Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Szánhedrin 12 – Napi Talmud 1820

    

Cimkék:   

Szánhedrin 12 – Napi Talmud 1820

A mai tanulás középpontjában továbbra is a szökőév kihirdetésének szabályai állnak, amelyeket már a tegnapi lapon is részletesen tárgyaltunk. A Szánhedrin szabályai szerint meghozott döntések és azok következményei komoly hatással voltak az egész zsidó naptár rendszerére, valamint a közösségi és vallási életre. A szökőév meghirdetésének szabályait, határait és időzítését elemzi a Talmud, miközben több érdekes történetet is felidéz, amelyek tanulságul szolgálnak.


Főbb témák és tanítások

Szökőév kihirdetésének szabályai és tilalmai

  • Szökőév és éhínség:
    • A Talmud szerint éhínséggel teli évben tilos szökőévet hirdetni. Ez azért van, mert az új termés fogyasztását a Tóra szerint Pészach másnapjáig tilos, és ha a Pészachot egy hónappal későbbre tolják, a régi termés hiánya súlyos problémákat okozhat.
  • A szökőév időzítése:
    • Nem lehet szökőévet hirdetni Ros Hásáná előtt. Ha mégis megtették, az a szökőév érvénytelen.
    • Ros Hásáná után már lehetséges, de a szökőév meghosszabbítása mindig csak Ádár hónap duplázásával történhet.
    • Kivételes esetben, például üldöztetés miatt, a döntést előbb is meghozhatták, de a kihirdetés szigorúan szabályozott maradt.
  • Tisztátalanság és szökőév:
    • Ha a nép többsége halotti tisztátalanságban van, a szökőév meghirdetése azért sem lehet indokolt, mert az első Pészach tisztátalanságban is megtartható. A második Pészach csak egyének számára van fenntartva.

Egy híres történet: Hiszkija király esete

  • A szökőév hibás kihirdetése:
    • Hiszkija király az év meghosszabbításáról Ádár 30-án döntött, amely már tulajdonképpen Niszan elseje volt. Ezért imádkozott bocsánatért, mert Niszan hónap kezdete után már nem lehet szökőévet hirdetni.
    • A vita arról szól, hogy vajon a meghosszabbítás utólag érvényes volt-e, és hogy egyáltalán szükséges volt-e a szökőév meghirdetése tisztátalanság miatt.

A szökőév számításának szabályai

  • Egymást követő szökőévek:
    • Nem lehet három évet egymás után szökőévként nyilvánítani. Ez a szabály biztosítja, hogy a naptár ne csússzon túlságosan előre az évszakokhoz képest.
    • A jelenlegi 19 éves ciklusban a szökőévek eloszlása előre meghatározott.
  • A smita év hatása:
    • Smita évben és smita év utáni évben nem szabad szökőévet hirdetni, mert ezekben az években a terméshiány még súlyosabb problémát jelenthet.
    • A smita év előtti év meghosszabbítása viszont előnyös, mivel több időt biztosít az aratásra és a földművelésre.

A szökőév titkos üzenetei

  • A római üldöztetések idején a Szánhedrin tagjai gyakran titkos kódnyelvet használtak, hogy a szökőév kihirdetéséről és egyéb döntésekről egymással kommunikáljanak. A “hónap” szóra például az “őr” kifejezést használták, a Királyok könyvének egy idézete alapján.

Vita a tisztátalanságról (tuma)

  • “Tuma hutrá” vagy “Tuma duchjá”:
    • A vita arról szól, hogy ha a nép többsége tisztátalan, a tisztátalanságot teljesen figyelmen kívül lehet-e hagyni (hutrá), vagy csak jobb híján, ha más megoldás nincs, lehet elfogadni (duchjá).
    • Rabbi Jehuda és más bölcsek eltérően értelmezték ezt a szabályt. Rabbi Jehuda például egyes helyeken azt állította, hogy a tisztátalanság miatt nem szükséges szökőévet hirdetni, máshol viszont ezzel ellentétes véleményt képviselt.

Összefoglalás

  • A szökőév kihirdetése a Szánhedrin döntése alapján történt, de szigorú szabályokhoz kötötték.
  • Éhínség, tisztátalanság és smita év esetében különös körültekintéssel kellett eljárni.
  • A szökőév célja mindig az volt, hogy a zsidó naptár összhangban maradjon az évszakokkal és a vallási előírásokkal.
  • A Talmud történetei nemcsak az elméleti szabályokról szólnak, hanem a bölcsek döntéseinek mögöttes erkölcsi és vallási tanulságairól is.

Köszönöm, hogy ma is velem tartottatok! Holnap reggel folytatjuk a tanulást. Szép estét és boldog Hanukát kívánok mindenkinek!

—————————————————-

Szánhedrin (Törvényszék) – סַנְהֶדְרִין

A halálbüntetés törvényei: melyek azok a vétségek és bűnök, melyek halállal büntetendők, és miképpen kell az ítéletet végrehajtani. Részletesen tárgyalja a különféle bíróságok összetételét, illetve a bírósági eljárást. Az aggadikus fejezetekben kerülnek megtárgyalásra a vallási hitelvek, illetve az ember helye az Eljövendő Világban. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 113 oldal.

—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud


 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036