Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Bává Bátrá 175 – Napi Talmud 1808 – A szóbeli és az írott kölcsönszerződés

    

Cimkék:         

Az írásos szerződésbe foglalt #követelés ráterhelődik az adós ingatlan vagyonára, nem így a szóbeli #kölcsön amit csak a tehermentes ingatlanból lehet behajtani.

Tartalmi összefoglaló – Bává Bátrá 175 (Napi Talmud 1808)

Általános bevezetés

  • A tanulmány középpontjában a szóbeli és az írásos kölcsönszerződések közötti különbségek állnak.
  • Vizsgálat tárgya, hogy melyik típusú kölcsön terheli meg az adós ingatlanait, és milyen feltételek mellett hajtható be.

Halálos beteg végrendelkezése és kötelezettségei

  1. Halálos beteg végrendelete:
    • Ha valaki a halálos ágyán felajánlja teljes vagyonát a szentélynek, majd utólag kijelenti, hogy a vagyon egy része valójában másé, akkor:
      • Elhisszük neki, mert az ember nem csalna a szentély vagyonával szemben.
      • Ezt alátámaszthatja egy írásos szerződés, különösen, ha az hitelesítve van.
  2. Gyermekek védelme:
    • Ha a haldokló azt mondja, hogy tartozik valakinek, de nem utasítja az örökösöket, hogy fizessenek, feltételezhetjük, hogy a gyermekei védelmében tette ezt.
    • Ha viszont kifejezetten utasítja az örökösöket a fizetésre, az kötelező érvényű.
  3. Örökösök állításai:
    • Ha az örökösök azt állítják, hogy a tartozást már visszafizették, a halálos ágyán tett utasítás függvényében bíráljuk el:
      • Ha a haldokló kifejezetten utasította őket a fizetésre, az utólagos visszafizetési állítást nem fogadjuk el.
      • Ha nem adott ilyen utasítást, elfogadhatjuk az örökösök állítását.

A szóbeli és az írásos kölcsön közötti különbségek

  1. Szóbeli kölcsön (Milveh Al Peh):
    • Csak tanúk jelenlétében érvényes.
    • Nem terheli az adós ingatlanait, így nem hajtható be terhelt ingatlanból.
    • Alapvetően kisebb erejű kötelezettséget jelent.
  2. Írásos kölcsönszerződés (Milveh bi’Shtar):
    • Írásos dokumentummal és tanúk aláírásával megerősített.
    • Terheli az adós ingatlanait, beleértve az időközben eladott ingatlanokat is.
    • Erősebb kötelezettséget jelent, és az örökösök felé is érvényesíthető.
  3. Kézírásos adóslevél:
    • Ha az adós saját kézírással készít egy kötelezettségvállalást, az szóbeli kölcsönnek minősül.
    • Csak tehermentes ingatlanokból hajtható be.

Kezesek felelőssége

  1. Alaphelyzet:
    • Ha a kezes a kölcsönadás előtt vállalta a kezességet, ingatlanjai is fedezetként szolgálnak.
    • Ha a kezességet a szerződés aláírása után vállalta, csak tehermentes ingatlanokból hajtható be a tartozás.
  2. Utólagos kezesség:
    • Ha valaki a kölcsönadás után vállal kezességet, ingatlanjai nem terhelődnek meg, mivel a hitelező nem ezen a biztosítékon alapozta a kölcsönt.
  3. Különleges esetek:
    • Spontán, érzelmi indíttatású kezesség (pl. vita közben): Ez nem tekinthető érvényes kezességnek.

Szóbeli és írásos kölcsönök behajthatóságának forrása

  1. Ula véleménye:
    • Tórai törvény szerint minden kölcsön (szóbeli és írásos) terhelné az adós ingatlanjait.
    • A rabbik enyhítették a szóbeli kölcsön szabályait, hogy a vevők ne járjanak pórul.
  2. Rábbá véleménye:
    • Tórai törvény szerint semmilyen kölcsön nem terheli az adós ingatlanjait.
    • A rabbik vezették be az írásos kölcsön ingatlanokra való kiterjesztését a hitelezők védelme érdekében.
  3. Halachikus szabály:
    • Az írásos kölcsön ingatlanokra is érvényes, míg a szóbeli kölcsön csak tehermentes vagyonból hajtható be.

Egyéb kapcsolódó kérdések

  1. Elsőszülött öröklési jogai:
    • Az elsőszülött csak az apja tulajdonában lévő vagyonból kap dupla részt, de nem abból, ami csak várományként állt fenn az öröklés idején.
    • Kérdés, hogy az ingatlanfedezetként biztosított kölcsönök duplán öröklődnek-e az elsőszülött számára.
  2. Rituális és pénzügyi szabályok különbsége:
    • A pénzügyi szabályok elemzése nagy logikai szabadságot és intellektuális kihívást kínál, szemben a rituális szabályokkal, amelyek szigorúbb bibliai előírásokon alapulnak.

Összegzés

  • A szóbeli kölcsön nem terheli az adós ingatlanjait, míg az írásos kölcsön igen.
  • A kezesség akkor válik teljes körűvé, ha a kölcsönadás előtt vállalják.
  • A halacha szerint a hitelezők védelme érdekében a rabbik megerősítették az írásos kölcsön jogi erejét.
  • A tanulmány a pénzügyi szabályok logikai mélységét emeli ki, és azok elemzésére buzdít.

—————————————————-

Bává Bátrá (Az utolsó kapu) – בבא בתרא

Az üzleti társulás, a közös birtok határának megvonása, az adásvételi szerződések, valamint az örökösödési jog, illetve az okiratok kiállításának törvényei. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 176 oldal.

—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud

Kulcsszavak: #követelés #kölcsön


 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036