- This event has passed.
Bává Bátrá 175 – Napi Talmud 1808 – A szóbeli és az írott kölcsönszerződés
Az írásos szerződésbe foglalt #követelés ráterhelődik az adós ingatlan vagyonára, nem így a szóbeli #kölcsön amit csak a tehermentes ingatlanból lehet behajtani.
Tartalmi összefoglaló – Bává Bátrá 175 (Napi Talmud 1808)
Általános bevezetés
- A tanulmány középpontjában a szóbeli és az írásos kölcsönszerződések közötti különbségek állnak.
- Vizsgálat tárgya, hogy melyik típusú kölcsön terheli meg az adós ingatlanait, és milyen feltételek mellett hajtható be.
Halálos beteg végrendelkezése és kötelezettségei
- Halálos beteg végrendelete:
- Ha valaki a halálos ágyán felajánlja teljes vagyonát a szentélynek, majd utólag kijelenti, hogy a vagyon egy része valójában másé, akkor:
- Elhisszük neki, mert az ember nem csalna a szentély vagyonával szemben.
- Ezt alátámaszthatja egy írásos szerződés, különösen, ha az hitelesítve van.
- Ha valaki a halálos ágyán felajánlja teljes vagyonát a szentélynek, majd utólag kijelenti, hogy a vagyon egy része valójában másé, akkor:
- Gyermekek védelme:
- Ha a haldokló azt mondja, hogy tartozik valakinek, de nem utasítja az örökösöket, hogy fizessenek, feltételezhetjük, hogy a gyermekei védelmében tette ezt.
- Ha viszont kifejezetten utasítja az örökösöket a fizetésre, az kötelező érvényű.
- Örökösök állításai:
- Ha az örökösök azt állítják, hogy a tartozást már visszafizették, a halálos ágyán tett utasítás függvényében bíráljuk el:
- Ha a haldokló kifejezetten utasította őket a fizetésre, az utólagos visszafizetési állítást nem fogadjuk el.
- Ha nem adott ilyen utasítást, elfogadhatjuk az örökösök állítását.
- Ha az örökösök azt állítják, hogy a tartozást már visszafizették, a halálos ágyán tett utasítás függvényében bíráljuk el:
A szóbeli és az írásos kölcsön közötti különbségek
- Szóbeli kölcsön (Milveh Al Peh):
- Csak tanúk jelenlétében érvényes.
- Nem terheli az adós ingatlanait, így nem hajtható be terhelt ingatlanból.
- Alapvetően kisebb erejű kötelezettséget jelent.
- Írásos kölcsönszerződés (Milveh bi’Shtar):
- Írásos dokumentummal és tanúk aláírásával megerősített.
- Terheli az adós ingatlanait, beleértve az időközben eladott ingatlanokat is.
- Erősebb kötelezettséget jelent, és az örökösök felé is érvényesíthető.
- Kézírásos adóslevél:
- Ha az adós saját kézírással készít egy kötelezettségvállalást, az szóbeli kölcsönnek minősül.
- Csak tehermentes ingatlanokból hajtható be.
Kezesek felelőssége
- Alaphelyzet:
- Ha a kezes a kölcsönadás előtt vállalta a kezességet, ingatlanjai is fedezetként szolgálnak.
- Ha a kezességet a szerződés aláírása után vállalta, csak tehermentes ingatlanokból hajtható be a tartozás.
- Utólagos kezesség:
- Ha valaki a kölcsönadás után vállal kezességet, ingatlanjai nem terhelődnek meg, mivel a hitelező nem ezen a biztosítékon alapozta a kölcsönt.
- Különleges esetek:
- Spontán, érzelmi indíttatású kezesség (pl. vita közben): Ez nem tekinthető érvényes kezességnek.
Szóbeli és írásos kölcsönök behajthatóságának forrása
- Ula véleménye:
- Tórai törvény szerint minden kölcsön (szóbeli és írásos) terhelné az adós ingatlanjait.
- A rabbik enyhítették a szóbeli kölcsön szabályait, hogy a vevők ne járjanak pórul.
- Rábbá véleménye:
- Tórai törvény szerint semmilyen kölcsön nem terheli az adós ingatlanjait.
- A rabbik vezették be az írásos kölcsön ingatlanokra való kiterjesztését a hitelezők védelme érdekében.
- Halachikus szabály:
- Az írásos kölcsön ingatlanokra is érvényes, míg a szóbeli kölcsön csak tehermentes vagyonból hajtható be.
Egyéb kapcsolódó kérdések
- Elsőszülött öröklési jogai:
- Az elsőszülött csak az apja tulajdonában lévő vagyonból kap dupla részt, de nem abból, ami csak várományként állt fenn az öröklés idején.
- Kérdés, hogy az ingatlanfedezetként biztosított kölcsönök duplán öröklődnek-e az elsőszülött számára.
- Rituális és pénzügyi szabályok különbsége:
- A pénzügyi szabályok elemzése nagy logikai szabadságot és intellektuális kihívást kínál, szemben a rituális szabályokkal, amelyek szigorúbb bibliai előírásokon alapulnak.
Összegzés
- A szóbeli kölcsön nem terheli az adós ingatlanjait, míg az írásos kölcsön igen.
- A kezesség akkor válik teljes körűvé, ha a kölcsönadás előtt vállalják.
- A halacha szerint a hitelezők védelme érdekében a rabbik megerősítették az írásos kölcsön jogi erejét.
- A tanulmány a pénzügyi szabályok logikai mélységét emeli ki, és azok elemzésére buzdít.
—————————————————-
Bává Bátrá (Az utolsó kapu) – בבא בתרא
Az üzleti társulás, a közös birtok határának megvonása, az adásvételi szerződések, valamint az örökösödési jog, illetve az okiratok kiállításának törvényei. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 176 oldal.
—————————————————-
A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.
Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30-8:30 között.
Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)
Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud
Kulcsszavak: #követelés #kölcsön