
- This event has passed.
Mákot 21 – Napi Talmud 1941: Pogány szokások, szakáll, pajesz és tetoválás: mikor és miért jár korbácsütés
Mákot 21 – Pogány szokások, szakáll, pajesz és tetoválás: mikor és miért jár korbácsütés
A Mákot traktátus 21. lapjának tanítása egy sokrétű és izgalmas témakört folytat: mit tekint a Tóra pogány szokásnak, és mely cselekedetekért jár fizikai büntetés, azaz makkot – korbácsütés? Köves Slomó rabbi magyarázatai alapján a lap elején részletesen tárgyaljuk az önmegsebesítést gyász esetén, majd áttérünk a pajesz és szakáll leborotválásának tilalmára, végül a tetoválás micváját elemezzük. A tanítás során szóba kerülnek misztikus szempontok, praktikus halachikus részletek, sőt vicces életképek is – például az, hogy miért nem lehet a fehér hajszálak kitépéséből napi rutin, vagy miért van egyes haszid irányzatoknál hosszú, másoknál rövid pajesz.
A gyász kifejezésének pogány módjai – mikor jár makkot?
A misna szerint azok, akik a halott utáni gyászukban:
- hajukat tépik,
- a szakállukat vagy pajeszukat leborotválják,
- vagy megkarcolják magukat,
olyan tilalmat szegnek meg, amelyért korbácsütés jár. A Tóra hangsúlyozza: ezeket a cselekedeteket csak akkor tekintjük bűnnek, ha halott utáni gyász kifejezésére történtek (szeret lönéfes). A ház leégése vagy egy hajó elsüllyedése utáni kétségbeesés nem tartozik ide. A Talmud részletezi, hogy ha valaki több helyen tépi a haját vagy karcolja magát, illetve több halott miatt teszi ezt, akkor minden egyes aktusért külön jár büntetés – ha volt előtte figyelmeztetés (hatráá).
Pajesz és szakáll – nem csak divatkérdés
A pajesz (peát harojs) levágása, valamint a szakáll öt pontjának leborotválása is tiltott. Ezek közül:
- két pont a pajesz (a fej két oldala),
- öt pont a szakáll (állkapocs két-két széle és a középső rész).
Rabbi szerint akkor jár makkot, ha borotvával (taar) történik az eltávolítás. Ollóval vagy elektromos borotvával, amely inkább vág, nem pusztít, nem feltétlenül jár büntetéssel – kivéve Rabbi Eliezer szerint, aki gyalut vagy csipeszt is büntetendőnek tart. A haszid hagyományban emellett a kabalisztikus tanítások is hangsúlyosak: a szakáll az égi könyörület szimbóluma (tikun dikna), ezért a levágása misztikus elzáródást jelenthet.
Tetoválás – mikor tilos, mikor nem?
A következő misna a tetoválás (káká) tilalmával foglalkozik. A Tóra szerint csak akkor jár büntetés, ha a tetoválás:
- karcolással történik (kaszáv),
- és tintával is ír (kááká),
- ráadásul maradandó nyomot hagy.
Rebbi Simon szerint csak akkor jár makkot, ha a tetovált név bálvány vagy Isten nevéhez kapcsolódik. A misztikus jelentések mellett gyakorlati példák is előkerülnek: például tilos hamut hinteni a sebre, ha az ott maradó nyom úgy néz ki, mint egy tetoválás – kivéve, ha a seb maga bizonyítja, hogy nem tetoválásról van szó.
Egyetlen szántás, nyolc bűn
A lap végén egy briliáns tanaitikus esetet olvasunk: hogyan tud valaki egyetlen cselekedettel nyolc bűnt elkövetni? Például, ha egy Nazir és kohanita:
- jomtovkor,
- a smita-évben,
- temetőben
- szent állatokkal (szamárral és ökörrel)
- kevert vetést szánt fel,
akkor nyolcféle tilalmat szeg meg. A Talmud tisztázza, hogy ebben az esetben a „vetés” már akkor is teljesül, ha nem magot vet, csak ráfordítja a földet a már korábban elvetett magra – ez már a kilájim tilalma alá esik.
Frappáns tanulság: Az egyszerűnek tűnő fizikai gesztusok – hajtépés, karcolás, pajeszvágás – mély vallási és spirituális jelentést hordoznak. Az önfegyelem nemcsak erkölcsi kérdés, hanem identitásmegőrző parancs is.
—————————————————-
A Szanhedrin traktátus folytatása, melyben megtárgyalásra kerülnek a testi fenyítés törvényei: miért és hogyan kell a bűnöst megkorbácsolni, illetve a hamis tanúságra vonatkozó törvények. A véletlen emberölés és a menedékvárosokba való száműzetés törvényei is ebben a traktátusban találhatók. Ennek a traktátusnak a terjedelme: a Babilóniai Talmudban 24 oldal;
—————————————————-
A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.
Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30-8:30 között.
Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)
Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud