
- This event has passed.
Mákot 22 – Napi Talmud 1942
Köves Slomó rabbi a Napi Talmud 1942. előadásában a Mákot traktátus 22. lapjának tanulmányozásával folytatta az előző nap elkezdett gondolatmenetet, amely egy példán keresztül modellezi, hogyan lehet egyetlen szántással nyolcféle tórai tilalmat egyszerre megszegni. A tanulás fókusza most arra irányult, hogyan értelmezhetőek ezek a tilalmak, miként lehetne még többel bővíteni a felsorolást, és milyen eljárási rend szerint hajtják végre a büntetésként kiszabott korbácsütést (málkát). A rabbi részletesen kifejtette, hogyan működik a felmérés az elítélt testi állapotáról, milyen szempontok alapján lehet vagy nem lehet többszörös büntetést kiszabni, és milyen eszközökkel, milyen koreográfia mentén hajtják végre magát az ütést. A tanulás során újabb és újabb hipotetikus elemeket vetett fel a Talmud – például az esküszegést, vagy Isten nevének letörlését – mint lehetséges újabb bűnelemeket, de ezek közül többnél arra jutott, hogy nem illeszkednek a modellbe, vagy azért, mert a tilalom nem egyértelmű, vagy mert van lehetőség annak feloldására.
Az ünnepnapi szántás és vetés megítélése
A szántással kapcsolatban felmerült kérdés, hogy ha az ünnepen végzett szántásért jár a korbácsütés, akkor miért nem jár külön a vetésért is, hiszen a magok befedése a földdel vetésnek számít. A válasz az, hogy Jomtovkor nem választjuk el külön munkafajták szerint a tilalmakat, ahogy szombaton tesszük. Így a szántás és vetés itt egy bűnnek számít.
A modell bővítési lehetőségei és azok elutasítása
Több újabb elem is felmerült, amivel lehetne növelni a bűnök számát:
- ha mindez az Étán-patak medrében történik (amit tilos megművelni);
- ha az ekevas letörli Isten nevét;
- ha lepra sebet vág le;
- ha a főpap öltözékét sérti;
- ha fridláda rudait sérti;
- ha az eke bálványfából vagy gyümölcsfából van;
- ha esküvel is megtiltotta magának a szántást.
A Talmud azonban ezek jó részét elveti, mert vagy nem vonnak maguk után korbácsütést, vagy feloldható tilalomról van szó (mint az eskü vagy a hegdes kiváltása), vagy pedig csak “ráépülő” (iszur moszif) tilalom, ami nem külön számít.
Kétféle szentség egy állatban
Rává szerint, ha egy makulás hegdes állatot dolgoztatnak, az két bűnt von maga után: az egyik a hegdes állat munkába fogása, a másik, hogy az állat „kettős természetű” (szent és profán), így olyan, mintha két különböző fajtájú állattal dolgoztatna az ember.
A korbácsütés (málkát) szabályai
A Tóra szövegében 40 ütés szerepel, de a bölcsek úgy értelmezik, hogy csak 39 jár. Rabbi Jehuda viszont valóban 40-et mond. Az ütések számát mindig felmérik az elítélt fizikai állapota alapján, és csak annyit kaphat, amennyit elbír. Ha több bűn miatt ítélik el, akkor csak akkor lehet egyszerre ütni, ha a teljes adag elbírható. Az ütések eloszlása: 1/3 elöl, 2/3 hátul. Az ütést egy különleges korbáccsal hajtják végre, és közben három bibliai verset olvasnak fel kétszer-kétszer.
Frappáns tanulság
A Tóra nem a bosszú, hanem a megtérés eszközeként tekint a testi fenyítésre: a bölcsek bölcsessége abban mutatkozik meg, hogy a szigorúság mögött mindig az irgalmat és az emberi méltóságot tartják szem előtt.
—————————————————-
A Szanhedrin traktátus folytatása, melyben megtárgyalásra kerülnek a testi fenyítés törvényei: miért és hogyan kell a bűnöst megkorbácsolni, illetve a hamis tanúságra vonatkozó törvények. A véletlen emberölés és a menedékvárosokba való száműzetés törvényei is ebben a traktátusban találhatók. Ennek a traktátusnak a terjedelme: a Babilóniai Talmudban 24 oldal;
—————————————————-
A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.
Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30-8:30 között.
Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)
Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud