- This event has passed.
Bává Bátrá 173 – Napi Talmud 1806 – Hogyan működik a kezesség fogalma?
Kell-e tartanunk attól, hogy egy váltó követelés az eredeti hitelezőtől véletlenül elkerült és egy illetéktelen próbálja behajtani?
Hogyan működik a fogalma? Kihez megy elsőként a hitelező a követelést behajtani?
Tartalmi összefoglaló – Bává Bátrá 173 (Napi Talmud 1806)
1. Az azonos nevű emberek és a váltók problémája
- Két azonos nevű ember esete:
- Ha két azonos nevű ember (pl. Joszéf ben Simon) él egy városban, nem állíthatnak ki egymás nevére váltót, mivel később nem lesz egyértelmű, hogy melyikük a követelés alanya.
- Harmadik fél sem állíthat ki ilyen váltót az ő nevükre, mert nem lehet biztosítani, hogy melyikük tartozik.
- Lehetséges megoldások:
- Azonosítás céljából harmadik nemzedékig visszamenőleg feltüntetik az ősök nevét (pl. Joszéf ben Simon ben Dávid).
- Külön jelzők használata, mint például kohanita státusz.
- Anonim hitelezők esete:
- Ha egy szerződésben nincs megnevezve a hitelező, a dokumentum előállítója számít annak.
- Nem tartanak attól, hogy valaki elveszítette a dokumentumot, és azt egy másik személy találta meg, mivel ez ritka eset.
- Jogosulatlan követelés veszélye:
- A kérdés az, hogy a szerződések „látraszólók” (azaz szabadon átadhatók-e). Vita van arról, hogy egy váltó puszta birtoklása jogos követelési jogot biztosít-e.
- A dokumentum birtokosa számára szükséges-e bizonyítékot hozni arra, hogy jogosan jutott hozzá.
2. Az adós és hitelező közötti szerződések szabályai
- Adós szerződésének kiállítása:
- Vita van arról, hogy ki lehet-e állítani egy kölcsönszerződést az adós számára a hitelező jelenléte nélkül.
- Kockázat: Az adós visszaélhet a rendszerrel, és hamis szerződéssel követelhet vissza pénzt a hitelezőtől.
- Nyugták és azonosítás:
- Ha egy nyugtán az szerepel, hogy Joszéf ben Simon visszafizette a tartozását, és két azonos nevű ember van, mindkettőjük követelése rendezettnek tekinthető, ha nem tudni pontosan, ki fizetett.
- A nyugta csak akkor egyértelmű, ha a harmadik generációs azonosítást is feltüntetik.
3. Több szerződés egy adósra vonatkozóan
- Több követelés egy adósra:
- Ha egy adós nevére két szerződés van (pl. egy 1 millió forintos és egy 10 millió forintos), és csak egy tartozásról szól a nyugta, a nagyobb összegű tartozást tekintik visszafizetettnek.
- Ha a nyugta „tartozások” kifejezést használ, akkor minden tartozást rendezettnek tekintenek.
- Szerződések és ingatlanok párhuzama:
- Az ingatlanok esetében a bizonyítási teher az eladóra hárul: ha egy adásvételről több ingatlan is szóba jöhet, csak azt tekintik eladottnak, amelyről egyértelműen bizonyítható.
4. A kezesség fogalma és szabályai
- Általános szabályok:
- A kezes szerepe az adós nemfizetése esetén a tartozás kiegyenlítése.
- Alapesetben a hitelezőnek először az adóstól kell behajtania a tartozást, kivéve, ha a szerződés másként rendelkezik.
- Kézfizető kezes:
- Erősebb kötelezettséget vállal, és közvetlenül tőle is behajtható a tartozás, még ha az adósnak van vagyona.
- Házassági szerződés és kezesség:
- Ha valaki kezességet vállal egy ketuba (házassági szerződés) kifizetéséhez, fennáll a csalás lehetősége:
- Példa: A házaspár színlelt válással kihasználhatja a kezes felelősségét, majd újraházasodnak.
- Megoldás: A kezes előtt a nő esküt tesz, hogy nem él vissza a helyzettel.
- Ha valaki kezességet vállal egy ketuba (házassági szerződés) kifizetéséhez, fennáll a csalás lehetősége:
- Kezezés értelmezése:
- A talmud nem fogadja el azt a perzsa jogértelmezést, miszerint a kezes csak az adós személyes előállításáért felel. A kezesség pénzügyi kötelezettséget jelent.
5. Feltételes kötelezettségvállalás
- Vita a feltételes kötelezettségekről:
- Rabbi Jehuda véleménye: A feltételes kötelezettség nem kötelező érvényű, mert az ember nem szándékozik teljesíteni olyan kötelezettséget, amelyet valószínűtlennek tart.
- Rabbi Meir véleménye: A feltételes kötelezettség érvényes, mert az ember szavát komolyan kell venni.
- A kezesség egyedi esete:
- A kezes kötelezettségvállalása eltér a szokásos feltételes kötelezettségektől, mert az elismerés és tisztelet, amelyet kap a kezesség vállalásáért, valós ellenszolgáltatásnak tekinthető.
Összegzés
- Az azonos nevű emberek esetében a szerződések kezeléséhez pontos azonosítás szükséges.
- A kezesség pénzügyi kötelezettséget jelent, amely akkor válik aktívvá, ha az adós nem fizet.
- A kezesség elfogadása mögötti társadalmi elismerés érvényesíti a kötelezettségvállalást, még ha feltételes is.
- A szerződések átadásának és a jogok érvényesítésének szabályai között vita áll fenn, amelyet a talmud többféleképpen magyaráz.
—————————————————-
Bává Bátrá (Az utolsó kapu) – בבא בתרא
Az üzleti társulás, a közös birtok határának megvonása, az adásvételi szerződések, valamint az örökösödési jog, illetve az okiratok kiállításának törvényei. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 176 oldal.
—————————————————-
A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.
Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30-8:30 között.
Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)
Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud
Kulcsszavak: #kezesség