
- This event has passed.
Mákot 16 – Napi Talmud 1936: Kétes figyelmeztetés és cselekmény nélküli tilalmak
Napi Talmud 1936 – Mákót 16: Kétes figyelmeztetés és cselekmény nélküli tilalmak
Két vita, két megközelítés
A Mákót traktátus 16-os lapján folytatódott a korábban megkezdett vita Rabbi Jochanan és Rés Lakis (Rés Lakis) között. A vita két kérdés köré csoportosul:
- Érvényes-e a kétes figyelmeztetés (hasra safek)?
- Kapcsolódik-e botütés a cselekmény nélküli tilalomszegéshez?
Rabbi Jochanan szerint egy kétes figyelmeztetés is érvényesnek számít, és csak akkor jár botütés, ha a felszólítást (assé) már nem lehet teljesíteni. Rés Lakis szerint csak az a figyelmeztetés érvényes, ami biztosan bűnelkövetéshez vezet, és már akkor is jár a botütés, ha a felszólítást nem teljesítették, még akkor is, ha még lenne rá lehetőség.
A notár esete: tilalom, amit felszólítás old fel
A Tóra tilalmat szab arra, hogy az áldozati húsból reggelig hagyjunk (notár). Ha mégis meghagyjuk, akkor a Tóra azt mondja: “tűzben égesd el”. Ez a felszólítás (asszé) egy tilalom (láv) után áll, tehát klasszikus láv senitak láassé esetről van szó, ami szerint nem jár botütés.
Rabbi Jochanan szerint ha nem lenne ott a felszólítás, akkor járna botütés, még akkor is, ha a tilalomszegés nem járt aktív cselekedettel (csak hagyta el a hús a reggelt).
Figyelmeztetés időpontja: szafek vagy vád?
Rés Lakis vitatja ezt: szerinte nem járna botütés, mert a figyelmeztetés kétes időpontban történik (még nem biztos, hogy eljön reggel). Ez szerinte nem számít figyelmeztetésnek. Rabbi Jochanan viszont azt mondja: a Tóra maga támasztja alá, hogy a kétes figyelmeztetés is érvényes.
A verés tilalma apáknál: vitában Rabbi Jehuda
Egy külső brájtában Rabbi Jehuda azt mondta: ha egy fiú megüti apját, de nem tudjuk, hogy az ütés pillanatában az édesapja volt-e (kétes származás), akkor nem jár botütés. Innen Rés Lakis azt tanulja, hogy szafek hasráá nem érvényes.
A felszólítás megsemmisítése: mikor jár botütés?
A tanulás egyik új iránya, hogy mikor jár mégis botütés egy tilalom megszegéséért, amihez felszólítás is kapcsolódik. A fő szabály:
- Ha még van lehetőség a felszólítás teljesítésére, nem jár botütés.
- Ha a lehetőség megszűnt – főként, ha maga az illető semmisítette meg –, akkor jár botütés.
Előadásban elhangzott példák
- Madárfészek elhagyása: Ha valaki elveszi a fíókákat anélkül, hogy elhesegetné az anyamadarat, akkor tilalmat sért. Ha utólag mégis elhessegeti, nem jár botütés. De ha megöli az anyamadarat, akkor már nincs lehetőség a parancs teljesítésére.
- Oinesz ügy: Egy erőszaktevőnek el kell vennie áldozatát. Ha elválik tőle, vissza kell vennie. Ha olyan fogadalmat tesz, amellyel örökre kizárja ezt a lehetőséget, és azt bíróság előtt teszi, akkor járhat botütés.
- Pea (termésszél): Ha valaki nem hagyja meg a termésszélt a szegényeknek, majd a termést feldolgozza vagy megeszi, ezzel megszünteti a lehetőséget, hogy a felszólítást teljesítse.
További különleges tilalmak
Az előadás végén sor került néhány érdekes esetre:
- Kukac fogyasztása: Egyetlen kis kukac étkezése is tiltott, hiszen az élőlény egész.
- Hangya elfogyasztása: ötféle tilalom is vonatkozhat rá.
- Turmixolt hangyák: Ha nem egészben fogyasztja, akkor csak akkor jár botütés, ha a mennyiség eléri az olajbogyónyi mértéket (kezáit).
Tevel: meg nem adózott termés
A mishna kitér arra is, hogy aki tevelt eszik (meg nem adózott termés), az tilalmat sért. Rabbi Simon szerint már kis mennyiségű tevel fogyasztása is tilalom. A bölcsek szerint csak kezáit mennyiségtől felfelé érvényes a szankció.
Összegzés
Ez a lap két fontos halachikus fogalmat vizsgált meg: a figyelmeztetés jogi értékét és a cselekmény nélküli tilalmak szankcionálhatóságát. A tanulás során egyértelm»vá vált, hogy a felszólítás időrendje, teljesíthetősége és megszüntethetősége kulcskérdés a botütés eldöntésében. Az előadásban elhangzott gazdag példatár segített a koncepcók elérthetővé tételében.
—————————————————-
A Szanhedrin traktátus folytatása, melyben megtárgyalásra kerülnek a testi fenyítés törvényei: miért és hogyan kell a bűnöst megkorbácsolni, illetve a hamis tanúságra vonatkozó törvények. A véletlen emberölés és a menedékvárosokba való száműzetés törvényei is ebben a traktátusban találhatók. Ennek a traktátusnak a terjedelme: a Babilóniai Talmudban 24 oldal;
—————————————————-
A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.
Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30-8:30 között.
Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)
Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud