
- This event has passed.
Szánhedrin 25 – Napi Talmud 1833 – Miért tilos a szerencsejáték?
Két vélemény van arról, hogy miért tilos a #szerencsejáték . Ez azt is befolyásolja, hogy melyik típusú tilos.
Szánhedrin 25 – Napi Talmud 1833 – Miért tilos a szerencsejáték?
A mai tanulás a tanúk és bírák alkalmasságának témáját folytatta, különös tekintettel azokra a tevékenységekre, amelyek miatt valaki alkalmatlanná válhat a tanúskodásra vagy bíráskodásra. Az elemzés középpontjában a szerencsejáték állt, de szóba kerültek más, erkölcsileg kifogásolt tevékenységek is, mint a kamatra adott kölcsön, a galambröptetés, vagy a parlagév termésével való kereskedés.
Főbb témák és értelmezések
1. Szerencsejáték és annak problémái
- A Misna megállapítása: A szerencsejátékosok nem fogadhatók el tanúként.
- Rabbi Jehuda véleménye: Ez csak azokra vonatkozik, akik főállásban űzik ezt a tevékenységet. Ha valakinek más polgári foglalkozása is van, tanúként elfogadható.
- Két eltérő nézőpont a szerencsejáték problémájáról:
- Rami bar Hama: A szerencsejáték lopásnak minősül, mert a résztvevők nem mondanak le valódi szándékkal a középre tett pénzről.
- Más vélemény: A gond a szerencsejáték ember- és világromboló hatása. Azok, akik kizárólag ezzel foglalkoznak, nem járulnak hozzá a világ építéséhez.
2. Kamatra adott kölcsön
- Mind a kölcsönadó, mind a kölcsönvevő alkalmatlan tanúként.
- A Talmud megjegyzi, hogy a kamatra adott kölcsönben részt vevő mindkét fél erkölcstelennek tekinthető.
3. Galambröptetés
- Két értelmezés:
- Versenyjáték, hasonló a lóversenyhez, ahol galambokat versenyeztetnek.
- Galambokkal mások fészkéből csalogatják ki a vadgalambokat, ami a lopás határán mozog.
4. Parlagév termésével való kereskedés
- Azok, akik a hetedik év termését begyűjtik és azzal kereskednek, alkalmatlanok tanúként.
- A megtérés jele: A következő parlagév során tartózkodnak az ilyen tevékenységtől, és visszaadják az erkölcstelenül szerzett pénzt a szegényeknek.
5. Pásztorok és más tevékenységek
- A pásztorokat gyakran alkalmatlannak nyilvánították, mert az állataik mások földjén legeltek.
- Különbség van a kisállatok (pl. kecskék) és nagyállatok (pl. marhák) pásztorai között:
- A kisállatok pásztorai általában alkalmatlanok tanúként, mert gyakran vétenek a tulajdonjog ellen.
- A nagyállatok pásztoraira ez kevésbé jellemző, ezért ők gyakrabban elfogadhatók tanúként.
Összefoglalás
A szerencsejátékot, a kamatra adott kölcsönt, és más hasonló tevékenységeket a Talmud nemcsak jogi, hanem erkölcsi szempontból is vizsgálja. Az egyik fő kérdés az volt, hogy ezek a tevékenységek mennyiben járulnak hozzá a társadalmi rend rombolásához, illetve mikor tekinthetők erkölcsileg megengedhetetlennek. A tanítás rámutatott arra, hogy az emberi tevékenységek mögött álló szándék és életmód ugyanolyan fontos, mint maga a cselekvés. Holnap este folytatjuk a tanulást!
—————————————————-
Szánhedrin (Törvényszék) – סַנְהֶדְרִין
A halálbüntetés törvényei: melyek azok a vétségek és bűnök, melyek halállal büntetendők, és miképpen kell az ítéletet végrehajtani. Részletesen tárgyalja a különféle bíróságok összetételét, illetve a bírósági eljárást. Az aggadikus fejezetekben kerülnek megtárgyalásra a vallási hitelvek, illetve az ember helye az Eljövendő Világban. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 113 oldal.
—————————————————-
A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.
Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30-8:30 között.
Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)
Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud
Kulcsszavak: #szerencsejáték