
- This event has passed.
Mákot 20 – Napi Talmud 1940: Hajtépés, szakállborotválás és pogány gyászszokások a Tóra tilalmai tükrében
Napi Talmud 1940 – Mákot 20: Hajtépés, szakállborotválás és pogány gyászszokások a Tóra tilalmai tükrében
A mai tanulás során Köves Slomó rabbi a Mákot traktátus 20. lapjához érkezett, amely több olyan bibliai tilalmat tárgyal, amelyek megszegése fizikai fenyítést (mákot – botütést) von maga után. Ezek közös jellemzője, hogy részben a pogány gyászszokásokkal, részben a férfiak külsejének zsidó előírások szerinti megőrzésével állnak kapcsolatban. A Misna a hajtépés, a pajesz és a szakáll leborotválása, valamint a halott miatti önmegsebzés tilalmát részletezi, és ezekből halachikus következtetéseket is levon. A rabbi az előadásban számos szemléletes példát, személyes élményt és kabalisztikus magyarázatot is megosztott, különös tekintettel a pajesz hosszára és a szakáll vágásának spirituális jelentőségére.
A hajtépés és az önsebzés mint pogány gyászszokás
A Misna szerint korbácsütés jár annak, aki a haját tépi vagy testét karcolja a halott miatt – ezek pogány szokások, amelyek a Tóra tilalma alá esnek. A gyászolás ezen formái nemcsak a kohanitákra, hanem minden zsidóra vonatkozóan tilosak. A „ne tépjék hajukat fejükön” és a „szemeik között” kifejezések alapján a Talmud arra a következtetésre jut, hogy a tilalom a fej egészére érvényes. Több hajtépés esetén – még egy figyelmeztetéssel is – több büntetés jár, ha a tépés több különálló helyen történik.
A pajesz és szakáll borotválásának tilalma
A pajesz (halánték) és szakáll borotválása szintén mákot büntetést von maga után. A Misna szerint:
- Két pajesz van (jobb és bal oldalon), ezekért külön-külön jár a botütés.
- A szakáll öt pontja van: két oldalsó, két alsó és egy középső rész, mindegyikért külön büntetés jár.
- A borotválás tilalma csak akkor jár büntetéssel, ha mashchis, azaz pusztító eszközzel történik – például pengével, nem pedig ollóval vagy elektromos borotvával.
A rabbi példaként említi a muszlimok által leborotvált bajuszt, a vizsnic haszidok dús szakállát, és a kabalisztikus értelmezést, miszerint a szakáll az „égi könyörület” szimbóluma, így annak vágása spirituálisan is káros. A tikun dikna kifejezés a Zohárból származik, és a szakáll 13 tulajdonságát, az isteni irgalom aspektusait jelenti.
Pajesz hosszúsága és haszid szokások
A pajesz hosszúsága nem halachikus kötelesség, hanem hagyomány és divat kérdése. A kabala szerint nem szabad, hogy a pajesz és a szakáll összeérjen, ezért egyes haszid irányzatok a pajeszt a fül mögé vagy a kipá alá rejtik. A Habad haszidok nem növesztenek hosszú pajeszt, hanem csak addig hagyják meg, hogy „meg lehessen fogni”.
A hajtépés mértéke és a büntethetőség
A Talmud három véleményt is említ arról, hogy mekkora mennyiségű hajtépés számít már tilalomnak:
- Egy árpaszemnyi helyen történő hajhiány
- Egy babnyi helyen történő hiány
- Két hajszál kitépése
A sábeszi hajvágás tilalma is kapcsolódik ide: ott is két hajszál levágása már megszegésnek számít.
A fehér hajszál kitépése – nemcsak hiúság, hanem tilalom is
A bölcsek szerint még hétköznap is tilos egyetlen fehér hajszálat kitépni a feketék közül, mert ez a női öltözködés (ló jilbás) tilalmába ütközik – férfiak ne utánozzanak nőies viselkedésformákat. Ide sorolható a test szőrtelenítése és a szakáll festése is.
Vágás, akarat, büntetés
A Misna szerint még az is büntetést érdemelhet, akinek levágják a pajeszát – például ha ezt kérte, vagy segédkezett a cselekvésben. Rabbi Jehuda szerint akkor is jár büntetés, ha valaki nem cselekvőként, hanem akaratával vesz részt a tilalomszegésben.
A karcolás halott után – mennyiség, szándék és helye
A Talmud különbséget tesz aközött, hogy hány karcolás történik és hogy hány halottra vonatkozik a gyászcselekedet:
- Több karcolás egy halott után → több büntetés
- Egy karcolás több halott után → több büntetés
- Több karcolás több halott után → összeszorzódik
A szeret l’nefes (karcolás a lélekért) kifejezésből következik, hogy a karcolások és a halottak száma is önálló bűnként számítódik.
Tanulság: A zsidó jog nemcsak a cselekedetekre, hanem azok spirituális jelentésére is reflektál: a gyász, a külső megjelenés és a hiteles zsidó önazonosság területén is fontos a különbségtétel a szentség és a pogány szokások között. A fizikai forma és a belső tartalom így összekapcsolódik – akár egyetlen hajszálon keresztül is.
—————————————————-
A Szanhedrin traktátus folytatása, melyben megtárgyalásra kerülnek a testi fenyítés törvényei: miért és hogyan kell a bűnöst megkorbácsolni, illetve a hamis tanúságra vonatkozó törvények. A véletlen emberölés és a menedékvárosokba való száműzetés törvényei is ebben a traktátusban találhatók. Ennek a traktátusnak a terjedelme: a Babilóniai Talmudban 24 oldal;
—————————————————-
A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.
Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30-8:30 között.
Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)
Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud