Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Szánhedrin 26 – Napi Talmud 1834

    

Cimkék:     

Szánhedrin 26 – Napi Talmud 1834 – Tanúk és bírák alkalmasságának kérdése

A mai tanulás során folytattuk a tanúk és bírák alkalmasságának vizsgálatát, különös tekintettel arra, hogy bizonyos csoportok és foglalkozások miatt az egyének automatikusan alkalmatlanná válhatnak tanúvallomásra vagy ítélkezésre. A központi kérdések a tanúk erkölcsi megbízhatóságával és a Tóra parancsolatainak betartásával kapcsolatosak. Az előadás számos példával és történettel világította meg a témát.


Főbb témák és tanulságok

1. A pásztorok és más foglalkozások erkölcsi megítélése

  • A pásztorokat automatikusan alkalmatlannak tekintették tanúvallomásra, mert gyakran mások földjein legeltették nyájaikat, ami lopásnak minősült.
  • Az ilyen viselkedés miatt Izraelben a Talmud korában tiltották a kisállatok tartását, mivel ezek a leggyakrabban idegen földeket rongáltak.
  • Más foglalkozások, például az adószedők, nem voltak automatikusan alkalmatlanok, kivéve ha bizonyították, hogy tisztességtelenül jártak el (például többet szedtek, mint amennyit a király megkövetelt).

2. Adószedők és erkölcsi példák

  • Egy pozitív példát említettek egy erkölcsös adószedőről, aki igyekezett megvédeni a közösségét az adóterhek túlzott mértékétől. Figyelmeztette a lakosokat, hogy rejtőzzenek el, és halála előtt is elszámolt minden pénzzel, amit a város lakóitól vett el.
  • Ez azt mutatja, hogy az adószedők nem automatikusan erkölcstelenek, és cselekedeteiket eseti alapon kell megítélni.

3. A hetedik évi termés (smita) kérdése

  • A hetedik év termésével való kereskedés tiltott, mert a smita évben a föld termése közösségi tulajdon.
  • Kezdetben csak azokat ítélték alkalmatlannak, akik nyíltan kereskedtek a hetedik évi terméssel. Később azonban a „gyűjtögetőket” is tiltólistára tették, ha többet gyűjtöttek, mint amennyit maguk el tudtak fogyasztani.
  • A smita évben a földbirtokosokra és földművesekre is különleges szabályok vonatkoztak, például az arnona (földadó) fizetésének kötelezettsége miatt néha engedélyezték a földművelést.

4. Kohaniták és a smita év

  • A kohaniták egy része könnyelműen kezelte a smita szabályait, mert úgy vélték, hogy a hetedik évi termés hasonló a nekik járó trumához, ami számukra fogyasztható, de mások számára tiltott.
  • Ezt a könnyelmű hozzáállást a Talmud több példával is bemutatta, és ez az oka annak, hogy kohaniták esetében különösen gyanakodtak a smita szabályainak megszegésére.

5. Gonoszok gyülekezete (קֶשֶׁר רְשָׁעִים)

  • Rés Lakis egy történetben a könnyelműen ítélkező rabbikat „gonoszok gyülekezetének” nevezte, utalva arra, hogy a bíróság tagjai erkölcsileg is feddhetetlenek kell legyenek.
  • A gonoszok gyülekezete kifejezés kapcsolatba került Ézsaiás próféta történetével, aki Sebna erkölcstelen viselkedését bírálta, amikor az ellenséggel akart szövetkezni Jeruzsálem ostroma alatt.

6. Egyéb csoportok tanúvallomásra való alkalmatlansága

  • Szerencsejátékosok: Csak akkor tekinthetők alkalmatlannak, ha nincs más foglalkozásuk, és kizárólag ebből élnek.
  • Tolvajok: A fix bérért dolgozó munkások esetében súlyosabb a megítélés, ha terményt tulajdonítanak el.
  • Pogányoktól elfogadott adományok: Ha valaki nyilvánosan fogad el adományt nem zsidóktól, alkalmatlanná válhat a tanúvallomásra.

Konklúzió

A mai tanulás rávilágított arra, hogy a tanúk és bírák megbízhatóságát a közösségi normák és a Tóra törvényei határozzák meg. Bizonyos foglalkozások vagy viselkedések automatikusan kizáró tényezők lehetnek, de minden esetet egyedileg kell megvizsgálni. A történetek hangsúlyozták a tisztesség, az erkölcsösség és a közösségi felelősség fontosságát, amelyek nélkülözhetetlenek egy igazságos és működő társadalomban.

—————————————————-

Szánhedrin (Törvényszék) – סַנְהֶדְרִין

A halálbüntetés törvényei: melyek azok a vétségek és bűnök, melyek halállal büntetendők, és miképpen kell az ítéletet végrehajtani. Részletesen tárgyalja a különféle bíróságok összetételét, illetve a bírósági eljárást. Az aggadikus fejezetekben kerülnek megtárgyalásra a vallási hitelvek, illetve az ember helye az Eljövendő Világban. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 113 oldal.

—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud


 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036
 ,