Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Szánhedrin 37 – Napi Talmud 1845 – A szanhedrin ülésezése

    

Cimkék:           

Hogyan ükésezett és vezetett tárgyalást a #szanhedrin ? Hogyan próbáltak nyomást gyakorolni a #tanú -kra #halálbüntetés -t érintő kérdésekben?

Szánhedrin 37 – Napi Talmud 1845 – A Szanhedrin ülése és felelőssége

A mai tanulásban a Szanhedrin működésével, a tanúk kikérdezésével és a halálbüntetéssel kapcsolatos ügyek különleges felelősségével foglalkoztunk. Részletesen bemutattuk a bíróság felépítését, működését, valamint a tanúk és a bírák kötelességeit.


Főbb témák és tanulságok

1. A Szanhedrin elrendezése és működése

  • A bírák félkörben ültek, hogy mindannyian láthassák egymást. Ez szimbolikusan a világ “köldökét” jelentette, ahogy az Énekek éneke fogalmaz: „Köldököd, mint a kerek medence, ne legyen híja az italnak” (Énekek éneke 7:3).
  • A bírák mellett három írnok ült: egyik a terhelő érveket, másik a felmentő érveket, a harmadik mindkettőt jegyezte le, biztosítva az információk pontos rögzítését.
  • A tanítványok három sorban ültek a Szanhedrinben, és ha egy bíró kiesett, a tanítványok rangjuk szerint kerültek előléptetésre.

2. A tanúk figyelmeztetése és felelőssége

  • A bírák nyomatékosan figyelmeztették a tanúkat, hogy:
    • Ne tanúskodjanak hallomás vagy puszta feltételezés alapján.
    • Ha a tanúskodásuk hamis, azzal egy egész generációt pusztíthatnak el, hiszen a megölt személynek nem lesznek leszármazottai.
    • Különösen nagy felelősség hárul a tanúkra, hiszen „aki egy lelket megment, az olyan, mintha egy egész világot mentett volna meg”.

3. A halálbüntetés különleges súlya

  • A tanúkat emlékeztették arra, hogy a halálbüntetés végrehajtása az emberiség történetében az első gyilkosság, Káin és Ábel esete óta, rendkívüli súlyt hordoz.
    • „Testvéred vérei kiáltanak hozzám a földből” – nemcsak Ábel vére, hanem potenciális leszármazottainak vérei is.
  • A tanúknak szigorú felelősségük van, de ha bűnös személyt mentenének fel hamis tanúvallomással, azzal a közösség és az igazságszolgáltatás ellen is vétenek.

4. A természet és az erkölcs kapcsolata

  • A Talmud szerint a természet nem tiltakozik az erkölcstelenség ellen, ahogy a föld sem utasította el Káin bűnét. Ez a gondolat arra hívja fel a figyelmet, hogy az ember erkölcsi felelőssége nem támaszkodhat a természetre, hanem saját lelkiismeretéből kell fakadjon.

5. A száműzetés mint büntetés és megváltás

  • A száműzetés spirituális jelentősége:
    • A száműzetés háromféle halálbüntetést is kivált, ahogy Jeremiás mondja: „Aki a városban marad, meghal kard által, éhínség által vagy járvány által. De aki kimegy az ellenséghez, életben marad.”
    • A száműzetés nemcsak büntetés, hanem a bűnök megváltásának eszköze is, ahogy a zsidó történelem és az ősatyák történetei mutatják.

6. Hanjá király és leszármazottai

  • Bár Jeremiás próféta szerint Hanjá királynak nem lesznek utódai, a száműzetés miatt ez a büntetés megváltozott:
    • Hanjá fia, Saltiél, valamint unokája, Zerubábel lettek a zsidó nép vezetői a babiloni száműzetés után.
    • Ez az eset azt mutatja, hogy a száműzetés képes feloldani a prófétai büntetések súlyát.

Konklúzió

A tanulás ma rámutatott a Szanhedrin döntéseinek súlyára, a tanúk kiemelt felelősségére és az igazságszolgáltatás alapvető fontosságára. A tanúvallomás szentsége, az emberi élet értéke, valamint az erkölcsi felelősség központi szerepet játszik a Talmud gondolatmenetében. Az igazságszolgáltatás nemcsak jogi, hanem spirituális felelősség is, amelynek hatása az egész világra kiterjed.

—————————————————-

Szánhedrin (Törvényszék) – סַנְהֶדְרִין

A halálbüntetés törvényei: melyek azok a vétségek és bűnök, melyek halállal büntetendők, és miképpen kell az ítéletet végrehajtani. Részletesen tárgyalja a különféle bíróságok összetételét, illetve a bírósági eljárást. Az aggadikus fejezetekben kerülnek megtárgyalásra a vallási hitelvek, illetve az ember helye az Eljövendő Világban. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 113 oldal.

—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud

Kulcsszavak: #szanhedrin #tanú #halálbüntetés


 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036