- This event has passed.
Bává Bátrá 174 – Napi Talmud 1807 – A szimpla és a készfizető kezes
Hogyan kell eljárni egy készfizető és egy szimpla #kezesség esetén, h az adós kiskorú örökös, vagy egy az elvált nő férje?
Tartalmi összefoglaló – Bává Bátrá 174 (Napi Talmud 1807)
Általános bevezetés
- A tanulmány témája a kezesség két típusa: a sima kezes és a kézfizető kezes.
- A fő kérdés: Kihez forduljon a hitelező először – az adóshoz vagy a kezeshez?
A kezesség típusai és alapvető szabályai
- Sima kezes (Orev):
- Normál esetben a hitelező először az adóshoz fordulhat.
- Ha az adósnak van vagyona, akkor mindenképp az adóshoz kell fordulni, még akkor is, ha a hitelező kikötötte, hogy „ahhoz megyek, akit jónak látok”.
- A hitelező csak akkor fordulhat a kezeshez, ha az adósnak nincs vagyona.
- Kézfizető kezes (Orev Kablan):
- A hitelező közvetlenül fordulhat a kézfizető kezeshez, még akkor is, ha az adósnak van vagyona.
- Ez a típus erősebb kötelezettségvállalást jelent.
- Simán Gamliel véleménye szerint még a kézfizető kezesnél is az adóshoz kell fordulni először, ha van vagyona, de a halacha nem ezt követi.
A kezesség megfogalmazása és jelentősége
- Sima kezes megfogalmazások:
- „Adj kölcsön neki, és én vagyok a kezes.”
- Az ilyen típusú nyilatkozatok egyszerű kezességnek minősülnek.
- Kézfizető kezes megfogalmazások:
- „Adj neki, és én fogok fizetni” vagy „én fogok helyette adni”.
- Ezek a nyilatkozatok kézfizető kezességnek számítanak, mert nagyobb mértékű elkötelezettséget jelentenek.
- Kevert megfogalmazások:
- Ha a nyilatkozat első része sima kezesre utal, de a második rész kézfizető kezesre, vita van arról, hogy melyik kategóriába tartozik:
- Egyes vélemények szerint csak a konkrét „kézfizető” megfogalmazás számít annak.
- Más vélemény szerint minden eset kézfizető kezességnek számít, ha a nyilatkozatban szerepel erre utaló kifejezés.
- Ha a nyilatkozat első része sima kezesre utal, de a második rész kézfizető kezesre, vita van arról, hogy melyik kategóriába tartozik:
Különleges esetek a kezességnél
- Adós vagyona mint „kezes”:
- Az adós vagyona úgy működik, mint egy kezes. Először az adóstól kell behajtani, és csak utána a vagyonából.
- Kiskorú örökösök:
- Ha az adós meghal, és kiskorú örökösök maradnak, a kezes visszafizetheti a tartozást, de az örökösök csak nagykorúságuk elérése után kötelesek visszafizetni.
- Esetleges kivételek:
- Az adós bevallotta tartozását.
- Az adós ki volt közösítve a tartozás meg nem fizetése miatt.
- Pogány hitelezők esete:
- Ha a kezes egy pogány hitelező felé fizeti ki a tartozást, akkor az örökösöktől azonnal behajthatja a tartozást, mert feltételezik, hogy a pogány hitelező nem kapott előzetes részfizetést.
Különleges szabályok a csalás elkerülésére
- Színlelt válás esetén:
- A kezesség kihasználása érdekében színlelt válás történhetne, hogy behajtsák a ketuba összegét, majd újraházasodjanak.
- Rábbi Simeon ben Gamliel javaslata: A nő és a férfi esküvel erősítsék meg, hogy nem élveznek egymásból további hasznot, például újraházasodást.
Ketuba és kezesség
- A ketuba kezese:
- A sima kezes nem tekinthető valódi kötelezettségvállalásnak, mert feltételes helyzetre vonatkozik (várhatóan nem válás történik).
- A kézfizető kezes esetében vita van:
- Egyes vélemények szerint csak akkor érvényes, ha az adósnak van vagyona.
- Más vélemény szerint a készfizető kezesség mindig kötelező érvényű.
- Halacha:
- A ketuba kézfizető kezesére vonatkozó kötelezettségvállalás érvényes.
- A sima kezes csak formális kijelentés, nem érvényes kötelezettségvállalás.
Záró megjegyzések
- A kezesség mértékét a megfogalmazás, a körülmények és az adós vagyoni helyzete határozza meg.
- A halacha szigorúan szabályozza a kezességet a hitelező és az adós védelme érdekében.
- A tanulmány során számos esetet és véleményt vizsgáltak a kezességgel kapcsolatban.
—————————————————-
Bává Bátrá (Az utolsó kapu) – בבא בתרא
Az üzleti társulás, a közös birtok határának megvonása, az adásvételi szerződések, valamint az örökösödési jog, illetve az okiratok kiállításának törvényei. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 176 oldal.
—————————————————-
A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.
Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30-8:30 között.
Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)
Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud
Kulcsszavak: #kezesség