Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Bává Bátrá 173 – Napi Talmud 1806 – Hogyan működik a kezesség fogalma?

    

Cimkék:       

Kell-e tartanunk attól, hogy egy váltó követelés az eredeti hitelezőtől véletlenül elkerült és egy illetéktelen próbálja behajtani?
Hogyan működik a fogalma? Kihez megy elsőként a hitelező a követelést behajtani?

Tartalmi összefoglaló – Bává Bátrá 173 (Napi Talmud 1806)


1. Az azonos nevű emberek és a váltók problémája

  1. Két azonos nevű ember esete:
    • Ha két azonos nevű ember (pl. Joszéf ben Simon) él egy városban, nem állíthatnak ki egymás nevére váltót, mivel később nem lesz egyértelmű, hogy melyikük a követelés alanya.
    • Harmadik fél sem állíthat ki ilyen váltót az ő nevükre, mert nem lehet biztosítani, hogy melyikük tartozik.
  2. Lehetséges megoldások:
    • Azonosítás céljából harmadik nemzedékig visszamenőleg feltüntetik az ősök nevét (pl. Joszéf ben Simon ben Dávid).
    • Külön jelzők használata, mint például kohanita státusz.
  3. Anonim hitelezők esete:
    • Ha egy szerződésben nincs megnevezve a hitelező, a dokumentum előállítója számít annak.
    • Nem tartanak attól, hogy valaki elveszítette a dokumentumot, és azt egy másik személy találta meg, mivel ez ritka eset.
  4. Jogosulatlan követelés veszélye:
    • A kérdés az, hogy a szerződések „látraszólók” (azaz szabadon átadhatók-e). Vita van arról, hogy egy váltó puszta birtoklása jogos követelési jogot biztosít-e.
    • A dokumentum birtokosa számára szükséges-e bizonyítékot hozni arra, hogy jogosan jutott hozzá.

2. Az adós és hitelező közötti szerződések szabályai

  1. Adós szerződésének kiállítása:
    • Vita van arról, hogy ki lehet-e állítani egy kölcsönszerződést az adós számára a hitelező jelenléte nélkül.
    • Kockázat: Az adós visszaélhet a rendszerrel, és hamis szerződéssel követelhet vissza pénzt a hitelezőtől.
  2. Nyugták és azonosítás:
    • Ha egy nyugtán az szerepel, hogy Joszéf ben Simon visszafizette a tartozását, és két azonos nevű ember van, mindkettőjük követelése rendezettnek tekinthető, ha nem tudni pontosan, ki fizetett.
    • A nyugta csak akkor egyértelmű, ha a harmadik generációs azonosítást is feltüntetik.

3. Több szerződés egy adósra vonatkozóan

  1. Több követelés egy adósra:
    • Ha egy adós nevére két szerződés van (pl. egy 1 millió forintos és egy 10 millió forintos), és csak egy tartozásról szól a nyugta, a nagyobb összegű tartozást tekintik visszafizetettnek.
    • Ha a nyugta „tartozások” kifejezést használ, akkor minden tartozást rendezettnek tekintenek.
  2. Szerződések és ingatlanok párhuzama:
    • Az ingatlanok esetében a bizonyítási teher az eladóra hárul: ha egy adásvételről több ingatlan is szóba jöhet, csak azt tekintik eladottnak, amelyről egyértelműen bizonyítható.

4. A kezesség fogalma és szabályai

  1. Általános szabályok:
    • A kezes szerepe az adós nemfizetése esetén a tartozás kiegyenlítése.
    • Alapesetben a hitelezőnek először az adóstól kell behajtania a tartozást, kivéve, ha a szerződés másként rendelkezik.
  2. Kézfizető kezes:
    • Erősebb kötelezettséget vállal, és közvetlenül tőle is behajtható a tartozás, még ha az adósnak van vagyona.
  3. Házassági szerződés és kezesség:
    • Ha valaki kezességet vállal egy ketuba (házassági szerződés) kifizetéséhez, fennáll a csalás lehetősége:
      • Példa: A házaspár színlelt válással kihasználhatja a kezes felelősségét, majd újraházasodnak.
    • Megoldás: A kezes előtt a nő esküt tesz, hogy nem él vissza a helyzettel.
  4. Kezezés értelmezése:
    • A talmud nem fogadja el azt a perzsa jogértelmezést, miszerint a kezes csak az adós személyes előállításáért felel. A kezesség pénzügyi kötelezettséget jelent.

5. Feltételes kötelezettségvállalás

  1. Vita a feltételes kötelezettségekről:
    • Rabbi Jehuda véleménye: A feltételes kötelezettség nem kötelező érvényű, mert az ember nem szándékozik teljesíteni olyan kötelezettséget, amelyet valószínűtlennek tart.
    • Rabbi Meir véleménye: A feltételes kötelezettség érvényes, mert az ember szavát komolyan kell venni.
  2. A kezesség egyedi esete:
    • A kezes kötelezettségvállalása eltér a szokásos feltételes kötelezettségektől, mert az elismerés és tisztelet, amelyet kap a kezesség vállalásáért, valós ellenszolgáltatásnak tekinthető.

Összegzés

  • Az azonos nevű emberek esetében a szerződések kezeléséhez pontos azonosítás szükséges.
  • A kezesség pénzügyi kötelezettséget jelent, amely akkor válik aktívvá, ha az adós nem fizet.
  • A kezesség elfogadása mögötti társadalmi elismerés érvényesíti a kötelezettségvállalást, még ha feltételes is.
  • A szerződések átadásának és a jogok érvényesítésének szabályai között vita áll fenn, amelyet a talmud többféleképpen magyaráz.

—————————————————-

Bává Bátrá (Az utolsó kapu) – בבא בתרא

Az üzleti társulás, a közös birtok határának megvonása, az adásvételi szerződések, valamint az örökösödési jog, illetve az okiratok kiállításának törvényei. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 176 oldal.

—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud

Kulcsszavak: #kezesség


 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036