Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Szánhedrin 44 – Napi Talmud 1852 – Áchán vallomása

    

Cimkék:         

 

Szánhedrin 44. lap – Napi Talmud 1852 – Áchán vallomása és a kollektív felelősség

Téma összefoglalás:
A mai tanulás folytatja Áchán történetének részletes elemzését, amely a Józsué könyvében szerepel. Áchán illegálisan vett el a Jerikó elfoglalásakor tiltott zsákmányból, és ennek következményeként Izrael vereséget szenvedett Áj városánál. A történet fontos tanulságokat hordoz a közösségi felelősségről, az egyéni bűnök hatásairól és a bűnvallomás szerepéről a kivégzési eljárásban.


Izrael közösségi felelőssége Áchán bűne miatt

Miért szenvedett Izrael vereséget Áj városánál?
  • Isten kinyilatkoztatta Józsuának, hogy a vereség oka az, hogy valaki megszegte a tilalmat, és zsákmányt vett magának Jerikóból.
  • A Tóra ezt így fogalmazza meg: „Vétkezett Izrael” – az egész nép felelősséget viselt az egyének bűneiért.
  • Rabi Aba ezt azzal magyarázza, hogy még egy bűnös is Izrael része marad, ahogyan a rózsa a tövisek között is rózsa marad.
Milyen bűnöket követett el Áchán?
  • A szöveg öt különböző igével írja le a vétkét („megszegte”, „lopott”, „titkolta”, „táskába tette” stb.), ami a Tóra öt könyvére utal – vagyis megszegte az egész Tórát.
  • Egy másik magyarázat szerint Áchán nemcsak a zsákmányhoz nyúlt, hanem megvetette a körülmetélés szövetségét is, ami a legnagyobb árulásnak számított.
  • További súlyos bűnének tekintették, hogy egy jegyes lányt megerőszakolt, mert ugyanezt a kifejezést („méltatlanságot követett el Izraelben”) használja rá a Tóra.

Áchán kivégzése és az elrettentés szerepe

Hogyan zajlott Áchán kivégzése?
  • Minden tulajdonát – beleértve ruháit és zsákmányát – elégették, míg állatait megkövezték.
  • A fiai és lányai is jelen voltak, hogy tanúi legyenek az ítéletnek, de nem ölték meg őket – cél az elrettentés volt, hogy senki se kövessen el hasonló vétket.
Miért szerepel a szövegben kétszer, hogy „megkövezték” és „elégették”?
  • Ravina magyarázata szerint:
    • Amit lehetett, azt elégették (ruháit, tárgyait).
    • Amit nem lehetett elégetni (állatok), azt megkövezték.
Mit tanulunk Áchán bűnvallomásából?
  • Józsué felszólította Áchánt: „Tiszteld meg az Örökkévalót, és vallj bűnt előtte”.
  • A bűnvallomás megtisztulást hozott számára a túlvilágon, amit az is bizonyít, hogy a Krónikák könyve említi őt az igaz emberek között.

Józsué és Isten vitája a bűnről és felelősségről

Józsué „szemtelensége” Isten előtt
  • A Talmud szerint Józsué szembeszállt Istennel és így kiáltott:
    • „Miért hoztad át ezt a népet a Jordánon? Bárcsak ott maradtunk volna!”
  • Isten ezt a panaszkodást szemtelenségnek tekintette, mert hasonló módon beszélt, mint ahogy Mózes panaszkodott Fáraónak.
  • Az Örökkévaló így válaszolt neki:
    • „Kelj fel! A te hibád is hozzájárult ehhez, mert nem figyelmeztetted őket eléggé.”
Józsué és az angyal találkozása
  • A Talmud egy másik esetet is említ, amikor Józsué találkozott egy angyallal, aki megrótta őt két dolog miatt:
    1. Elmulasztották a délutáni áldozatot.
    2. Nem tanultak Tórát azon az estén.
  • Józsué megkérdezte: „Melyik a súlyosabb?”
    • Az angyal azt válaszolta: „A Tóratanulás elhanyagolása.”
    • Ennek hatására Józsué egész éjszaka tanult, hogy pótolja a mulasztást.

A kivégzés előtti bűnvallomás és annak jelentősége

Mit mondott az elítélt a kivégzés előtt?
  • Ha bűnös volt, azt kellett mondania:
    „Legyen a halálom bűnbocsánat minden vétkemért.”
  • Ha ártatlan volt, akkor:
    „Legyen a halálom bűnbocsánat minden vétkemért – kivéve ezt a bűnt, mert ezt nem követtem el.”
  • A bölcsek ezt az utóbbi mondatot nem engedték, mert minden elítélt ezt mondaná, hogy tisztára mossa a nevét.
Példa egy hamisan elítélt ember esetére
  • Egy kivégzés előtt álló ember azt mondta:
    „Ne bocsássatok meg a tanúknak, mert hazudtak rólam.”
  • A rabbinikus bíróság mérlegelte, hogy újratárgyalják-e az ügyet, de végül nem lehetett felülbírálni a már meghozott ítéletet.
  • A Talmud leszögezi, hogy ha a tanúk visszavonják a vallomásukat, akkor sem lehet felmenteni az elítéltet, mert az igazságszolgáltatás alapelveit nem szabad megingatni.

Az egyéni és kollektív felelősség kérdése a túlvilágon

A rossz és az igaz ember halál utáni sorsa
  • Egy gonosz adószedő és egy nagy rabbi ugyanazon a napon halt meg.
  • Véletlenül összecserélték a koporsókat, így az adószedőt tisztelettel temették, míg a rabbit méltatlan körülmények között.
  • Később a rabbi megjelent álmában egyik tanítványának, és elmondta, hogy az igazság a túlvilágon helyreállt:
    • Őt Isten megjutalmazta.
    • Az adószedő pedig a pokolban szenvedett.
Miért kapott tisztes temetést a gonosz ember?
  • Egyszer egy nagy lakomát szervezett, de a vendégek nem jöttek el, ezért minden ételt a szegényeknek adott.
  • Ez az egyetlen jócselekedete méltóságteljes temetést biztosított számára.
Miért sújtotta büntetés a rabbit?
  • Egyszer hallotta, hogy valaki egy tórai bölcsről csúnyán beszélt, és nem tiltakozott.
  • Ezért méltatlan temetés lett a büntetése, de a túlvilágon megkapta jutalmát.

Összegzés

  1. A közösség felelősséggel tartozik az egyének bűneiért, amit Áchán esete is bizonyít.
  2. A kivégzés előtti bűnvallomás a megtisztulás lehetőségét adja, de nem szolgálhat hamis védelemként.
  3. A túlvilágon minden jó és rossz tett igazságot nyer, még ha az életben nem is úgy tűnik.
  4. A Tóra tanítása fontosabb, mint az áldozatbemutatás, mert az adja a közösség valódi erejét.

Az előadás a zsido.com oldalán és a zsido.com Facebook-oldalán is megtekinthető.

—————————————————-

Szánhedrin (Törvényszék) – סַנְהֶדְרִין

A halálbüntetés törvényei: melyek azok a vétségek és bűnök, melyek halállal büntetendők, és miképpen kell az ítéletet végrehajtani. Részletesen tárgyalja a különféle bíróságok összetételét, illetve a bírósági eljárást. Az aggadikus fejezetekben kerülnek megtárgyalásra a vallási hitelvek, illetve az ember helye az Eljövendő Világban. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 113 oldal.

—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud

Kulcsszavak: #Jehosua #Achan


A tanulást a napitalmud.hu oldalán utólag is megnézheti.

 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036