
- This event has passed.
Szánhedrin 39 – Napi Talmud 1847 – Bölcsek vitái az eretnekekkel
Szánhedrin 39. lap – Napi Talmud 1847 – Bölcsek vitái az eretnekekkel
Téma összefoglalás:
A mai tanulmány az eretnekek és a bölcsek közötti párbeszédek gyűjteményére koncentrált, ahol a Talmud szellemes és mély magyarázatokkal válaszol az istenhit, az emberi teremtés, valamint a világ működésének alapvető kérdéseire. Ezek a történetek bemutatják a bölcsek logikus érvelési képességét, miközben az erkölcsi tanulságokat is kiemelik. Külön hangsúlyt kapott Ádám és Éva teremtésének magyarázata, az isteni jelenlét és a csillagok megszámlálhatatlanságának misztikuma, valamint az ember szellemi és testi egységének dilemmája.
Történetek és tanulságok az eretnekekkel folytatott vitákból
Ádám és Éva teremtése
- Az oldalbordájából teremtett nő kérdése: Egy eretnek azzal vádolta Istent, hogy tolvajként kivette Ádám oldalbordáját.
- Rabban Gamliel lányának válasza: Ha egy ezüsttárgyat aranyra cserélnek, az áldás, nem veszteség. Ugyanígy Ádám is nyert Éva teremtésével.
- Magyarázat az “elaltatásra”: Isten azért altatta el Ádámot, hogy ne legyen számára visszataszító az asszony, ha látná a teremtés folyamatát.
Az isteni jelenlét és a csillagok
- Isten helye és láthatatlansága: Egy eretnek azt kérdezte, hogy miért nem mutatja meg Rabban Gamliel Istent. Rabban Gamliel visszakérdezett, hogy ha a földi dolgokat sem látja, hogyan érthetné meg az égit.
- Csillagok megszámlálhatatlansága: Egy eretnek azt állította, hogy ő meg tudja számolni a csillagokat. Rabban Gamliel egy szitába helyezett mogyorók példájával válaszolt: ha a szita mozgását nem tudja követni, az ég mozgását sem értheti.
A világ teremtése és az ember természete
- Ellentétes teremtési erők kérdése: Az eretnekek azt állították, hogy különböző istenek teremtették a világot. A Talmud az emberi test egységét hozza példaként: ha egy egységes test különböző részei együttműködnek, akkor a világot is egyetlen teremtő alkotta.
- Testi és szellemi egység: Rabban Gamliel rámutatott, hogy az ember nem különálló területek (felső és alsó részek) gyűjteménye, hanem egyetlen egység, amelyben a szellemiség és a test harmóniában működik.
Az isteni jelenlét sokasága
- Isten jelenléte 10 zsidó között: Egy eretnek megkérdőjelezte, hogy ha több helyen van 10 zsidó, ott Isten többszörösen jelen van-e. Rabban Gamliel a napfény példájával válaszolt: ahogy a napfény egyszerre több ablakon is besüt, úgy lehet Isten egyszerre jelen több helyen.
Eretnekek és hitviták metaforikus tanulságai
Példázatok és erkölcsi tanítások
- Az arany és ezüst példázata: Az ember sokszor nem érti meg, hogy veszteségei áldásként értelmezhetők, ha azokat valami értékesebb váltja fel.
- A csillagok és az ég példája: Az emberi tudás korlátozott, és a teremtés nagysága meghaladja képességeinket.
Az ember erkölcsi választása
- A gonoszok bukása és Isten öröme: Bár a gonoszok bukása néha örömöt okoz az embereknek, Isten maga nem örül teremtményei vesztének. Ez látható a Talmud azon példájában is, amikor Isten nem engedte az angyaloknak, hogy énekeljenek az egyiptomiak pusztulásakor.
Ovádjá próféta példája
- Ovádjá, aki Aháb király házában élt, megőrizte istenfélelmét, és prófétává vált. Ez azt tanítja, hogy még a legkedvezőtlenebb körülmények között is lehet istenfélő életet élni.
Konklúzió:
A bölcsek és az eretnekek közötti viták nem csupán az érvek és ellenérvek bemutatásáról szólnak, hanem a hit, az erkölcs és az emberi lét mélyebb megértéséről. Ezek a történetek arra tanítanak, hogy az ember szellemi és testi egységét harmóniában kell tartani, hogy az isteni teremtés részeiként működhessünk a világban.
—————————————————-
Szánhedrin (Törvényszék) – סַנְהֶדְרִין
A halálbüntetés törvényei: melyek azok a vétségek és bűnök, melyek halállal büntetendők, és miképpen kell az ítéletet végrehajtani. Részletesen tárgyalja a különféle bíróságok összetételét, illetve a bírósági eljárást. Az aggadikus fejezetekben kerülnek megtárgyalásra a vallási hitelvek, illetve az ember helye az Eljövendő Világban. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 113 oldal.
—————————————————-
A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.
Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30-8:30 között.
Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)
Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud