Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Szánhedrin 7 – Napi Talmud 1815 – Népi mondások bibliai alapjai

    

Cimkék:                 

A talmud különböző korabeli népi bölcs #mondások -at idéz és találja meg mindegyiknek a bibliai hivatkozását. Így kerül szóba többek közt a #veszekedés #bűn #szerelem az illetéktelenül avatott #rabbi valamint a #dicsőség ami soha sem tart örökké.

Szánhedrin 7 – Napi Talmud 1815 – Népi mondások bibliai alapjai

Bevezetés

A mai tanítás a per előtti egyezség és a népi bölcsességek témáját tárgyalja, különös tekintettel arra, hogyan kapcsolhatók ezek bibliai idézetekhez. A népi mondások mélyebb értelmét a Talmud bibliai kontextusban helyezi el, rámutatva, hogy ezek nem csupán bölcsességek, hanem a Tóra mélyebb tanításainak kifejeződései. Ezen felül további gondolatokat kapunk a bírói felelősség súlyáról, az ítélet igazságosságáról, és az isteni jelenlét kapcsolatáról az emberi igazságszolgáltatással.


Fő témák és gondolatok

1. Per előtti egyezség különböző vélemények alapján

  • Négy fő vélemény az egyezség kapcsán:
    1. Tanákáma: Az egyezség egy lehetőség, de ezt egészen az ítélet meghozataláig fel lehet ajánlani.
    2. Simá: Az egyezség csak azelőtt ajánlható fel, hogy a peres felek érveit meghallgatták volna.
    3. Rabbi Eliezer ben Rabbi Joszi ha-Glili: Az egyezség helytelen, mert igazságtalanságot eredményezhet. Mindenképpen ítéletet kell hozni.
    4. Rabbi Jehosua ben Karcha: Az egyezség nemcsak lehetőség, hanem egyenesen kötelesség, mivel ez békét teremt és megelőzi a hosszadalmas pereskedést.

2. Bibliai idézetek és az egyezség értelmezése

  • Zsoltárok 10:3: „Aki megtöri az igazságot, az istent átkozza.”
    • Rabbi Eliezer szerint ez az egyezségre vonatkozik, amely az igazságot eltorzítja.
    • Más vélemények szerint ez a lopásból végrehajtott micvákra (pl. lopott tészta) vagy az aranyborjú történetére utal.
  • Példabeszédek 17:14: „A viszály kezdete olyan, mint a víz kieresztése.”
    • Az egyezségpárti értelmezés szerint ez arra utal, hogy a viszályt még a kezdetek előtt le kell állítani egyezséggel.
    • Mások szerint a mondás a Tóra-tanulás elmulasztására vagy a vita természetére utal (egyszer elindul, nehéz megállítani).

3. Népi mondások és bibliai alapjaik

  • Aki hallgat az átkokra, az megmenekül száz bajtól.
    • Biblikus alap: „Aki elereszti a vizet, az viszályt indít.” (Példabeszédek 17:14)
  • Két-három lopásért még nem büntetnek, de a negyedikért igen.
    • Biblikus alap: „Három vétkért és négyért nem bocsátok meg.” (Ámosz 1:3)
  • Az igaz átlép hét gödrön, de a gonosz egybe is beleesik.
    • Biblikus alap: „Hétszer esik el az igaz, de mindig feláll.” (Példabeszédek 24:16)
  • Aki veszít a perben, örüljön.
    • Biblikus alap: Az ítélet lezárása mindenki javára válik, mert mentesíti az egyént a vétkek következményeitől.
  • A lustaság összeomlást hoz.
    • Biblikus alap: „A lustaság miatt omlik össze a tető.” (Prédikátor 10:18)
  • Hátba szúrás: „Az, akiben bíztam, az árult el engem.”
    • Biblikus alap: „A barátom, aki kenyeremet ette, lábamra tört.” (Zsoltárok 41:10)
  • A szerelem példája: Egy kés élén is elfértünk.
    • Biblikus alap: „Most már nem elég a szentély szűk helye.” (Királyok 1. könyve 6:2)

4. A bírói felelősség és az isteni jelenlét

  • Az igaz bíró Istent hívja le a földre.
    • „Isten áll az isteni közösségben” (Zsoltárok 82:1)
  • Az igazságtalan bíró eltávolítja az isteni gondviselést.
    • „A szegények elnyomása miatt most felkelek.” (Zsoltárok 12:6)
  • A bírói ítélet mint isteni felelősség:
    • „Ne lopd meg a szegényt, mert az örökkévaló harcol értük.” (Példabeszédek 22:22)

Összefoglalás

A mai tanításban a Talmud mélyrehatóan tárgyalta a per előtti egyezség lehetőségét és értékét, a népi mondások bibliai hátterét, valamint a bírói felelősség súlyát. Az egyezség témájában különböző vélemények ütköztek: van, aki kötelességnek, van, aki bűnnek tekinti. A népi mondások bibliai idézeteken keresztül mutatják be, hogy a Tóra minden élethelyzetben iránymutatást adhat.

Holnap folytatjuk a hetes lap tanulmányozását. Köszönöm a figyelmet, és kívánok mindenkinek egy békés és tartalmas napot!

—————————————————-

Szánhedrin (Törvényszék) – סַנְהֶדְרִין

A halálbüntetés törvényei: melyek azok a vétségek és bűnök, melyek halállal büntetendők, és miképpen kell az ítéletet végrehajtani. Részletesen tárgyalja a különféle bíróságok összetételét, illetve a bírósági eljárást. Az aggadikus fejezetekben kerülnek megtárgyalásra a vallási hitelvek, illetve az ember helye az Eljövendő Világban. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 113 oldal.

—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud

Kulcsszavak: #mondások #veszekedés #bűn #szerelem #rabbi


 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036