan (pl. rokon, bűnöző, stb.), az az egész tanúvallomást érvénytelenítheti. Ez a szabály vonatkozhat két tanúból egyre, vagy akár száz tanúból egyre is.
  • Rabbi Akiva véleménye: Ha a tanúk közül egy is alkalmatlan, az egész tanúvallomás érvénytelen. Ez alól csak akkor lehet kivétel, ha az alkalmatlan tanú nem központi szereplő (pl. nem ő figyelmeztetett az elkövetés előtt).

4. Hamis tanúzás (Edim Zomemim)

  • Hamis tanúk megbüntetése: Ha egy tanú hamisnak bizonyul, akkor azt a büntetést kapja, amelyet ő szánt az általa vádolt személynek.
  • Több tanú esete: Ha három tanú vallott, de csak kettő bizonyult hamisnak, akkor mindhárom tanú egyenlő felelősséget visel.

5. A tanúk keresztkérdései

  • Hakirot (alapkérdések) és Bedikot (keresztkérdések): Az alapkérdések az ügy lényegét érintik (pl. hol történt a bűntett), míg a keresztkérdések a részletekre vonatkoznak (pl. milyen színű volt az elkövető ruhája).
  • Eltérések a keresztkérdésekben: Ha a tanúk eltérnek a keresztkérdésekben, az nem feltétlenül érvényteleníti a tanúvallomást, kivéve, ha az eltérés jelentős zavart okoz a bizonyításban.

6. Homoszexuális aktusok és a tanúvallomás

  • Az aktív és passzív fél megkülönböztetése: Az aktív fél kaphat halálbüntetést, a passzív nem. Ha a passzív fél konszenzusos kapcsolatban vett részt, nem lehet tanú az ügyben, mivel maga is bűnös.
  • Rabbi véleménye: Az ember nem tehet magára nézve terhelő tanúvallomást. Ha valaki azt mondja, hogy részt vett egy bűncselekményben, de ez a kijelentés magát is bűnössé tenné, a saját magára vonatkozó részét nem fogadják el, de a másik félre vonatkozó tanúvallomását igen.

Összefoglalás

A Talmud ezen része részletesen tárgyalja a tanúvallomások érvényességének kérdéseit, a figyelmeztetések szabályait, és a tanúk hitelességének vizsgálatát. Különösen a “Moici Semra” ügyek kapcsán kerül előtérbe a vita, hogy három- vagy huszonháromtagú bíróság szükséges-e, attól függően, hogy az ügy halálbüntetést is magában hordozhat-e.

Ez a szakasz azt mutatja, hogy a zsidó jog milyen magas elvárásokat támaszt a tanúk felé, és mennyire szigorúan próbálja védeni az igazságosságot, ugyanakkor minimalizálni a halálbüntetés gyakorlati alkalmazását.

—————————————————-

Szánhedrin (Törvényszék) – סַנְהֶדְרִין

A halálbüntetés törvényei: melyek azok a vétségek és bűnök, melyek halállal büntetendők, és miképpen kell az ítéletet végrehajtani. Részletesen tárgyalja a különféle bíróságok összetételét, illetve a bírósági eljárást. Az aggadikus fejezetekben kerülnek megtárgyalásra a vallási hitelvek, illetve az ember helye az Eljövendő Világban. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 113 oldal.

—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud

Kulcsszavak: #tanuvallomás #tanú


 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036