- This event has passed.
Szánhedrin 8 – Napi Talmud 1816 – A vezető és a bíró felelőssége
#Mózes meg lett büntetve amiatt, hogy félreérthetően beszélt a saját ítéletéről.
Isten felülírta Mózes mondását: jobb az egy személyes #vezető mint aki megpróbálja szét osztani a felelősséget.
A bírósági #idézés is 3 fő által kell hogy történjen.
Szánhedrin 8 – Napi Talmud 1816 – A vezető és a bíró felelőssége
Bevezetés
A mai tanítás a bírói és vezetői felelősség kérdéseit tárgyalja, kiindulva Mózes ötödik könyvének első fejezetének 17. mondatából. Ezen belül az igazságosság és pártatlanság követelményéről, a bírósági eljárások rendjéről, és a vezetők által vállalt nehézségekről tanulunk. A vita kitér a bírói döntéshozatal technikai részleteire, a peres ügyek tárgyalásának sorrendjére és a vezetői felelősség határaira.
Fő témák és gondolatok
1. A bírói pártatlanság követelménye
- “Ne ismerjetek arcot a törvényben” (5Mózes 1:17): Ez arra tanít, hogy a bírónak pártatlannak kell maradnia, nem kedvezhet sem barátjának, sem ellenségének. A személyes kapcsolatokat nem szabad a döntések során figyelembe venni.
- Példa: Egy vendéglátó, aki bíróként szeretné eljárni vendéglátójának ügyében, visszautasította ezt a szerepet, mert nem tudna pártatlanul ítélkezni.
- A kicsi és nagy ügyek egyenlő kezelése: Az apróbb ügyeket (pl. filléres viták) ugyanolyan gondossággal kell tárgyalni, mint a jelentős anyagi következményekkel járó pereket. Ez vonatkozik az ügyek sorrendjére is: az elsőként érkezett ügyeket kell először tárgyalni.
2. A vezetői felelősség határai
- Mózes 5. könyvében olvassuk: „Ami nektek nehéz, azt hozzátok hozzám, és én meghallgatom azt” (5Mózes 1:17).
- Rabbi Béjséá szerint Mózes nagyképűnek tűnt, amikor azt mondta, hogy ő személyesen fogja megoldani a bonyolult ügyeket. Ezért kapta azt a “büntetést”, hogy voltak olyan törvények, amelyeket nem közvetlenül neki nyilatkoztattak ki, hanem alulról jövő kezdeményezések útján (pl. Celofhád lányainak ügye).
- Alternatív magyarázat: Celofhád lányai érdemesek voltak arra, hogy általuk nyilatkoztassák ki a törvényt, így ez nem Mózes büntetése, hanem az ő érdemük.
3. A vezetők terhe
- Mózes parancsolta a bíráknak, hogy tiszteljék a népet, és parancsolta a népnek, hogy tiszteljék a bírákat.
- „Te mész velük” és „Te vezeted őket”: Ezek a kifejezések azt jelzik, hogy a vezetőnek meg kell osztania a felelősséget a vénekkel. Azonban Isten úgy vélte, hogy a vezetésnek egy kézben kell összpontosulnia, hogy hatékony legyen.
4. Bírósági eljárások és az ítéletek súlya
- Bírósági idézések szabályai:
- Az idézést mindhárom bíró nevében kell kiadni, kivéve, ha az idézés napja egybeesik a rendszeres bírósági üléssel.
- Hány bíró szükséges az egyes ügyekhez?
- Pénzügyi ügyek: Három bíró, de csak szakavatott bírák járhatnak el ezekben.
- Halálbüntetéses ügyek: 23 bíró szükséges.
5. A “Moiczi Szem Rá” (rosszhírterjesztés) ügye
- Ez az ügy egy olyan férjről szól, aki azt állítja, hogy felesége nem volt szűz, amikor házasságot kötöttek. Ha ezt nem tudja bizonyítani, akkor súlyos bírságot kell fizetnie, és nem válhat el feleségétől.
- Vita a bírósági összetételről:
- Rabbi Meir: Háromtagú bíróság elegendő, mert az ügynek nincs halálbüntetéses következménye.
- Bölcsek: 23 tagú bíróság szükséges, mert a per során előállhatnak tanúk, és az ügy halálbüntetést is vonhat maga után.
- Magyarázatok a vitára:
- Ula magyarázata: Attól tartanak, hogy tanúk jelentkeznek, és az ügy halálbüntetéssel zárulhat.
- Rava magyarázata: A kezdeti bíróság tiszteletét meg kell őrizni, ezért 23 fővel kell folytatni az ügyet.
- Abajé magyarázata: A vita a figyelmeztetés pontosságáról szól: kell-e konkrétan említeni a halálbüntetés típusát?
- Rav Papa magyarázata: A nő tóratudós volt, és a vita arról szól, hogy szükséges-e figyelmeztetni egy ilyen tudással rendelkező személyt.
Összefoglalás
A Talmud ezen része a bírói felelősség és a vezetői szerep súlyát helyezi középpontba, hangsúlyozva az igazságosságot, a pártatlanságot és a vezetői döntéshozatal súlyát. A “Moiczi Szem Rá” ügye különösen érzékelteti, hogy milyen szigorú szabályok vonatkoztak a tanúk szerepére, a figyelmeztetésekre és a bírósági összetételre.
Ez a szakasz rámutat arra, hogy a bíróságoknak és a vezetőknek nemcsak technikai, hanem erkölcsi felelőssége is van az igazság fenntartásában.
—————————————————-
Szánhedrin (Törvényszék) – סַנְהֶדְרִין
A halálbüntetés törvényei: melyek azok a vétségek és bűnök, melyek halállal büntetendők, és miképpen kell az ítéletet végrehajtani. Részletesen tárgyalja a különféle bíróságok összetételét, illetve a bírósági eljárást. Az aggadikus fejezetekben kerülnek megtárgyalásra a vallási hitelvek, illetve az ember helye az Eljövendő Világban. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 113 oldal.
—————————————————-
A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.
Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30-8:30 között.
Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)
Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud
Kulcsszavak: #Mózes #vezető #idézés