- This event has passed.
Szánhedrin 20 – Napi Talmud 1828 – A király törvényei
József, Boáz és Pálti mindhárman nagyot cselekedtek, hogy felülkerekedtek a #szexuálisvágy kísértésén.
Hogyan kell a #király -nak #gyász -olnia? Miért kellett #Ávner -nek meghalnia?
Szánhedrin 20 – Napi Talmud 1828
A mai tanulás középpontjában a király különleges státusza, hatalmának mértéke, felelősségei és sorsa állt. Részletesen tárgyaltuk Dávid király és Avnér tragédiáját, a király gyászával kapcsolatos szokásokat, valamint Salamon király hatalmának felfelé és lefelé ívelő történetét, amely jól példázza a földi hatalom mulandóságát. Emellett foglalkoztunk azzal, hogy a királyi hatalom miként jelenik meg a Tórában és a prófétai irodalomban, és milyen tanulságokat hordoz a nép számára.
Főbb témák és tanítások
1. Páltiél és az önuralom példája
- Páltiél és Michál története:
- Saul lányát, Michált Dávid jegyese volt, de Saul végül egy másik férfinak, Páltiélnek adta feleségül.
- Páltiél, felismerve, hogy a házasság nem érvényes, soha nem lépett kapcsolatba Michállal. Egy kardot szúrt közéjük, és megfogadta, hogy soha nem lépi át annak vonalát.
- A Talmud József és Boáz példáival együtt említi őt, akik szintén rendkívüli önuralmat tanúsítottak a nemi kísértéssel szemben.
2. A király gyásza és a néppel való kapcsolat
- Királyi gyászszokások:
- A király nem hagyhatja el a palotát gyász idején, hogy ne veszítse el a neki kijáró tiszteletet.
- Rabbi Jehuda szerint, ha akarja, a király csatlakozhat a gyászmenethez, ahogy Dávid tette Avnér temetésénél, hogy megvigasztalja a népet.
- Dávid példája: Avnér meggyilkolása után Dávid személyesen mutatta ki gyászát, hogy tisztázza magát a nép előtt és kifejezze, hogy nem támogatta Avnér halálát.
- Avnér tragédiája és felelőssége:
- Avnér nem védte meg Nov papjait Saul parancsával szemben, amikor azokat elpusztították Dávid támogatása miatt. Ez volt a végső oka halálának.
- Dávid búcsúbeszéde Avnérrel kapcsolatban kétféleképpen értelmezhető: mint vád a mulasztása miatt, vagy mint kérdés, miért érte őt ilyen tragédia.
3. Salamon király hatalmának íve
- Salamon hatalmának növekedése és hanyatlása:
- Salamon uralma kezdetben az égi és földi hatalomra is kiterjedt, ahogy azt a Tóra és a próféták írják: „Salamon az Örökkévaló trónján ült.”
- Hibái és bűnei (például a túlzott asszonyhajhászás és idegen feleségek vétele) miatt hatalma folyamatosan csökkent.
- Végül hatalma csak saját ágya vagy botja fölött maradt meg, ami a földi hatalom múlandóságát példázza.
4. A király hatalmának határai
- A királyi hatalom szerepe és korlátai:
- A király kiváltságai között szerepel, hogy utat törhet magának, és elsőbbséget élvez a zsákmányban.
- A 71 tagú bíróság beleegyezése szükséges a király háborúba vonulásához.
- A földi hatalom ideológiája:
- Sámuel próféta figyelmeztetése, hogy a király hatalma könnyen zsarnokságba fordulhat, ezért a nép nem kérhet királyt a környező népek utánzásaként.
- A földi hatalom törékeny, és a Tóra végső soron az isteni hatalom fölényére figyelmeztet.
5. A zsidó nép három micvája Izrael földjén
- Három micva a honfoglalás után:
- Király választása.
- Amalék népének kiirtása.
- A szentély felépítése Jeruzsálemben.
- A sorrend először a trón megszilárdítása, majd az ellenségek legyőzése, végül a szentély építése Dávid és Salamon példáját követve.
Összefoglalás
A mai tanulás a királyi hatalom természetéről és a vele járó felelősségről szólt. Megvizsgáltuk, hogy a földi hatalom hogyan képes embert felemelni és lealacsonyítani, ha nem követi az isteni parancsolatokat. Salamon király története különösen jól példázza, hogy a hatalom és a dicsőség mulandó, ha valaki elveszíti az isteni szempontot. A nép három micvája (király választása, Amalék legyőzése és a szentély felépítése) egy jól meghatározott sorrendet követ, amelyben a cél az isteni terv megvalósítása.
—————————————————-
Szánhedrin (Törvényszék) – סַנְהֶדְרִין
A halálbüntetés törvényei: melyek azok a vétségek és bűnök, melyek halállal büntetendők, és miképpen kell az ítéletet végrehajtani. Részletesen tárgyalja a különféle bíróságok összetételét, illetve a bírósági eljárást. Az aggadikus fejezetekben kerülnek megtárgyalásra a vallási hitelvek, illetve az ember helye az Eljövendő Világban. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 113 oldal.
—————————————————-
A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.
Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30-8:30 között.
Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)
Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud
Kulcsszavak: #szexuálisvágy #király #gyász #Ávner