Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Svuot 2 – Napi Talmud 1945: „Kettő, ami négy” – eskük, tisztátalanság és bűnáldozatok típusai

  

Cimkék:     

Napi Talmud 1945 – Svuot 2. lap: „Kettő, ami négy” – eskük, tisztátalanság és bűnáldozatok típusai

A Svuot traktátus a nevéhez híven az eskük törvényeivel foglalkozik, ám különös módon az első tíz lapon mégsem az eskükről, hanem a tisztátalansággal kapcsolatos bűnökről és ezek áldozati feloldozásáról van szó. Az első misna egy híres logikai formulával indít: „Kettő, ami négy”, amely különféle törvényi kategóriák – például eskük, szombatszegések, tisztátalansági esetek – alapképletét bontja ki. Az előadás középpontjában ezek részletes jogi elemzése és a különféle áldozati rendszerek közötti különbségek és átfedések állnak, különös tekintettel a Jomkipur napján hozott kecskeáldozatokra és azok szerepére a bűnök feloldozásában.

Kétféle eskü, ami valójában négy

A misna szerint kétféle eskü van – a jóra (leháti) és a rosszra (lehárah) tett – amelyeket a bölcsek kibővítettek a múltra is. Így a jövőbeli cselekedetekre tett eskü mellett létezik múltbeli cselekedetekre vonatkozó is, amivel az alapképlet négy típusú esküre bővül.

Tisztátalanság esetei: a szentélybe lépés vagy áldozati hús fogyasztása

A Tóra két alaptilalmat ír elő:

  • Tilos tisztátalan állapotban belépni a jeruzsálemi Szentélybe,
  • Tilos áldozati húsból enni tisztátalanul.

Ha valaki ezeket a bűnöket nem szándékosan, hanem megfeledkezéssel követi el, hoznia kell egy speciális bűnáldozatot. A megfeledkezés négy variációja mentén négyféle eset különböztethető meg:

  1. Tudás – megfeledkezés – tudás (jedia – helem – jedia),
  2. Teljes tudatlanság (sosem volt tudatában a tisztátalanságnak),
  3. Tudás – megfeledkezés (és sosem jut újra eszébe),
  4. Megfeledkezés – tudás (kezdetben nem tudta, de utóbb rájött).

A különféle bűnáldozatok rendszere

A különféle állapotokra különféle kecskeáldozatok adnak feloldozást:

  • Korban ole veyored: a társadalmi státusztól függő bűnáldozat, amit a tudás – megfeledkezés – tudás esetén hoznak.
  • Jomkipuri áldozatok: háromféle kecskeáldozat – belső oltárra, külső oltárra és a bűnbak (leöklik a szikláról).
  • Ünnepi és újholdi kecskék: különböző bűnök részleges vagy teljes feloldozására.

Rabbi Jehuda, Rabbi Simon és Rabbi Meir véleménye

  • Rabbi Jehuda: a három jomkipuri kecske különböző tudati állapotokban hozott bűnökre hoz feloldozást. Az ünnepi és újholdi kecskék azokra az esetekre vonatkoznak, amikor sem az elején, sem a végén nincs tudása a vétkezőnek.
  • Rabbi Simon: differenciál az újholdi és az ünnepi áldozatok között; szerinte az újholdi kecske arra ad feloldozást, amikor tiszta ember eszik tisztátalan húst. Az ünnepi kecske pedig a teljes tudatlansággal elkövetett bűnökre.
  • Rabbi Meir: minden bűnáldozat célja ugyanaz – a szentélyhez köthető tisztátalansági bűnök feloldozása –, így nincs köztük funkcionális különbség.

Áldozatok felcserélhetősége

Vita folyik arról, hogy a hasonló funkciójú, de más alkalmakkor hozott áldozatok felcserélhetők-e. Rabbi Simon szerint felcserélhetők, hiszen funkciójuk végső soron ugyanaz: a szentély szentségét megsértő tisztátalanságra hoznak feloldozást.

A főpap és a papok bűneinek feloldozása

A főpap nemcsak Izrael népéért, hanem a papokért is hoz bűnáldozatot Jomkipurkor: egy külön üszőt. Ez párhuzamos a kecskebakkal, amely Izrael népének bűneit oldozza fel.

Tanulság: A „kettő, ami négy” formula nemcsak jogi precizitás, hanem a bűn és tudatosság komplex viszonyát is tükrözi – és azt, hogy a Tóra minden eshetőségre gondol, hogy a bűnökre legyen út a megtisztuláshoz.

—————————————————-

Svuot (Eskük)

Itt kerülnek megtárgyalásra a különféle eskük: a bíróság előtt tett eskük, a személyes eskük, illetve a rabbik által bevezetett eskük. Két fejezet tárgyalja azokat a törvényeket, amelyek megtiltják, hogy rituálisan tisztátalan személy belépjen a Szentélybe és részt vegyen az áldozatok bemutatásában. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 49 oldal.

—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud


 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036
 ,