Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Bává Bátrá 174 – Napi Talmud 1807 – A szimpla és a készfizető kezes

    

Cimkék:       

Hogyan kell eljárni egy készfizető és egy szimpla #kezesség esetén, h az adós kiskorú örökös, vagy egy az elvált nő férje?

Tartalmi összefoglaló – Bává Bátrá 174 (Napi Talmud 1807)

Általános bevezetés

  • A tanulmány témája a kezesség két típusa: a sima kezes és a kézfizető kezes.
  • A fő kérdés: Kihez forduljon a hitelező először – az adóshoz vagy a kezeshez?

A kezesség típusai és alapvető szabályai

  1. Sima kezes (Orev):
    • Normál esetben a hitelező először az adóshoz fordulhat.
    • Ha az adósnak van vagyona, akkor mindenképp az adóshoz kell fordulni, még akkor is, ha a hitelező kikötötte, hogy „ahhoz megyek, akit jónak látok”.
    • A hitelező csak akkor fordulhat a kezeshez, ha az adósnak nincs vagyona.
  2. Kézfizető kezes (Orev Kablan):
    • A hitelező közvetlenül fordulhat a kézfizető kezeshez, még akkor is, ha az adósnak van vagyona.
    • Ez a típus erősebb kötelezettségvállalást jelent.
    • Simán Gamliel véleménye szerint még a kézfizető kezesnél is az adóshoz kell fordulni először, ha van vagyona, de a halacha nem ezt követi.

A kezesség megfogalmazása és jelentősége

  1. Sima kezes megfogalmazások:
    • „Adj kölcsön neki, és én vagyok a kezes.”
    • Az ilyen típusú nyilatkozatok egyszerű kezességnek minősülnek.
  2. Kézfizető kezes megfogalmazások:
    • „Adj neki, és én fogok fizetni” vagy „én fogok helyette adni”.
    • Ezek a nyilatkozatok kézfizető kezességnek számítanak, mert nagyobb mértékű elkötelezettséget jelentenek.
  3. Kevert megfogalmazások:
    • Ha a nyilatkozat első része sima kezesre utal, de a második rész kézfizető kezesre, vita van arról, hogy melyik kategóriába tartozik:
      • Egyes vélemények szerint csak a konkrét „kézfizető” megfogalmazás számít annak.
      • Más vélemény szerint minden eset kézfizető kezességnek számít, ha a nyilatkozatban szerepel erre utaló kifejezés.

Különleges esetek a kezességnél

  1. Adós vagyona mint „kezes”:
    • Az adós vagyona úgy működik, mint egy kezes. Először az adóstól kell behajtani, és csak utána a vagyonából.
  2. Kiskorú örökösök:
    • Ha az adós meghal, és kiskorú örökösök maradnak, a kezes visszafizetheti a tartozást, de az örökösök csak nagykorúságuk elérése után kötelesek visszafizetni.
    • Esetleges kivételek:
      • Az adós bevallotta tartozását.
      • Az adós ki volt közösítve a tartozás meg nem fizetése miatt.
  3. Pogány hitelezők esete:
    • Ha a kezes egy pogány hitelező felé fizeti ki a tartozást, akkor az örökösöktől azonnal behajthatja a tartozást, mert feltételezik, hogy a pogány hitelező nem kapott előzetes részfizetést.

Különleges szabályok a csalás elkerülésére

  1. Színlelt válás esetén:
    • A kezesség kihasználása érdekében színlelt válás történhetne, hogy behajtsák a ketuba összegét, majd újraházasodjanak.
    • Rábbi Simeon ben Gamliel javaslata: A nő és a férfi esküvel erősítsék meg, hogy nem élveznek egymásból további hasznot, például újraházasodást.

Ketuba és kezesség

  1. A ketuba kezese:
    • A sima kezes nem tekinthető valódi kötelezettségvállalásnak, mert feltételes helyzetre vonatkozik (várhatóan nem válás történik).
    • A kézfizető kezes esetében vita van:
      • Egyes vélemények szerint csak akkor érvényes, ha az adósnak van vagyona.
      • Más vélemény szerint a készfizető kezesség mindig kötelező érvényű.
  2. Halacha:
    • A ketuba kézfizető kezesére vonatkozó kötelezettségvállalás érvényes.
    • A sima kezes csak formális kijelentés, nem érvényes kötelezettségvállalás.

Záró megjegyzések

  • A kezesség mértékét a megfogalmazás, a körülmények és az adós vagyoni helyzete határozza meg.
  • A halacha szigorúan szabályozza a kezességet a hitelező és az adós védelme érdekében.
  • A tanulmány során számos esetet és véleményt vizsgáltak a kezességgel kapcsolatban.

 

—————————————————-

Bává Bátrá (Az utolsó kapu) – בבא בתרא

Az üzleti társulás, a közös birtok határának megvonása, az adásvételi szerződések, valamint az örökösödési jog, illetve az okiratok kiállításának törvényei. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 176 oldal.

—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud

Kulcsszavak: #kezesség


 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036