Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Mákot 21 – Napi Talmud 1941: Pogány szokások, szakáll, pajesz és tetoválás: mikor és miért jár korbácsütés

  

Cimkék:   

Mákot 21 – Pogány szokások, szakáll, pajesz és tetoválás: mikor és miért jár korbácsütés

A Mákot traktátus 21. lapjának tanítása egy sokrétű és izgalmas témakört folytat: mit tekint a Tóra pogány szokásnak, és mely cselekedetekért jár fizikai büntetés, azaz makkot – korbácsütés? Köves Slomó rabbi magyarázatai alapján a lap elején részletesen tárgyaljuk az önmegsebesítést gyász esetén, majd áttérünk a pajesz és szakáll leborotválásának tilalmára, végül a tetoválás micváját elemezzük. A tanítás során szóba kerülnek misztikus szempontok, praktikus halachikus részletek, sőt vicces életképek is – például az, hogy miért nem lehet a fehér hajszálak kitépéséből napi rutin, vagy miért van egyes haszid irányzatoknál hosszú, másoknál rövid pajesz.

A gyász kifejezésének pogány módjai – mikor jár makkot?

A misna szerint azok, akik a halott utáni gyászukban:

  • hajukat tépik,
  • a szakállukat vagy pajeszukat leborotválják,
  • vagy megkarcolják magukat,

olyan tilalmat szegnek meg, amelyért korbácsütés jár. A Tóra hangsúlyozza: ezeket a cselekedeteket csak akkor tekintjük bűnnek, ha halott utáni gyász kifejezésére történtek (szeret lönéfes). A ház leégése vagy egy hajó elsüllyedése utáni kétségbeesés nem tartozik ide. A Talmud részletezi, hogy ha valaki több helyen tépi a haját vagy karcolja magát, illetve több halott miatt teszi ezt, akkor minden egyes aktusért külön jár büntetés – ha volt előtte figyelmeztetés (hatráá).

Pajesz és szakáll – nem csak divatkérdés

A pajesz (peát harojs) levágása, valamint a szakáll öt pontjának leborotválása is tiltott. Ezek közül:

  • két pont a pajesz (a fej két oldala),
  • öt pont a szakáll (állkapocs két-két széle és a középső rész).

Rabbi szerint akkor jár makkot, ha borotvával (taar) történik az eltávolítás. Ollóval vagy elektromos borotvával, amely inkább vág, nem pusztít, nem feltétlenül jár büntetéssel – kivéve Rabbi Eliezer szerint, aki gyalut vagy csipeszt is büntetendőnek tart. A haszid hagyományban emellett a kabalisztikus tanítások is hangsúlyosak: a szakáll az égi könyörület szimbóluma (tikun dikna), ezért a levágása misztikus elzáródást jelenthet.

Tetoválás – mikor tilos, mikor nem?

A következő misna a tetoválás (káká) tilalmával foglalkozik. A Tóra szerint csak akkor jár büntetés, ha a tetoválás:

  • karcolással történik (kaszáv),
  • és tintával is ír (kááká),
  • ráadásul maradandó nyomot hagy.

Rebbi Simon szerint csak akkor jár makkot, ha a tetovált név bálvány vagy Isten nevéhez kapcsolódik. A misztikus jelentések mellett gyakorlati példák is előkerülnek: például tilos hamut hinteni a sebre, ha az ott maradó nyom úgy néz ki, mint egy tetoválás – kivéve, ha a seb maga bizonyítja, hogy nem tetoválásról van szó.

Egyetlen szántás, nyolc bűn

A lap végén egy briliáns tanaitikus esetet olvasunk: hogyan tud valaki egyetlen cselekedettel nyolc bűnt elkövetni? Például, ha egy Nazir és kohanita:

  • jomtovkor,
  • a smita-évben,
  • temetőben
  • szent állatokkal (szamárral és ökörrel)
  • kevert vetést szánt fel,

akkor nyolcféle tilalmat szeg meg. A Talmud tisztázza, hogy ebben az esetben a „vetés” már akkor is teljesül, ha nem magot vet, csak ráfordítja a földet a már korábban elvetett magra – ez már a kilájim tilalma alá esik.

Frappáns tanulság: Az egyszerűnek tűnő fizikai gesztusok – hajtépés, karcolás, pajeszvágás – mély vallási és spirituális jelentést hordoznak. Az önfegyelem nemcsak erkölcsi kérdés, hanem identitásmegőrző parancs is.

—————————————————-

A Szanhedrin traktátus folytatása, melyben megtárgyalásra kerülnek a testi fenyítés törvényei: miért és hogyan kell a bűnöst megkorbácsolni, illetve a hamis tanúságra vonatkozó törvények. A véletlen emberölés és a menedékvárosokba való száműzetés törvényei is ebben a traktátusban találhatók. Ennek a traktátusnak a terjedelme: a Babilóniai Talmudban 24 oldal;
—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud


 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036