- This event has passed.
Szánhedrin 11 – Napi Talmud 1819 – Hogyan hirdettek szökőévet az ókori Izraelben?
Szánhedrin 11 – Napi Talmud 1819 – Hogyan hirdettek szökőévet az ókori Izraelben?
A mai tanulás témája a szökőévek kihirdetésének folyamata és annak szabályai az ókori Izraelben. Megtudhatjuk, hogyan történt a Szánhedrin döntése és milyen szabályok vonatkoztak erre. A szökőévek fontos szerepet játszottak abban, hogy a zsidó naptár szinkronban maradjon az évszakokkal, különösen a Pészach ünnep tavaszra esésével. Emellett betekintést nyerünk a Szánhedrin munkamódszereibe, valamint néhány szerény és példamutató rabbi történetébe.
Főbb témák és tanítások
Szökőév kihirdetésének szabályai
- A Szánhedrin eljárása:
- A szökőévet a Szánhedrin tagjai hirdették ki, de a döntéshez nem volt szükséges a teljes 71 tagú bíróság jelenléte.
- Három taggal kezdték az eljárást, öt fővel folytatták a tárgyalást, és végül hét fővel hirdették ki a döntést.
- A Szánhedrin vezetője (nasi) meghívta az érintett bírákat már a tárgyalást megelőző este.
- Helyszín és idő:
- A szökőév kihirdetését csak nappal lehetett megtenni, éjszaka nem.
- A döntést alapvetően Jeruzsálemben, a Szánhedrin székhelyén kellett meghozni. Ha Galileában hirdették ki, az nem volt érvényes, kivéve bizonyos helyzetekben.
- Történet Rabbi Gamliélel és a kis Smuel esetéről:
- Rabbi Gamliélel hét bírát hívott meg egy szökőév kihirdetésére, de nyolc ember jelent meg. A kis Smuel, aki szerény emberként ismert volt, magára vállalta, hogy ő az, akit nem hívtak meg, nehogy más megszégyenüljön. Kiderült azonban, hogy ő valóban meghívott volt, de ezzel a gesztussal más szégyenét kívánta elkerülni.
A szökőév kihirdetésének okai
A Szánhedrin három fő okot vett figyelembe, amelyek elegendőek lehettek egy szökőév kihirdetéséhez:
- A tavasz késlekedése:
- Ha a gabonatermés (különösen az árpa, amelyből az ómer-áldozatot mutatták be Pészachkor) még nem volt érett, az elegendő indok lehetett.
- A gyümölcsök éretlensége:
- Ha a gyümölcsök nem értek meg a zsengeáldozathoz (bikurim), szintén szükségessé válhatott a szökőév kihirdetése.
- Az évszakok elcsúszása:
- Ha az évszakok (tél vagy nyár) nem voltak szinkronban a holdévvel, szintén indokolttá vált a 13. hónap hozzáadása.
- Kombinációk:
- A három okból legalább kettőnek kellett fennállnia ahhoz, hogy az év szökőév legyen.
- Ha az egyik indok a tavasz késlekedése volt, mindenki örült a döntésnek, mivel ez biztosította az új termés és az ómer-áldozat időbeni bemutatását.
Szerény rabbi-történetek
- A kis Smuel példája:
- Magára vállalta, hogy meghívás nélkül jelent meg a Szánhedrin ülésén, hogy más szégyenét elkerülje. Ez a szerénység és felelősségteljes viselkedés példaértékű a Talmud szerint.
- Rebi és a fokhagymás tanítvány története:
- Rebi egyszer kérte, hogy aki fokhagymát evett, hagyja el a tanházat. Egy neves tanítvány vállalta magára a felelősséget, hogy elkerülje más megszégyenülését.
- A bölcs Ezrá története:
- Ezrá szerénységből többes számban beszélt a bűnökről, mintha ő maga is érintett lett volna, hogy a népet ne szégyenítsék meg.
A szökőév kihirdetésekor alkalmazott kommunikáció
- Üzenetek a közösségeknek:
- Rabbi Simon ben Gamliélel egy alkalommal így hirdette ki a szökőévet:
- „A galambfiókák még gyengék, a bárányok fiatalok, és a tavasz ideje még nem jött el. Jónak láttuk, hogy ehhez az évhez 30 napot hozzáadjunk.”
- Rabbi Simon ben Gamliélel egy alkalommal így hirdette ki a szökőévet:
- Eltérő gyakorlatok:
- Egyes esetekben 29, máskor 30 napot tettek hozzá az évhez, attól függően, hogy a hónapokat miként számolták.
A prófécia megszűnése Izraelben
- A Talmud szerint az utolsó próféták (Chágáj, Zecharja, Maláchi) halála után megszűnt a közvetlen isteni prófécia. Azóta csak a „szent szellem visszhangja” maradt fenn.
- Egy történet szerint a bölcsek Jerikóban ültek, amikor egy égi hang közölte velük, hogy köztük van valaki, aki kiérdemelné, hogy rá szálljon az isteni szellem, de a nemzedék nem méltó erre. Ez a személy kis Smuel volt, aki szerénységével és bölcsességével tűnt ki.
Tanulságok
- A szökőév kihirdetése nem csupán technikai döntés volt, hanem a közösség életének fontos eseménye. Az ünnepek időzítésének pontossága és a zarándoklatok körülményei mind-mind figyelmet kaptak.
- A Talmud történetei rávilágítanak a szerénység és a közösség érdekében hozott önzetlen döntések fontosságára.
- Az isteni prófécia hiányában is a bölcsek felelőssége volt, hogy a Tóra szellemiségét a legmagasabb szinten tartsák fenn.
Köszönöm, hogy ma is velem tartottatok! Holnap reggel folytatjuk a tanulást. Addig is egy szép Hanukát és békés estét kívánok mindenkinek!
—————————————————-
Szánhedrin (Törvényszék) – סַנְהֶדְרִין
A halálbüntetés törvényei: melyek azok a vétségek és bűnök, melyek halállal büntetendők, és miképpen kell az ítéletet végrehajtani. Részletesen tárgyalja a különféle bíróságok összetételét, illetve a bírósági eljárást. Az aggadikus fejezetekben kerülnek megtárgyalásra a vallási hitelvek, illetve az ember helye az Eljövendő Világban. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 113 oldal.
—————————————————-
A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.
Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30-8:30 között.
Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)
Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud