Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Szánhedrin 42 – Napi Talmud 1850

    

Cimkék:     

Szánhedrin 42. lap – Napi Talmud 1850 – A Holdszentelés és a Halálbüntetés Kivégzési Szabályai

Téma összefoglalás:
A mai tanulmány két fő témát érint: először a Holdszentelés (Kidus Levaná) szokását, annak időzítését és áldásait vizsgáljuk meg, majd áttérünk a halálbüntetések kivégzési eljárására. Megtudjuk, hogy a Holdszentelés milyen spirituális jelentéssel bír, és hogyan kapcsolódik a zsidó nép történetéhez. Ezután a Talmud a halálbüntetések végrehajtásának helyszínével foglalkozik: a bíróság és a kivégzőhely közötti távolság, valamint annak szimbolikus és gyakorlati jelentősége kerül előtérbe.


Kidus Levaná – A Holdszentelés szokása

Miért végzik a Holdszentelést?
  • Az újhold megjelenésekor a zsidók áldást mondanak, emlékezve arra, hogy a zsidó nép a Holdhoz hasonlít:
    • A Hold nem saját fényét sugározza, hanem a Nap fényét tükrözi – ugyanígy a zsidók feladata, hogy Isten fényét tükrözzék a világban.
    • A Hold folyamatosan változik, növekszik és fogy – a zsidó történelem is ciklikus, vannak felemelkedések és mélypontok.
Meddig lehet elmondani az áldást?
  • Az áldást a hónap első felében kell elmondani, amikor a Hold még növekszik.
  • Vita van arról, hogy pontosan meddig lehet mondani:
    • Első vélemény: Hetedikéig – mert ekkor a Hold már félhold alakú.
    • Nehardában: 16-áig – mert 15-én van a teljes Hold, és onnantól a Hold már csökken.
Milyen áldást kell mondani?
  • Az áldás során hálát adunk Istennek, aki megújítja a hónapokat.
  • A Talmud idézi az áldás szövegét:
    „Áldott vagy te, Örökkévaló, aki szavával teremtette az eget, törvényt és rendet adott nekik, hogy ne változtassák meg küldetésüket. Örvendeznek és teljesítik Teremtőjük akaratát.”
  • Az áldást állva kell mondani, mivel ez Isten dicsőségének elismerését fejezi ki.
Miért nem mondunk külön áldást, amikor a Hold fogy?
  • Amikor a Hold eltűnik, nem mondunk negatív áldást, mert a Hold ciklikus, és mindig visszatér – ez nem váratlan esemény, hanem természetes folyamat.

A Halálbüntetés Kivégzésének Szabályai

A kivégzés helyszíne
  • A halálraítéltet nem a bíróság helyszínén végzik ki, hanem egy külön kivégzőhelyen.
  • A bíróság Jeruzsálemben ülésezett, de a kivégzést mindig a városon kívül kellett végrehajtani.
Miért kell a kivégzőhelynek távol lennie a bíróságtól?
  1. Elkerüljék a „statáriális bíróság” látszatát – hogy ne tűnjön úgy, mintha gyorsított eljárásban azonnal végrehajtanák az ítéletet.
  2. Legyen idő a felmentésre – ha egy új bizonyíték vagy érv merülne fel, még meg lehessen akadályozni a kivégzést.
A kivégzés késleltetésének lehetősége
  • Ha a kivégzés előtt egy bíró vagy maga az elítélt új érvet hoz fel a védelmére, akkor visszaviszik a bíróság elé, és újratárgyalják az ügyet.
  • Ezt akár többször is meg lehet tenni!
  • Azért van a kivégzőhely és a bíróság között távolság, hogy legyen idő a kivégzés megállítására.
A kivégzés és a „három tábor” szabálya
  • A Tóra úgy fogalmaz az istenkáromlás esetében: „Vigyük ki a táboron kívülre” (3Mózes 24:14).
  • A tábor három részből állt:
    1. A szentély (kohaniták tábora)
    2. A szentély körüli hegy (léviták tábora)
    3. Jeruzsálem városa (Izrael táborának megfelelője)
  • A halálraítéltet mindhárom táboron kívülre kellett vinni, azaz a városon kívül kellett kivégezni.
Miért a három táboron kívülre?
  • A Talmud párhuzamot von az áldozatok elégetésével:
    • A bizonyos bűnökért hozott bűnáldozatok hamvait a három táboron kívül égették el.
    • Ezért a kivégzés helye is mindhárom táboron kívül kellett legyen.

A Bírósági Eljárás és a Szavazás Szabályai

Hogyan zajlik a bírósági szavazás?
  • Ha 23 bíró szavaz, és az eredmény:
    • 12 felmentés – 11 elítélés → A vádlottat felmentik.
    • 12 elítélés – 11 felmentés → Új bírákat kell hozzáadni.
  • Új bírákat adnak hozzá, hogy döntés születhessen.
  • A maximális bírói létszám 71 fő (a Nagy Szánhedrin teljes létszáma).
Mi történik, ha 71 főnél sincs egyértelmű döntés?
  • Ha 36 elítéli, 35 felmenti, akkor nem lehet kivégezni a vádlottat.
  • A bíróság megpróbálja rávenni az egyik elítélő bírát, hogy változtassa meg a véleményét.
  • Ha senki nem változtatja meg a véleményét, akkor a vádlottat felmentik!
Miért próbálják folytatni a tárgyalást, ha végül felmentés lehet az eredmény?
  • A cél az igazság kiderítése, nem az automatikus felmentés.
  • A halálbüntetés komoly dolog, a bíróság minden lehetőséget megvizsgál.
  • Azonban, ha végül nem tudnak dönteni, a vádlottat elengedik.

Összegzés

  1. A Holdszentelés szokása kifejezi a zsidó nép kapcsolatát a holddal és a megújulás eszméjével. Az áldás elmondásának határideje és szövege eltérő vélemények szerint alakul.
  2. A kivégzések helyszíne mindig a városon kívül kellett legyen, hogy biztosítsák a méltóságot és a kivégzés megállításának lehetőségét.
  3. A bírósági eljárás során a döntések meghozatala összetett folyamat, amely során minden lehetőséget biztosítanak az ártatlanok védelmére.
  4. Ha a bírók nem tudnak egyértelmű döntést hozni, akkor a vádlottat felmentik – a halálbüntetés kiszabásához egyértelmű többség kell.

A mai tanulás rávilágított a zsidó jogrend precizitására és az igazságszolgáltatás mély etikájára.

—————————————————-

Szánhedrin (Törvényszék) – סַנְהֶדְרִין

A halálbüntetés törvényei: melyek azok a vétségek és bűnök, melyek halállal büntetendők, és miképpen kell az ítéletet végrehajtani. Részletesen tárgyalja a különféle bíróságok összetételét, illetve a bírósági eljárást. Az aggadikus fejezetekben kerülnek megtárgyalásra a vallási hitelvek, illetve az ember helye az Eljövendő Világban. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 113 oldal.

—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud


 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036
 ,