Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Mákot 13 – Napi Talmud 1933: A menedékvárosok tisztelete, a botütéses tilalmak és a büntetések rendszere

  

Cimkék:   

A menedékvárosok tisztelete, a botütéses tilalmak és a büntetések rendszere

A Mákot traktátus 13. lapján tovább folytatódik a menedékvárosok intézményének vizsgálata, majd megkezdődik a traktátus harmadik, zárófejezete, amely a botütés (malkut) jogi rendszerére fókuszál. A misna különösen érdekes kérdéseket vet fel: visszatérhet-e a száműzött gyilkos régi köztisztségébe? Kell-e lakbért fizetnie a menedékvárosban? És mit jelent az, hogy „viselje a tettének szégyenét”? A misna második része részletes felsorolást ad azokról a tiltásokkal kapcsolatos bűnökről, amelyekért botütés jár, majd a Gemara három különböző rabbinikus véleményt tárgyal arról, hogy egy bűnért lehet-e egyszerre többféle büntetést kapni – például botütést és halálbüntetést.

A gyilkos viselkedése a menedékvárosban

A misna előírása szerint a gyilkosnak kötelessége jelezni a közösség felé, hogy bűnt követett el, és nem viselkedhet úgy, mintha „mi sem történt volna”. A város lakóinak tisztelete elől elháríthatja magát, de ha ők ragaszkodnak hozzá, elfogadhatja azt. A Tóra kifejezését („ez legyen a gyilkos dolga”) a bölcsek úgy értelmezik, hogy szimbolikusan is hordoznia kell bűne következményeit.

A lakhatási jog kérdése

Vita van arról, hogy a gyilkos köteles-e lakbért fizetni a menedékvárosban:

  • Az egyik vélemény szerint a hat kijelölt városban nem kell fizetnie, de a többi 42 levita városban igen.
  • A másik vélemény szerint mindenhol díjtalanul lakhat.

Visszatérhet-e a gyilkos a közéletbe?

Rebi szerint igen, míg Rabbi Jehuda szerint nem. Ezt a rabszolgaság intézményével párhuzamba állítják: ha egy szolga letöltötte idejét, visszatérhet a családjához, de nem feltétlenül az eredeti státuszához. Ezt a logikát alkalmazzák a gyilkos esetében is: ha valaki egyszer már „lezuhant” a társadalmi ranglétrán, nem biztos, hogy visszatérhet a korábbi tekintélyes pozíciójába.

A botütés rendszere

A harmadik fejezet fő témája a tiltó micvák megszegéséért járó botütés, és annak szabályrendszere:

  • Botütés csak tiltó micva megszegéséért jár, cselekvő micva elmulasztásáért nem.
  • Három kategória van, amelyek kizárják a botütést:
    1. Amikor nincs cselekvő megszegés (pl. hamec pészachkor),
    2. Amikor a tiltás egy felszólító parancsolattal korrigálható (pl. lopás),
    3. Amikor a tilalom megszegése halálbüntetéssel is járna.

Példák botütéses tilalmakra

A misna felsorol számos olyan esetet, amely botütéssel jár:

  • Vérfertőző kapcsolatok (pl. nővérével, apja testvérével való nemi kapcsolat).
  • Tisztátalansági törvények megszegése (pl. tisztátalanul evett áldozati hús).
  • Szentélysértés (pl. kenetolaj vagy füstölőszer hamisítása).
  • Étkezési tilalmak (pl. hamec pészachkor, jomkipuri étkezés).
  • Tiltott házasságok (pl. kohén és elvált nő kapcsolata).
  • A nem megtrumázott termény fogyasztása.

A büntetési kategóriák összevetése

Három fő vélemény jelenik meg a Gemarában:

  • Rabbi Ismael szerint minden tiltó micva megszegéséért járhat botütés, még akkor is, ha érte halálbüntetés is járna.
  • Rabbi Akiva szerint csak akkor járhat botütés, ha égi halálbüntetés (karet) jár, de nem akkor, ha földi halálbüntetés is lehetséges.
  • Rabbi Jichak még szigorúbb: szerinte még karet esetén sem jár botütés, mivel a kettő kizárja egymást.

A vita lényege, hogy lehet-e egyszerre kétféle büntetést kapni ugyanazért a vétekért – és ha nem, akkor melyik jár elsőbbséget. A rabbinikus logika és szövegértelmezés a kifejezések finom nyelvi árnyalataiból (például a „szemeid előtt” formula ragozásából) próbál következtetni a szabályokra.

A következő lapon folytatódik Rabbi Jichak véleményének elemzése.

—————————————————-

A Szanhedrin traktátus folytatása, melyben megtárgyalásra kerülnek a testi fenyítés törvényei: miért és hogyan kell a bűnöst megkorbácsolni, illetve a hamis tanúságra vonatkozó törvények. A véletlen emberölés és a menedékvárosokba való száműzetés törvényei is ebben a traktátusban találhatók. Ennek a traktátusnak a terjedelme: a Babilóniai Talmudban 24 oldal;

—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud


 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036