
- This event has passed.
Mákot 24 – Napi Talmud 1944: A parancsolatok sűrítménye – Mit hagy ránk a Mákot traktátus utolsó lapja?
A parancsolatok sűrítménye – Mit hagy ránk a Mákot traktátus utolsó lapja?
A Mákot traktátus 24. lapja méltó lezárása az egész traktátusnak: egy emelkedett és szimbolikus tanításcsokor, amely nemcsak a micvák (parancsolatok) betű szerinti megtartásáról, hanem azok etikai és spirituális esszenciájáról is szól. A lap tanítása szerint nem minden nemzedék képes a 613 parancsolat teljesítésére, de a legnagyobb próféták és cádikok igyekeztek ezeket az isteni parancsokat néhány erkölcsi elvbe sűríteni – ezek az elvek pedig időtálló iránytűként szolgálhatnak számunkra is. A lap végén két különösen megható történet idézi meg Rabbi Ákivá hitét, aki még Jeruzsálem pusztulásának látványában is a megváltás ígéretét látta. A tanulság világos: ha a pusztulás próféciája beteljesült, a reményé is be fog teljesülni – ha hiszünk benne.
Dávid király 11 erkölcsi alapelve
Dávid a 613 parancsolat lényegét 11 viselkedési formában foglalja össze a 15. zsoltárban:
- Aki „teljes szívvel jár” – mint Ábrahám.
- „Igazságot cselekszik” – mint Abba Chilkiáu, aki munkája közben sem beszélt, hogy ne lopja az időt.
- „Igazat szól szívében” – mint Rafra, aki nem alkudott le egy árat, mert előtte már eldöntötte a fejében, hogy mennyit fizet.
- „Nincs rágalmazása nyelvén” – mint Jákob, aki félt csalónak tűnni apja előtt.
- „Nem tesz rosszat felebarátjával” – nem károsítja meg egzisztenciálisan társát.
- „Nem gyalázza rokonát” – figyel rokonai erkölcsi állapotára.
- „Megveti az alantast” – mint Hiszkijá király, aki még saját bálványimádó apját is megszégyenítette.
- „Tiszteli azokat, akik félik az Örökkévalót” – mint Jehuda király, aki Tóra-tudósokat üdvözölt így: „Apám, apám! Mesterem, mesterem!”
- „Saját kárára tett esküjét nem változtatja meg” – aki megtartja fogadalmát, még ha nem is lenne rá köteles.
- „Nem adja pénzét kamatra” – még nemzsidónak sem.
- „Nem fogad el vesztegetést az ártatlan ellen” – mint az, aki még jogos ajándékot sem fogad el, nehogy elhomályosítsa az ítélőképességét.
A mondat zárása szerint: „aki ezeket cselekszi, soha nem tántorodik el”. Rabbi Jochánán először sír, mert úgy értelmezi, csak akkor maradunk helyes úton, ha mindet teljesítjük. Végül azonban rámutatnak: a szöveg azt mondja: „aki ezeket cselekszi” – vagyis már egy is elegendő ahhoz, hogy az ember erkölcsi tartását megőrizze.
Ézsaiás hat alapelvre szűkíti a Tóra lényegét
Ézsaiás próféta hat viselkedési szabályban foglalja össze a parancsolatokat:
- „Igazságosan jár” – mint Ábrahám.
- „Egyenesen szól” – nem szégyenít meg másokat.
- „Megveti az elnyomással szerzett hasznot” – nem vesz el, ami másé volt.
- „Kezeit lerázza, hogy ne fogadjon el kenőpénzt” – tiszta marad a jogsértésektől.
- „Fülét elfordítja, hogy ne halljon vért” – nem hallgat gyűlöletkeltő beszédet.
- „Szemét lehunyja, hogy ne nézzen a bűnre” – mint az, aki nem bámulja a nők meztelen testét a folyónál.
Az, aki ezeket megtartja, „magasságban lakik” – spirituálisan felemelkedik, és gondoskodásban részesül.
Micha három pontban foglalja össze a parancsolatokat
- „Cselekedj igazságosan” – ember és ember közti törvények megtartása.
- „Szeresd az irgalmasságot” – kedvesség, mások segítése.
- „Járj alázatosan Isteneddel” – például halott temetésének, menyasszony kiházasításának csöndes, rejtett támogatása.
Ézsaiás és Ámosz egy-egy alapelvet emelnek ki
- Ézsaiás: „Tartsátok meg a jogot és cselekedjetek igazságot.”
- Ámosz: „Keressétek az Örökkévalót, és élni fogtok.”
Habakuk: egyetlen mondatban sűríti a 613 micvát
„A cádik a hitéből él.” – vagyis a hit az, ami minden micva alapja.
Négy mózesi prófécia visszavonása más próféták által
- „Izrael csak akkor lesz biztonságban, ha van közöttük egy Jákob-szintű cádik.” – Ámosz visszavonja: Jákob „kicsi”.
- „Száműzetésben nem lesz nyugalmatok.” – Jeremiás visszavonja: lehet nyugalom száműzetésben is.
- „Megbünteti az atyák vétkét a fiakon.” – visszavonva: csak az egyéni bűn számít.
- „El fogtok veszni a nemzetek között.” – Ézsaiás visszavonja: nem véglegesen, csak „elveszettek” lesznek, de nem pusztulnak el.
Rabbi Ákivá története: nevetés a pusztulás közepette
Két történet zárja a traktátust:
- A római birodalom zajára mindenki sír – Rabbi Ákivá nevet, mert ha a bűnösök jól élnek, akkor az igazak még jobban fognak.
- Amikor a Szentek Szentjéből rókák jönnek ki, a rabbik sírnak – Rabbi Ákivá ismét nevet: ha a pusztulás próféciája teljesült, teljesülni fog a megváltásé is. A többiek így szólnak: „Ákivá, megvigasztaltál bennünket.”
Tanulság
A 613 micva teljesítéséhez sokszor elég egyetlen helyes lépés. A hit, az igazságosság, az irgalom és az alázat olyan alapelvek, amelyek nemcsak a törvény betűjét, hanem annak szellemét is megtestesítik. És amikor úgy tűnik, minden romokban van, Rabbi Ákivá tanítása adja a legnagyobb reményt: a pusztulásban is benne rejlik a megváltás ígérete.
—————————————————-
A Szanhedrin traktátus folytatása, melyben megtárgyalásra kerülnek a testi fenyítés törvényei: miért és hogyan kell a bűnöst megkorbácsolni, illetve a hamis tanúságra vonatkozó törvények. A véletlen emberölés és a menedékvárosokba való száműzetés törvényei is ebben a traktátusban találhatók. Ennek a traktátusnak a terjedelme: a Babilóniai Talmudban 24 oldal;
—————————————————-
A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.
Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30-8:30 között.
Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)
Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud