Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Mákot 18 – Napi Talmud 1938: A tilalmak, fogyasztási szabályok és a botütés rendszere

  

Cimkék:     

A tilalmak, fogyasztási szabályok és a botütés rendszere

A Mákot traktátus 18-as lapja szorosan kapcsolódik az előző, 16-17-es lapokon tárgyalt témákhoz. A Misna és a Talmud folytatja annak felsorolását, hogy milyen szent ételek fogyasztása esetén jár botütés (mákot). Ilyen például a második tized (maaser séní), amelyet Jeruzsálemben kellett fogyasztani, a Tojda és Slomim (hálaáldozat és békeáldozat), amelyek csak Jeruzsálem falain belül voltak fogyaszthatók, valamint a bikurim (zsengék), amelyek kizárólag Jeruzsálem falain belül a kohaniták számára voltak ehetők.

Rávezetés a tilalmak büntethetőségére

Rabbi Simon egy módszert alkalmazott: a “kál váchomer” logikai következtetést, azaz ha egy enyhébb tilalmat büntetnek, akkor egy súlyosabbat pláne. Ezt a Mózes ötödik könyve 12. fejezetéből vezette le, ahol különböző szent ételek fogyasztására vonatkozó korlátozásokat sorolnak fel. A szabály az, hogy tiltást lehet kál váchomerrel következtetni, de büntetést nem. A büntetéshez a tilalomnak és a büntetésnek is kifejezetten szerepelnie kell a Tórában.

A botütés öt esete az olá áldozatnál

A Talmud idézi Rav tanítását, miszerint ha egy nem kohanita fogyasztott az olá (teljesen elégetett) áldozat húsából Jeruzsálem falain kívül, ötféle tilalmat sértett meg, amelyek mindegyikéért botütés jár:

  • Tilos az olá áldozat húsából enni.
  • Tilos Jeruzsálemen kívül enni.
  • Tilos a szentély falain kívül enni.
  • Tilos a vér hintése előtt enni.
  • Tilos nem kohanitának enni.

További felmerült tiltások és elutasításuk

A Talmud megvizsgál további lehetséges tiltásokat is, például a “tréfa” (széttépett állat) és a “szent hús” tilalmát, de végül elutasítja ezeket mint külön büntetési tételeket az olá áldozat kapcsán, mert azok más kontextusokra vonatkoznak.

Tiltás vagy felszólítás?

Újabb filozófiai kérdés merül fel: egy olyan tétel, amely tiltást fogalmaz meg, de felszólító módban (például: “csak hajadon lányt vegyél el”), vajon tiltásnak számít-e abból a szempontból, hogy jár-e érte büntetés? A konklúzió: nem, mert a Tóra, ahol büntetni akar, kifejezetten tiltó formulát használ.

A bikurim szertartásának szabályai

A bikurim, az első gyümölcsök felajánlása során a gazda felmegy Jeruzsálembe, és a kohanita előtt bemutat egy különleges vallomást, amely az egyiptomi kivonulásról és az Ígéret Földjének elnyeréséről szól. A szertartás három fő lépésből áll:

  • A bikurim kosár lerakása az oltár előtt.
  • Az előírt vallomásszöveg elmondása.
  • A kohanita a zsengét elfogyaszthatja.

Mi történik, ha valami elmarad?

A Talmud részletesen tárgyalja, hogy ha a gazda lerakta ugyan a kosarat, de nem mondta el az előírt szöveget, akkor is megengedett az étel fogyasztása. Azonban, ha a lerakás maga marad el, az a fogyasztást akadályozó tényező. Ez az elemzés különbséget tesz aközött, amit még lehet pótolni, és ami nélkül a szertartás érvénytelen.

A lengetés kérdése

Rabbi Jehuda szerint a zsengét is meg kell lengetni, hasonlóan bizonyos áldozati húsrészekhez. Ez a lengetés a kohanita és a gazda közös mozdulata volt, a föld négy égtája felé.

Tanulság

A Talmud mély tanítása szerint nem elég formálisan teljesíteni a micvákat: a lényegi cselekvés – mint a bikurim lerakása – a legfontosabb, a kiegészítő elemek – mint a szóbeli köszönet – bár szépítik és teljessé teszik a szertartást, de a lényegen nem változtatnak. A hiteles tettek azok, amelyek megállnak az isteni törvény mérlegén.

—————————————————-

A Szanhedrin traktátus folytatása, melyben megtárgyalásra kerülnek a testi fenyítés törvényei: miért és hogyan kell a bűnöst megkorbácsolni, illetve a hamis tanúságra vonatkozó törvények. A véletlen emberölés és a menedékvárosokba való száműzetés törvényei is ebben a traktátusban találhatók. Ennek a traktátusnak a terjedelme: a Babilóniai Talmudban 24 oldal;
—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud


 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036
 ,