
- This event has passed.
Mákot 17 – Napi Talmud 1937: A tilalomszegések és a botütés jogi hátterei
Napi Talmud 1937 – Mákót 17: A tilalomszegések és a botütés jogi hátterei
A misna felsorolásai: milyen tilalmakért jár botütés?
A Mákót traktátus 17-es lapján a misna további tilalmakat sorol fel, amelyek megszegéséért mákesz, azaz botütés jár. Ide tartozik:
- Ha valaki eszik a bikurimból (zsenge termés áldozat) anélkül, hogy ráolvasta volna a Tórában meghatározott szöveget;
- Ha a szentebb áldozati húsokat a szentély csarnokán kívül fogyasztja;
- Ha a könnyebb szentségű áldozatokból eszik Jeruzsálemen kívül;
- Ha valaki eltöri a pészachi áldozat csontját, miközben az áldozat tiszta;
Ezzel szemben nem jár botütés:
- Ha a pészachi áldozatból maradt a szavatossági időn túl;
- Ha tisztátalan állat csontját töri el.
Ez utóbbi esetekben a tilalmak mögött álló pozitív parancsolat (pl. elégetni a maradékot) miatt nem alkalmazható mákesz.
A madár elhessegetésének esete
Külön kiemelést kapott a micva, amely szerint ha valaki elveszi az anyamadarat a fíókáktól, előbb el kell hessegetnie az anyamadarat. Rabbi Jehuda szerint, ha nem teljesíti ezt, azonnal botütést kap, még akkor is, ha később pótolná az elhesegetést. A bölcsek szerint viszont a parancs még teljesíthető, így nem jár botütés.
A bikurim (zsengék) olvasásának elmulasztása
A misna szerint, ha valaki eszik a bikurim áldozatból anélkül, hogy felolvasta volna a Tórában meghatározott szöveget, akkor mákesz jár neki. Ez Rabbi Akiva (stam misna) véleményét tükrözi.
A bölcsek szerint ugyan az átadás elmulasztása tilalmat sért, de a szöveg el nem mondása nem számít olyan súllyos vétségnek.
Rabbi Simon logikai levezetése a felsorolás alapján
Rabbi Simon egy bonyolult logikai rendszert állított fel a Mózes ötödik könyve 12:17 vers alapján, ahol több típusú áldozat van felsorolva: tized, bor, olaj, elsőszülött állat, fogadalmi áldozat stb.
Részletesen végighaladva a felsoroláson, Rabbi Simon minden egyes áldozati kategórához hozzárendelt egy plusz tilalmat, amely nem csupán a szövegben szereplő alapvető tilalomra vonatkozik (pl. “ne egyed meg kapuidban”), hanem kiterjed olyan finomabb jógi helyzetekre is, mint például:
- ne egyed meg, míg nem olvastad rá a szöveget;
- ne egyed meg a szentélyen kívül, még akkor sem, ha már felhintették a vérét;
- ne egyed meg egyáltalán, mert nem embernek, hanem Istennek szánt áldozatról van szó.
Rabbi Simon módszerének zseniálitása
A Talmud szerint Rabbi Simon zsenialitása abban rejlett, hogy nem a vers szövegi sorrendjét követte, hanem visszafelé ment, és logikai viszonyokat (kal váchomer) épített fel a felsorolásban szereplő szentségi fokozatok között.
Ezért mondta Ráv, hogy “aki olyan fiút szül, mint Rabbi Simon, az megérdemli, hogy fiút szüljön; aki nem, az jobb, ha meg sem születik” – annak ellenére, hogy a logikai levezetés gyenge lábakon áll, mert a kal váchomer-ok alapjait (hogy mi szentségesebb vagy súlyosabb) lehet vitatni.
Kérdőjelek Rabbi Simon rendszerében
A Talmud részletesen végigelemzi a Rabbi Simon által használt szentségi hierarchiákat, és minden pontban bemutatja, hogy az általa feltételezett szigorúcsági viszony éppenséggel fordítva is értelmezhető.
Példák:
- A bikurim (zsenge) szentségesebb, mert csak kohanitáknak engedett – de a maiser sheni nem fogyasztható gyászoló által;
- Az égőáldozat (olá) teljesen az oltáron ég el – de nem hoz megbocsátást, mint a bűnáldozat;
- Az elsőszülött állat szentsége már fogantatáskor érvényes – de Jeruzsálemen kívül is fogyasztható.
Ezek a belső ellentmondások aláássák Rabbi Simon logikai építkezésének szilárdságát, de az eredeti szövegkezelési módszere mégis kiemelkedő talmudi logikára vall.
Összegzés
A 17. lap tanulása folytatja azoknak az eseteknek a feltárását, amelyek tilalomszegése botütést von maga után. Kiemelten vizsgáltuk a bikurim olvasásának elmulasztását, valamint Rabbi Simon logikai levezetéseit, amelyek a törvényi kategóriák és szentségi fokozatok összehasonlításán alapulnak. Még ha néhol kétségeket is kelt a felállított hierarchia, a talmudi logika és a szövegkezelés eleganciája mindenképp tanulmányozásra érdemes.
—————————————————-
A Szanhedrin traktátus folytatása, melyben megtárgyalásra kerülnek a testi fenyítés törvényei: miért és hogyan kell a bűnöst megkorbácsolni, illetve a hamis tanúságra vonatkozó törvények. A véletlen emberölés és a menedékvárosokba való száműzetés törvényei is ebben a traktátusban találhatók. Ennek a traktátusnak a terjedelme: a Babilóniai Talmudban 24 oldal;
—————————————————-
A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.
Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30-8:30 között.
Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)
Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud