
- This event has passed.
Szánhedrin 24 – Napi Talmud 1832
Szánhedrin 24 – Napi Talmud 1832 – Peres felek, tanúk és bírák elfogadhatósága
A tanulás középpontjában az állt, hogy peres ügyekben a felek mennyiben korlátozhatják egymás által hozott tanúk és bírák elfogadhatóságát. A témakör alapja a Misna azon megállapítása, hogy a felek diszkvalifikálhatják egymás tanúit és bíráit bizonyos feltételek mellett. A vita hátterében az állt, hogy a peres felek által tett kijelentéseket (például ígéreteket vagy vállalásokat) mennyire kell kötelező érvényűnek tekinteni, és ezekből vissza lehet-e lépni.
Főbb témák és értelmezések
1. Diszkvalifikáció tanúk és bírák esetében
- Rabbi Meir véleménye: A felek diszkvalifikálhatják a másik által hozott tanúkat és bírákat, feltéve hogy bizonyítják azok alkalmatlanságát.
- Bölcsek véleménye: Nem engedik meg a diszkvalifikációt, mert az a peres eljárás végkimenetelét alapvetően befolyásolhatja.
2. Kijelentések és vállalások jogi ereje
- Ha egy peres fél olyasmit vállal, amit eredetileg nem lett volna köteles, az kötelezővé válik számára:
- Példa: Ha valaki azt mondja, hogy négy tanúja van, akkor négyet kell hoznia (Rabbi Meir szerint).
- Bölcsek szerint viszont az ígéret nem kötelező, és két tanú is elegendő.
3. Peres felek kijelentéseinek visszavonása
- Ha a felek egyetértenek, hogy a másik fél apja vagy más, egyébként nem alkalmas személy legyen a bíró, visszaléphetnek-e ebből az engedményből?
- Rabbi Meir: Igen, vissza lehet lépni.
- Bölcsek: Nem lehet visszalépni.
4. Az ígéretek típusai
- Elengedem neked (אֶנְטֵר): A követelő fél azt ígéri, hogy ha az ítélet neki kedvez, elengedi a követelést.
- Neked adom (אֶנְתֵן): A követelő fél azt ígéri, hogy ha a döntés neki kedvez, átad valamit a másik félnek.
- Döntés előtt: Mindkét esetben vissza lehet lépni.
- Döntés után:
- Az „elengedem neked” esetében nem lehet visszalépni.
- A „neked adom” esetében lehet visszalépni.
5. Egyoldalú kötelezettségvállalás (קִנְיָן)
- Ha a felek egy egyoldalú kötelezettségvállalással (kinján) erősítik meg ígéretüket, azt nem vonhatják vissza, még a döntés előtt sem.
6. Eskük és engedmények
- Példa: Az egyik fél megengedi, hogy a másik ne Isten nevére, hanem az élete nevére esküdjön.
- Rabbi Meir: Vissza lehet lépni.
- Bölcsek: Nem lehet visszalépni.
- Ez a vita párhuzamos az elengedem/neked adom kérdéskörével.
Összefoglalás
A tanítás rávilágított arra, hogy a peres ügyekben tett kijelentések és ígéretek jogi kötelezettségekké válhatnak, és ezek visszavonhatósága szituációfüggő. A Rabbi Meir és a bölcsek közötti vita alapvetően arról szól, hogy a vállalt kötelezettségek mennyire véglegesek. A döntés után az „elengedem” típusú ígéretek visszavonhatatlanok, míg a „neked adom” ígéretek esetében a felek visszaléphetnek.
—————————————————-
Szánhedrin (Törvényszék) – סַנְהֶדְרִין
A halálbüntetés törvényei: melyek azok a vétségek és bűnök, melyek halállal büntetendők, és miképpen kell az ítéletet végrehajtani. Részletesen tárgyalja a különféle bíróságok összetételét, illetve a bírósági eljárást. Az aggadikus fejezetekben kerülnek megtárgyalásra a vallási hitelvek, illetve az ember helye az Eljövendő Világban. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 113 oldal.
—————————————————-
A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.
Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30-8:30 között.
Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)
Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud