
- This event has passed.
Szánhedrin 41 – Napi Talmud 1849
Szánhedrin 41. lap – Napi Talmud 1849 – A figyelmeztetés szerepe és a tanúvallomások követelményei
Téma összefoglalás:
A mai tanulmány azzal foglalkozik, hogy a halálbüntetés vagy botütés kiszabásához nem elég a tanúk jelenléte a bűncselekménynél, hanem előzetesen figyelmeztetni kell az elkövetőt a tettének következményeire. A Talmud különböző tórai forrásokból vezeti le ezt az alapelvet, majd elemzi, hogy a figyelmeztetés mellett az elkövetőnek vissza is kell jeleznie, hogy tudomásul vette azt, és mégis elköveti a bűnt. Ezen kívül szó esik a hamis tanúk büntetéséről és a tanúvallomások érvényességéről, különös tekintettel az időbeli eltérésekre és a vallomások közötti ellentmondásokra.
A figyelmeztetés szükségessége a büntetésekhez
A figyelmeztetés tórai alapjai
A Talmud különböző tórai szövegekből vezeti le, hogy a bűnöst előzetesen figyelmeztetni kell a tettének következményeire:
- Vérfertőzés esete – „Látja szemérmét” (3Mózes 20:17): Ez azt jelenti, hogy az elkövetőnek tudnia kell a tettének a súlyát.
- Gyilkosság esete – „Ha valaki szándékosan leselkedik felebarátjára, hogy megölje őt csellel” (2Mózes 21:14): A „szándékosan” és a „csellel” kettős kifejezése a figyelmeztetés előtti és utáni szándékosságot jelöli.
- Szombatszegés esete – Egy ember, aki rőzsét szedegetett szombaton, a tanúk figyelmeztették, de tovább folytatta a tevékenységet.
- Fiatal eljegyzett lány megerőszakolása – A „megalázta” szóval kapcsolatos értelmezés szerint a bűncselekmény előtt egy szóváltás (figyelmeztetés) történt.
Miért van szükség ennyi különböző tórai forrásra?
- Ha csak a vérfertőzés esetéből tanulnánk, azt gondolhatnánk, hogy a figyelmeztetés csak botütéses büntetések esetén szükséges.
- Ha csak a gyilkosságból tanulnánk, azt gondolhatnánk, hogy a kövezéses halálbüntetésnél nem szükséges.
- Ha csak a szombatszegésből tanulnánk, akkor a tűz általi halálbüntetés esetére nem vonatkozna.
Az elkövető visszajelzése a figyelmeztetésre
- Nem elég, hogy az elkövető hallja a figyelmeztetést, hanem vissza is kell jeleznie:
„Tudom, hogy ez bűn, és hogy halálbüntetés jár érte, de mégis megteszem.” - Ennek célja, hogy egyértelmű legyen: az elkövető szándékosan vállalja a következményeket.
- A Talmud ezt a „Haljon meg a halott” kifejezésből vezeti le (5Mózes 17:6).
Hamis tanúk büntetése (Adim zomemim)
Az elv: „Amilyen büntetést szántak másra, olyat kapnak”
- Ha két tanú hamisan vádol valakit halálbüntetéssel, és utólag kiderül, hogy hamis tanúk voltak, ők kapják azt a büntetést, amit az ártatlan félre akartak kiszabni.
Kivétel: Nem minden tanúvallomás alakítható hamis tanúvá
- Ha a tanúvallomás olyan természetű, hogy nem lehet hamissá tenni egyértelmű cáfolattal, akkor az nem tekinthető érvényes tanúvallomásnak.
- Példa: Egy férjezett nő házasságtörésével kapcsolatban a tanúk azt állítják, hogy megcsalta a férjét. Ha később róluk kiderül, hogy hamisak, azt mondhatják: „Mi nem akartuk őt halálra ítélni, csak azt, hogy elváljon a férjétől.”
- Ha egy nő Tóra-tudós, akkor rá elvileg nem vonatkozik a figyelmeztetési követelmény, mert biztosan tudatában van a bűn súlyának.
Az esetleges jogi csapda
- Ha a tanúk azt mondják, hogy nem a halálbüntetésért tanúskodtak, hanem csak azért, hogy a nő elváljon a férjétől, akkor az ő tanúvallomásukat nem lehet hamissá tenni, mert nem lehet egyértelműen cáfolni.
- Ezért az ilyen típusú tanúvallomásokat bizonyos esetekben érvénytelennek tekintik.
A tanúvallomások ellentmondásainak kezelése
A hely és idő kérdése (Hakirá – első szintű vizsgálat)
- Ha az egyik tanú nem tudja a választ, a tanúvallomás semmissé válik.
- Ha a tanúk egymásnak ellentmondanak, az is érvényteleníti a tanúvallomást.
- Eltérések az időpontban:
- Ha az egyik tanú azt mondja, hogy az eset a hónap másodikán történt, a másik pedig, hogy harmadikán – ez még elfogadható.
- Ha egyik azt mondja, hogy harmadikán, a másik pedig, hogy ötödikén – ez már érvénytelen, mert túl nagy az eltérés.
- Az időpontnál fontos szempont, hogy az emberek nem mindig tudják pontosan az újhold időpontját.
A részletek vizsgálata (Bediká – második szintű vizsgálat)
- A körülményeket vizsgálják, például milyen fegyverrel követték el a gyilkosságot.
- Ha az egyik tanú azt mondja, hogy karddal ölte meg, a másik pedig baltával, az már problémás.
- Ha az egyik szerint a fegyver fekete volt, a másik szerint fehér, ez még elfogadható lehet.
A szélsőséges példa: Ben Zakkáj kihallgatása
- Rabi Jochanan ben Zakkáj olyan részletekbe menő vizsgálatot végzett, hogy még azt is megkérdezte, milyen színű volt a fügék szára egy gyilkosság helyszínén.
- A vita arról szól, hogy mennyire lehet részletekbe menően vizsgálni a tanúvallomásokat.
Konklúzió
- A halálbüntetéshez vagy botütéshez figyelmeztetés szükséges, és az elkövetőnek vissza kell jeleznie, hogy tudatosan követi el a bűnt.
- A tanúk ellentmondásai érvényteleníthetik a vallomást, de nem minden eltérés számít ellentmondásnak.
- A hamis tanúk büntetése attól függ, hogy egyértelműen bizonyítható-e, hogy halálbüntetést akartak kényszeríteni a vádlottra.
- A tanúk kihallgatásának két szintje van: az első szinten az idő és hely kérdése döntő fontosságú, míg a második szinten a részleteket vizsgálják.
- A bírók szigorúan ellenőrzik a vallomások hitelességét, és ha bármilyen eltérés van, amely befolyásolja a döntést, akkor a tanúvallomás érvénytelennek számít.
A mai tanulmány ismét rámutatott a zsidó jogrend precizitására és az igazságosság biztosítására.
—————————————————-
Szánhedrin (Törvényszék) – סַנְהֶדְרִין
A halálbüntetés törvényei: melyek azok a vétségek és bűnök, melyek halállal büntetendők, és miképpen kell az ítéletet végrehajtani. Részletesen tárgyalja a különféle bíróságok összetételét, illetve a bírósági eljárást. Az aggadikus fejezetekben kerülnek megtárgyalásra a vallási hitelvek, illetve az ember helye az Eljövendő Világban. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 113 oldal.
—————————————————-
A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.
Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30-8:30 között.
Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)
Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud