- This event has passed.
Szánhedrin 6 – Napi Talmud 1814 – Per előtti egyezség
A talmud azt a kérdést vizsgálja, hogy vajon pozitív dolog-e a per előtti egyezség?
A mai tanulmány a Szánhedrin traktátus hatodik lapjának központi témáit járta körül, különös figyelmet szentelve a per előtti egyezségek és az ítélethozatal erkölcsi és jogi kérdéseinek. Az alábbiakban összefoglalom a főbb pontokat és tanulságokat:
Témák és összefoglaló pontok
1. Kétszemélyes bíróság érvényessége
- Smuel véleménye: Kétszemélyes bíróság döntése utólag érvényes, de a bíróságot „szemtelen bíróságnak” nevezzük, mert nem követte az előírt háromfős szabályt.
- Rab álláspontja: A kétszemélyes bíróság ítélete nem érvényes. Csak három bíróval lehet jogszerű ítéletet hozni.
- Különbség az ítélet és az egyesség között:
- Az ítéletet mindig három bíró előtt kell meghozni.
- Az egyesség kevesebb bíróval is létrejöhet, és akár egy vagy két fő előtt is érvényes lehet.
2. Per előtti egyezség (פְּשָׁרָה – Pesara)
- Rabbi Méir véleménye: Az egyességet három bíró előtt kell megkötni, mint az ítéletet.
- A bölcsek véleménye: Az egyességet kevesebb, akár egy vagy két fő előtt is meg lehet kötni.
- Kinnyán (szimbolikus elköteleződés): Az egyesség megkötéséhez nincs szükség kinnyánra, azaz szimbolikus cselekvésre (pl. egy tárgy felemelése), de a tanúk jelenléte erősen ajánlott az érvényesség biztosítása érdekében.
3. Az egyezség és az ítélet összehasonlítása
- Az ítélet és az egyesség különböző jogi státusszal bír:
- Ítélet: Törvények alapján születik, egyértelműen az egyik fél javára dönt, a másik fél pedig vesztes lesz.
- Egyezség: A felek között kompromisszumot hoz létre, amely békét és elégedettséget eredményezhet.
- Vita az egyesség erkölcsi értékéről:
- Rabbi Eliezer véleménye: Az egyességkötés helytelen, mert az igazság kárára történhet. Az ítélet az egyetlen helyes út.
- A bölcsek véleménye: Az egyesség békét teremt, ezért helyes és kívánatos gyakorlat.
4. Az egyesség időzítése
- Az egyességet a peres felek meghallgatása előtt lehet ösztönözni.
- Miután a bíró már meghallgatta a felek érveit és kialakult egy előzetes ítéletalkotási iránya, nem ajánlott egyezségre bátorítani, mert az már az ítélet érvényességét csorbítaná.
5. Az ítélet erkölcsi felelőssége
- Bírák és tanúk felelőssége:
- A bírák az „Örökkévaló előtt” hoznak ítéletet, ezért minden döntésüket az igazság és jóhiszeműség alapján kell meghozniuk.
- A tanúknak tudatában kell lenniük, hogy tanúvallomásukkal Isten előtt is felelősséget vállalnak.
- A bíró felelősségének határai:
- A bíró csak azokért az ítéletekért felelős, amelyeket rosszhiszeműen vagy hanyagul hozott meg. Jóhiszemű ítélkezés esetén nem kell tartania a következményektől.
6. Az ítélet véglegessége
- Az ítélet akkor válik véglegessé, amikor a bíró kimondja a következő szavakat: „X személy köteles” vagy „X személy fel van mentve”. Ettől kezdve már nincs lehetőség az egyesség megkötésére.
Erkölcsi tanítások és példák
- Rabbi Eliezer véleménye: Az egyességkötés igazságtalanság, mert a jogosult fél kárt szenvedhet. Az igazság keresésének mindenek felett kell állnia, még akkor is, ha ez konfliktust okoz.
- A béke és az igazság egyensúlya:
- Zakariás próféta szavaira alapozva: „Igazságot, ítéletet és békét tegyetek kapuitokban.” Az egyesség lehetőséget ad az igazság és a béke egyidejű megteremtésére.
- A bíró egyensúlya: Egy igazságos bíró nem félhet a peres felektől, és ítéletét kizárólag a törvények és az igazság alapján kell meghoznia.
Zárszó
A tanulmány az ítélet és az egyesség közötti különbségeket és kapcsolódó jogi, valamint erkölcsi dilemmákat mutatta be. Az igazságosság és a béke elérése az ítélkezés egyik legnagyobb kihívása, amely a bírák bölcsességét és alázatát igényli.
Holnap újabb tanításokkal folytatjuk a tanulást. Köszönöm, hogy velem tartottatok! Mindenkinek békés és eredményes napot kívánok!
—————————————————-
Szánhedrin (Törvényszék) – סַנְהֶדְרִין
A halálbüntetés törvényei: melyek azok a vétségek és bűnök, melyek halállal büntetendők, és miképpen kell az ítéletet végrehajtani. Részletesen tárgyalja a különféle bíróságok összetételét, illetve a bírósági eljárást. Az aggadikus fejezetekben kerülnek megtárgyalásra a vallási hitelvek, illetve az ember helye az Eljövendő Világban. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 113 oldal.
—————————————————-
A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.
Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30-8:30 között.
Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)
Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud