Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Mákot 14 – Napi Talmud 1934: Háromféle büntetés viszonya, a nővér tilalmának tanítása és a szent dolgok érintésének kérdése

  

Cimkék:     

Napi Talmud 1934 – Mákot 14: Háromféle büntetés viszonya, a nővér tilalmának tanítása és a szent dolgok érintésének kérdése

Az előadás központi dilemmája az volt, hogy egy bűncselekményért kiszabható-e egyszerre többféle büntetés – például égi halál (karet), földi halálbüntetés, vagy korbácsütés (malkut). Rabbi Jichák álláspontja szerint ezek kizárják egymást, míg más vélemények – például Rabbi Simon ben Elazar vagy Rabbi Akiva – szerint bizonyos kombinációk elképzelhetők. A vita kiindulópontja az, hogy a nővérrel való szexuális kapcsolat tilalmát a Tóra többször is megismétli – de miért?

Rabbi Jichák álláspontja: egy bűn, egy büntetés

Rabbi Jichák szerint a nővér tilalmának többszöri említése arra tanít, hogy ha valamiért jár karet, akkor azért már nem jár korbácsütés. Így elveti a „dupla büntetés” elvét, vagyis nem lehet egyszerre például égi és földi ítélet ugyanazon tett miatt. Ezt a tanítást a „nővér” tilalom megismétléséből vezeti le, amelyből azt olvassa ki, hogy karet jár, de nem jár malkut.

A bölcsek válasza: külön bűn, külön áldozat

A rabbik – Rabbi Akiva és Rabbi Ismael – viszont úgy értelmezik a nővér tilalmának megismétlését, hogy az nem a karet és malkut viszonyát tanítja, hanem azt, hogy ha valaki egy nem tudás állapotában több vérfertőzési tilalmat is megszeg (például nővérével, apja nővérével és anyja nővérével is együtt van), akkor mindegyikért külön-külön áldozatot kell hoznia. Ez akkor is igaz, ha a nő egy személy, de egyszerre háromféle rokon: ez egy groteszk, de halachikus képzelt esetben előfordulhat.

A tanulás logikája: kal va-chomer és midrási módszerek

Rabbi Jichák nem fogadja el a nővér ismétlésének ilyen típusú értelmezését, mondván: ezt egy kal va-chomerből is le lehet vezetni. Ha például valaki öt különböző nővel volt, mindegyik nida (menstruáló) állapotban, akkor mindegyikért külön áldozatot kell hoznia – tehát még inkább igaz ez, ha egy nő kapcsán több tilalom is fennáll. A bölcsek viszont nem tartják ezt elég erős logikai következtetésnek, mert a nő személyének különbözősége súlyosabb, mint a tilalmak különbözősége.

Végül Rabbi Jichák is elfogadja, hogy a nővér tilalmának második ismétlése – a „nővére ő” mondat – lehet alapja a külön áldozatok előírásának. A bölcsek viszont ezt is más célra értelmezik: például arra, hogy egy tilalomhoz kapcsolódó két cselekmény (például kenetolaj kikeverése és használata) külön tilalmat képezhet, ha a szöveg ezt külön említi.

A szent dolgok érintése és fogyasztása

A Misna második részében szó esik arról, hogy a tisztátalan ember a szentélybe ne lépjen be, és ne egyen szent áldozati húst. A büntetés világos – karet –, de a tilalom szöveges alapját kétféleképpen lehet levezetni. Rés Lakis szerint a Tóra „ne érintsen szent dolgot” mondata magában foglalja az evés tilalmát is, míg Rabbi Jochanan szerint a „tisztátalansága” kifejezésből egy Xéra savá (hasonló szavak alapján történő következtetés) révén tanuljuk ezt. A vita lényege, hogy az érintés kifejezést evésként értelmezzük-e, és hogy elfogadható-e ilyen következtetés, ha nincs erre konkrét hagyomány (meszora).

A végső döntés egy brájtából következik: a „ne érintsen” kifejezés párhuzamos a „ne lépjen be a szentélybe” mondattal, ami karetet von maga után, tehát a „ne érintsen” is olyan dologra kell hogy vonatkozzon, amiért karet jár – vagyis az evésre, nem puszta érintésre. Ez Rés Lakis véleményét erősíti.

Ez az előadás remek példája annak, hogyan vitatkozik a Talmud egy-egy szövegrész legapróbb szóismétléséről is, és hogyan válhat egy-egy tilalom szövegbeli finomsága jogi következmények alapjává.

—————————————————-

A Szanhedrin traktátus folytatása, melyben megtárgyalásra kerülnek a testi fenyítés törvényei: miért és hogyan kell a bűnöst megkorbácsolni, illetve a hamis tanúságra vonatkozó törvények. A véletlen emberölés és a menedékvárosokba való száműzetés törvényei is ebben a traktátusban találhatók. Ennek a traktátusnak a terjedelme: a Babilóniai Talmudban 24 oldal;

—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud


 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036
 ,