Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Szánhedrin 19 – Napi Talmud 1827 – Dávid házassága Saul két lányával

    

Cimkék:           

Hogyan kell a #gyász -olót vigasztalni? Sorban kell elé járulni, vgy sorfalat kell neki állni?
A Dávid házabeli #király idézhető a bíróság elé és maga is részt vehet eljárásban.
Hogyan volt #Dávid házassága Saul két lányával Meravval és Michállal.

Szánhedrin 19 – Napi Talmud 1827

A mai tanulás középpontjában a főpap és a király különleges státusza, valamint Dávid király története állt, különös tekintettel Dávid házasságaira Saul lányával, Michállal és az esetleges félreértésekre Mérábbal kapcsolatban. A sógorházasság, a gyászszertartások és a főpap különleges törvényei mellett megvizsgáltuk a bibliai történetek részleteit, különösen Dávid és Saul kapcsolatát.


Főbb témák és tanítások

1. A főpap különleges szabályai

  • Sógorházasság tilalma a főpap számára:
    • A főpap nem köthet sógorházasságot, mert tilos özvegyet elvennie, még akkor sem, ha a sógornője jegyesként maradt özvegy (és szűz maradt).
    • Az első együttlét esetleg mentesíthetne egyes micvák alól, de a továbbiakban már tilos lenne, ezért a teljes házasságot tiltják.
  • Halotti szertartásokkal kapcsolatos megkötések:
    • A főpap nem válhat tisztátalanná még közvetlen rokonainak temetésekor sem.
    • Rabbi Méir szerint távolról követheti a gyászmenetet, anélkül, hogy egy vonalban lenne vele, Rabbi Jehuda viszont teljesen megtiltja ezt is, mondván, hogy a gyászban megfeledkezhet magáról és tisztátalanná válhat.
  • A főpap gyásza és a vigasztalás:
    • Ha a főpap megy vigasztalni, helyettese és a volt főpap kíséri, különleges tiszteletet adva neki.
    • Ha ő gyászol, akkor a vigasztalók állnak sorfalat, és ő vonul el előttük.

2. Dávid és Saul története

  • Dávid és Saul lányai:
    • Dávid és Michál története kapcsán a Talmud részletezi, hogy Saul először Mérábot ígérte Dávidnak, majd mégsem adta neki. Michált is egy másik férfinek, Pátielnek adta.
    • Michál és Dávid házassága végül érvényes volt, míg Mérábé nem, részben jogi okok és félreértések miatt.
  • Michál és Pátiel története:
    • Pátiel tisztában volt azzal, hogy Michál Dávid jegyese, ezért bár feleségül adták hozzá, valójában nem élt vele együtt, kardot szúrt közéjük, hogy távolságot tartson.
    • Michál Dávidhoz való visszatérése után Pátiel sírt, mert elveszítette a micváját, hogy ellenállt a rossz ösztöneinek.

3. Királyi szabályok és különbségek

  • Izrael és Júdea királyai közötti különbség:
    • Dávid házából származó királyok részt vehetnek a bíróság munkájában, és őket is el lehet ítélni, ahogy azt Jeremiás próféta is említi.
    • Más királyok, például a Hasmoneus dinasztia királyai, nem idézhetők bíróság elé, mert egy történelmi incidens miatt ezt megtiltották.
  • A király özvegye:
    • A király özvegye senki más számára nem lehet feleség, kivéve, ha egy másik király veszi el. Dávid példája Saul özvegyeivel ezt mutatja.

4. Nevelőszülőség és tanítás

  • Más gyermekeinek nevelése:
    • Aki más gyermekét neveli, az olyan, mintha a saját gyermekét nevelné. Példaként említik Mered (Káleb) és Bátja (fáraó lánya) történetét, valamint József gondoskodását Izrael népéről Egyiptomban.
  • Tanítás, mint szülői szerep:
    • Aki a más gyerekét tórára tanítja, olyan, mintha maga nemzette volna. Ez Áron fiainak és Mózes tanításának példájából következik.

Összefoglalás

A főpap és a király különleges szabályai a tisztelet, a státusz és a szentség megőrzésére szolgálnak, míg Dávid és Saul történeteiben a személyes konfliktusok és a jogi szabályozások érdekes összefonódása jelenik meg. A gyereknevelés és tanítás értéke kiemelkedő szerepet kapott, mint a közösség és a jövő építésének egyik alapvető formája.

—————————————————-

Szánhedrin (Törvényszék) – סַנְהֶדְרִין

A halálbüntetés törvényei: melyek azok a vétségek és bűnök, melyek halállal büntetendők, és miképpen kell az ítéletet végrehajtani. Részletesen tárgyalja a különféle bíróságok összetételét, illetve a bírósági eljárást. Az aggadikus fejezetekben kerülnek megtárgyalásra a vallási hitelvek, illetve az ember helye az Eljövendő Világban. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 113 oldal.

—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud

Kulcsszavak: #gyász #király #Dávid


 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036