- This event has passed.
Szánhedrin 12 – Napi Talmud 1820
Szánhedrin 12 – Napi Talmud 1820
A mai tanulás középpontjában továbbra is a szökőév kihirdetésének szabályai állnak, amelyeket már a tegnapi lapon is részletesen tárgyaltunk. A Szánhedrin szabályai szerint meghozott döntések és azok következményei komoly hatással voltak az egész zsidó naptár rendszerére, valamint a közösségi és vallási életre. A szökőév meghirdetésének szabályait, határait és időzítését elemzi a Talmud, miközben több érdekes történetet is felidéz, amelyek tanulságul szolgálnak.
Főbb témák és tanítások
Szökőév kihirdetésének szabályai és tilalmai
- Szökőév és éhínség:
- A Talmud szerint éhínséggel teli évben tilos szökőévet hirdetni. Ez azért van, mert az új termés fogyasztását a Tóra szerint Pészach másnapjáig tilos, és ha a Pészachot egy hónappal későbbre tolják, a régi termés hiánya súlyos problémákat okozhat.
- A szökőév időzítése:
- Nem lehet szökőévet hirdetni Ros Hásáná előtt. Ha mégis megtették, az a szökőév érvénytelen.
- Ros Hásáná után már lehetséges, de a szökőév meghosszabbítása mindig csak Ádár hónap duplázásával történhet.
- Kivételes esetben, például üldöztetés miatt, a döntést előbb is meghozhatták, de a kihirdetés szigorúan szabályozott maradt.
- Tisztátalanság és szökőév:
- Ha a nép többsége halotti tisztátalanságban van, a szökőév meghirdetése azért sem lehet indokolt, mert az első Pészach tisztátalanságban is megtartható. A második Pészach csak egyének számára van fenntartva.
Egy híres történet: Hiszkija király esete
- A szökőév hibás kihirdetése:
- Hiszkija király az év meghosszabbításáról Ádár 30-án döntött, amely már tulajdonképpen Niszan elseje volt. Ezért imádkozott bocsánatért, mert Niszan hónap kezdete után már nem lehet szökőévet hirdetni.
- A vita arról szól, hogy vajon a meghosszabbítás utólag érvényes volt-e, és hogy egyáltalán szükséges volt-e a szökőév meghirdetése tisztátalanság miatt.
A szökőév számításának szabályai
- Egymást követő szökőévek:
- Nem lehet három évet egymás után szökőévként nyilvánítani. Ez a szabály biztosítja, hogy a naptár ne csússzon túlságosan előre az évszakokhoz képest.
- A jelenlegi 19 éves ciklusban a szökőévek eloszlása előre meghatározott.
- A smita év hatása:
- Smita évben és smita év utáni évben nem szabad szökőévet hirdetni, mert ezekben az években a terméshiány még súlyosabb problémát jelenthet.
- A smita év előtti év meghosszabbítása viszont előnyös, mivel több időt biztosít az aratásra és a földművelésre.
A szökőév titkos üzenetei
- A római üldöztetések idején a Szánhedrin tagjai gyakran titkos kódnyelvet használtak, hogy a szökőév kihirdetéséről és egyéb döntésekről egymással kommunikáljanak. A “hónap” szóra például az “őr” kifejezést használták, a Királyok könyvének egy idézete alapján.
Vita a tisztátalanságról (tuma)
- “Tuma hutrá” vagy “Tuma duchjá”:
- A vita arról szól, hogy ha a nép többsége tisztátalan, a tisztátalanságot teljesen figyelmen kívül lehet-e hagyni (hutrá), vagy csak jobb híján, ha más megoldás nincs, lehet elfogadni (duchjá).
- Rabbi Jehuda és más bölcsek eltérően értelmezték ezt a szabályt. Rabbi Jehuda például egyes helyeken azt állította, hogy a tisztátalanság miatt nem szükséges szökőévet hirdetni, máshol viszont ezzel ellentétes véleményt képviselt.
Összefoglalás
- A szökőév kihirdetése a Szánhedrin döntése alapján történt, de szigorú szabályokhoz kötötték.
- Éhínség, tisztátalanság és smita év esetében különös körültekintéssel kellett eljárni.
- A szökőév célja mindig az volt, hogy a zsidó naptár összhangban maradjon az évszakokkal és a vallási előírásokkal.
- A Talmud történetei nemcsak az elméleti szabályokról szólnak, hanem a bölcsek döntéseinek mögöttes erkölcsi és vallási tanulságairól is.
Köszönöm, hogy ma is velem tartottatok! Holnap reggel folytatjuk a tanulást. Szép estét és boldog Hanukát kívánok mindenkinek!
—————————————————-
Szánhedrin (Törvényszék) – סַנְהֶדְרִין
A halálbüntetés törvényei: melyek azok a vétségek és bűnök, melyek halállal büntetendők, és miképpen kell az ítéletet végrehajtani. Részletesen tárgyalja a különféle bíróságok összetételét, illetve a bírósági eljárást. Az aggadikus fejezetekben kerülnek megtárgyalásra a vallási hitelvek, illetve az ember helye az Eljövendő Világban. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 113 oldal.
—————————————————-
A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.
Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30-8:30 között.
Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)
Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud