Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Szánhedrin 18 – Napi Talmud 1826 – A főpap és a király a bíróság előtt

    

Cimkék:         

A #kohengadol idézhető a bíróság elé és részt is vehet a bíróság munkájában. Nem így a #király .

Szánhedrin 18 – Napi Talmud 1826

A mai tanulás középpontjában a főpap és a király különleges státusza állt, különös tekintettel arra, hogy ők hogyan vehetnek részt a bíróság munkájában, illetve miként idézhetők bíróság elé. A főpap és a király közötti különbségeket, valamint ezek jogi és gyakorlati vonatkozásait vizsgáltuk. Szó esett arról is, hogy a főpap részvétele bizonyos rituális és igazságszolgáltatási eseményekben milyen különleges szabályok szerint történik.


Főbb témák és tanítások

1. A főpap státusza a bíróság előtt

  • A főpap bíróként és vádlottként:
    • A főpap részt vehet a bíróság munkájában mint bíró.
    • Ő maga is idézhető a bíróság elé, akár vádlottként, akár tanúként.
  • Különleges szabályok a főpap számára:
    • Menedékvárosok: Ha a főpap önszántán kívül embert öl, ugyanúgy száműzetésbe kell vonulnia egy menedékvárosba, mint bárki másnak.
      • A száműzetése addig tart, amíg az aktuális főpap meg nem hal.
      • A főpap saját maga esetében is alá van vetve ennek a szabálynak.
    • Parancsolatok megszegése: A főpap kisebb jogsértések vagy elmulasztott parancsolatok miatt is egy háromtagú bíróság elé kerül, nem a 71 tagú Sanhedrin elé.
  • Tanúként való részvétel:
    • A főpapot csak kiemelkedően fontos ügyekben idézik tanúnak, például ha a király vagy a király fia érintett az ügyben.
    • Az ilyen esetekben a király jelenléte biztosítja, hogy a főpap számára méltó körülmények között tegyen vallomást.

2. A király státusza a bíróság előtt

  • Korlátozások a király számára:
    • A király nem vehet részt a bíróság munkájában bíróként.
    • Nem idézhető a bíróság elé sem vádlottként, sem tanúként.
    • A király özvegye különleges státuszban van, és nem mehet férjhez máshoz.
  • A király és a sógorházasság:
    • A király sem sógorházasságot nem köthet, sem halicát nem adhat.
    • Ezzel szemben Dávid példáját idézi a Talmud, aki elvette Saul özvegyét, de ez nem volt általánosan elfogadott.
  • A király kiváltságai:
    • A király a nép fölött álló státusza megköveteli, hogy ne vegyen részt közvetlenül az igazságszolgáltatásban, hogy független hatalmát és tekintélyét ne csorbítsa.

3. A főpap és a király szerepe a szökőévek meghirdetésében

  • A szökőév döntése:
    • A szökőévek meghirdetése egy külön grémium feladata volt, amelybe sem a főpap, sem a király nem vehetett részt.
    • Ennek oka az volt, hogy mindkettejüknek személyes érdekei fűződtek az időjáráshoz és az ünnepek időpontjához.
      • A király a zsoldosok éves fizetésének megtakarítása miatt akarná a szökőévet.
      • A főpap a jomkipuri hideg miatt ellenezné a szökőévet.
  • Időjárási szakértők szerepe:
    • Egy érdekes történet szerint három pásztor véleményét kérték ki a szökőév meghirdetésével kapcsolatban. Ezek az időjárási megfigyeléseik alapján adtak tanácsot.
    • A Talmud hangsúlyozza, hogy az időjárási körülmények figyelembevétele fontos szempont volt a döntéshozatalban.

4. További különbségek a főpap és a király között

  • A főpap gyászszertartása:
    • A főpap nem vehet részt közvetlenül a közeli rokonai temetésén, de távolról kísérheti a gyászmenetet.
    • Gyász esetén a főpapot különleges tisztelet illeti meg, például a halotti tor során nem ülhet a földre, mint a köznép.
  • A király érinthetetlensége:
    • A király különleges státusza miatt nem vehet részt a nép hétköznapi ügyeiben, hogy tekintélye és hatalma megmaradjon.

Összefoglalás

A főpap és a király kiemelkedő státusza miatt sajátos szabályok vonatkoznak rájuk mind az igazságszolgáltatásban, mind a vallási és társadalmi életben. Míg a főpap bizonyos körülmények között idézhető bíróság elé és részt vehet a bírói munkában, a király esetében ez szigorúan tilos. Ezek a szabályok biztosítják, hogy mindkét személy tisztelete és méltósága érintetlen maradjon, miközben a társadalmi rend és az igazságszolgáltatás működése is zavartalanul folytatódik.

—————————————————-

Szánhedrin (Törvényszék) – סַנְהֶדְרִין

A halálbüntetés törvényei: melyek azok a vétségek és bűnök, melyek halállal büntetendők, és miképpen kell az ítéletet végrehajtani. Részletesen tárgyalja a különféle bíróságok összetételét, illetve a bírósági eljárást. Az aggadikus fejezetekben kerülnek megtárgyalásra a vallási hitelvek, illetve az ember helye az Eljövendő Világban. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 113 oldal.

—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud

Kulcsszavak: #kohengadol #király


 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036