Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Szánhedrin 38 – Napi Talmud 1846 – Ádám az első ember

    

Cimkék:       

Miért teremtette Isten az #ember -t egyedülinek? Miért teremtette utolsó ak? Milyen volt #Ádám első napja az édenkertben?

Szánhedrin 38. lap – Ádám és az ember teremtésének története

Téma összefoglalás:
Az előadás középpontjában Ádám, az első ember teremtésének részletei, az emberi szabad választás fontossága és az emberiség sokszínűsége álltak. A Talmud párbeszédet folytat az angyalok és Isten között az ember megteremtésének célszerűségéről, valamint Ádám különleges tulajdonságairól. Ezen kívül szó esett a babiloni száműzetés körülményeiről, a Tóra mélyebb rétegeiről, és arról, hogy az ember hogyan vált az isteni terv központi szereplőjévé.


Az ember teremtése egyedüliként

  • Az ember egyedül lett teremtve, hogy az eretnekek ne mondják, hogy több isteni erő teremtette volna a világot.
  • A szabad választás fontossága: Az igazak ne mondhassák, hogy ők már születésükből fakadóan igazak, és a gonoszok se mentsék fel magukat azzal, hogy gonosz ember leszármazottai.
  • Egység a sokféleségben: Az emberi faj egyetlen közös ősre vezethető vissza, hogy a különböző népek ne harcoljanak egymással, és ne mondhassák, hogy egyikük értékesebb, mint a másik.
  • A világ elosztása körüli harcok megelőzése: Ha több ős lett volna, mindegyikük saját leszármazottjai számára követelhette volna a világ egy-egy részét. Egy közös őssel mindenkinek egyenlő joga van.
  • Az isteni nagyság bemutatása: Ádámot Isten “pecsétjével” teremtette, és mégis minden ember másképpen néz ki és gondolkodik. Ez az emberi egyediség és sokszínűség szimbóluma.

Ádám különleges tulajdonságai és napjának eseményei

  • Ádám az első napon:
      1. óra: Isten összegyűjtötte a földet a test megformálásához.
      1. óra: Meggyúrta Ádám testét.
      1. óra: Megformálta végtagjait.
      1. óra: Lelket adott neki.
      1. óra: Ádám felállt.
      1. óra: Nevet adott az állatoknak.
      1. óra: Évát megteremtették.
      1. óra: Együtt volt Évával, és két gyermekük is született.
      1. óra: Isten megparancsolta, hogy ne egyenek a tiltott fa gyümölcséből.
      1. óra: Ádám megszegte a parancsolatot.
      1. óra: Isten kimondta az ítéletet.
      1. óra: Ádám és Éva kiűzettek az Édenkertből.
  • Ádám hatalmas termete és szellemi nagysága: A Talmud szerint Ádám eredetileg “a világ egyik végétől a másikig” ért, de bűne miatt Isten “összébb húzta” méreteit.

A babiloni száműzetés és az időzítés fontossága

  • Időzítés és isteni irgalom: A zsidó nép száműzetése 852 évvel a honfoglalás után kellett volna bekövetkezzen, de Isten irgalmából két évvel előbb történt, hogy a büntetés ne váljon véglegessé.
  • Hanja király száműzetése: A száműzetés első hullámában őt és az elit társadalmi réteget deportálták, amely segítette a későbbi hullámokban érkezők helyzetét.

Az emberi sokszínűség és szabad akarat

  • Az emberi arcok és gondolatok különbözősége: Az emberek arca és gondolkodása különböző, hogy elkerülhető legyen a csalás és a promiszkuus viselkedés.
  • Az ember teremtése pénteken: Ezáltal az ember egy kész világba lépett be, mint egy vendég egy előkészített lakomára. Ez az ember méltóságát és Isten gondoskodását hangsúlyozza.

Az angyalok vitája az ember teremtéséről

  • Az angyalok kezdetben ellenezték az ember teremtését, mert nem értették a szabad akarat értékét. Isten azonban az ember teremtésével bebizonyította, hogy a szabad választás által az ember képes nagy dolgokat elérni, de ugyanakkor nagy felelősséggel is jár.

Történetek és tanulságok

  • A róka és a farkas meséje: A történet az igazak megmeneküléséről és a gonoszok büntetéséről szól. A róka rászedte a farkast, hogy az beleessen a saját bűne által előidézett helyzetbe, ezzel tanítva az igazság és a következmények fontosságát.

Konklúzió:
A Talmud Ádám és az ember teremtésének történetén keresztül azt tanítja, hogy az ember egyszerre a teremtés csúcspontja és a legnagyobb felelősséggel bíró lény. Az ember szabad akaratot kapott, amely lehetővé teszi számára, hogy választásaival alakítsa önmagát és a világot.

—————————————————-

Szánhedrin (Törvényszék) – סַנְהֶדְרִין

A halálbüntetés törvényei: melyek azok a vétségek és bűnök, melyek halállal büntetendők, és miképpen kell az ítéletet végrehajtani. Részletesen tárgyalja a különféle bíróságok összetételét, illetve a bírósági eljárást. Az aggadikus fejezetekben kerülnek megtárgyalásra a vallási hitelvek, illetve az ember helye az Eljövendő Világban. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 113 oldal.

—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud

Kulcsszavak: #ember #Ádám


 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036