
- This event has passed.
Ávodá Zárá 9 – Napi Talmud 2000 – Időszámítások
Mennyi idő telt #Perzsia engedélyétől a Szentély építésére, a #görög -ök #hasmaneusok és #Heródes hatalamán át a #szentély pusztulásáig?
Kattints ide, ha nem akarsz többet befektetni Messiás előtt: „Túl fogjuk élni Őt is!”
Eljött a 2000. Napi Talmud tanulás, és Köves Slomó rabbi jubileumi előadása valóban méltó volt a különleges számhoz. A Talmud Ávodá Zárá traktátusának 9-es lapján a rabbi az időszámítások rejtelmeibe vezette be a hallgatóságot: mikortól számolunk eseményeket, mikor kezdődött a „gonosz birodalom” uralma, mikor jön a Messiás? A válaszokhoz precíz számítások, emlékeztető toposzok és bibliai dátumok vezettek – de a végén mindig ott állt a kérdés: miért nem jött még el a Messiás? Vagy: lehet, hogy már itt van, csak mi nem vettük észre?
A rómaiak uralma és a 180 éves prófécia
A Talmud egyik központi állítása szerint 180 évvel a második Szentély pusztulása előtt kezdte kiépíteni uralmát „a gonosz birodalom” – a Római Birodalom. Köves rabbi részletes történelmi áttekintést adott a második Szentély korszakáról:
- Perzsa uralom: 34 évig tartott a Szentély újjáépítésétől számítva.
- Görög uralom: 180 év.
- Hasmoneus korszak (Hanuka története): 103 év.
- Heródes uralma: szintén 103 év.
Ez összesen 206 év. A Talmud szerint ebből az első 26 évben még partnerségben voltak a rómaiak a zsidókkal – innen jön ki a 180 év, amit a gonosz uralom „teljes” időszakaként számolnak.
Időszámítás az okiratokban – hozzáadjunk vagy kivonjunk?
A rabbi egy sor gyakorlati példával mutatta be, hogyan számolták ki a dátumokat a rabbinikus korban:
- Nem a világ teremtésétől (mint ma), hanem például Alexandrosz Makedón uralomra kerülésétől vagy a második Szentély pusztulásától számították a szerződéseket.
- A különböző időszámítási kezdőpontok miatt a szofér (סוֹפֵר – írnok) és a rabbi között állandó 20 éves eltérés volt, amit mindig figyelembe kellett venni.
- Ezt az emlékeztetőt így rögzítették: „Safra cira, rabba tava” – „az írnok kevesebb, a rabbi több”.
Egy másik példán keresztül a rabbi elmagyarázta, hogy ha valaki nem tudja, hány év telt el a Messiás korából, de ismeri a görög uralom óta eltelt éveket, akkor 48 évet kell hozzáadnia, hogy megtudja, hányadik évében járunk a „Messiási 2000 évnek”.
Ezt így lehet megjegyezni: „48 városuk volt a lévitáknak” – tehát mindig 48 a kulcsszám az eltéréshez.
A világ története 6000 évben
A Talmud (Sanhedrin 97a) szerint a világ története három 2000 éves szakaszból áll:
- Káosz kora (תֹּהוּ – tohu): az első 2000 év.
- A Tóra kora (תּוֹרָה – tora): a következő 2000 év, Ábrahám térítésekor kezdve (amikor 52 éves volt).
- A Messiás kora (יִמֵי הַמָּשִׁיחַ – jemej hamásiach): az utolsó 2000 év.
A Tóra kora 2448-ban, a Szináj-hegyi kinyilatkoztatáskor teljesedik be. A Messiás korának kezdete így 4000-ben van, ami polgári időszámítás szerint kb. 240 körülre esik.
A Messiás 400 év után jön?
A rabbi bemutatta, hogy több talmudi forrás is beszél egy 400 éves ciklusról a második Szentély pusztulása után. Az egyik ilyen vélemény szerint a Messiásnak 400 évvel a pusztulás után kellett volna eljönnie, azaz a 4228-as évben (a teremtéstől számítva).
Egy másik vélemény szerint 403 év elteltével, azaz 4231-ben. Ez a különbség akár abból is adódhat, hogy a számítás tartalmaz-e két jóvelévet.
A rabbi rámutatott: ezek a végidő-számítások (קֵץ – kéic) rendre nem váltak be – vagy azért, mert a zsidók nem voltak méltók a megváltásra, vagy mert Isten más időzítést választott. A Ritva szerint Isten „várt”, hogy a zsidók kiérdemeljék a megváltást – de mivel ez nem történt meg, a lehetőség elúszott.
Akkor befektessünk vagy ne?
A Talmud szerint: ha valaki a Messiás eljövetelének idején ingatlant kínál Izraelen kívül, ne vegyél belőle – még akkor sem, ha 1000 dinár értékű földet 1 dinárért ad. Miért?
- Mert ha tényleg jön a Messiás, úgyis el kell hagynod azt a földet.
- Ha nem jön, nagy csapások fognak következni – és be fogsz bukni.
- Ráadásul, ha befektetsz „külföldön”, a szíved ott marad, és nem fogod kívánni a Messiás eljövetelét.
„Annyi mindent túléltünk – a Messiást is túl fogjuk élni!” – idézett a rabbi egy ironikus viccet, ami jól összefoglalja a diaszpóra pszichológiáját.
Jóvelév és smita – hogyan számoljuk ma?
A rabbi kitért a jóvel (יֹבֵל – „jubileumi év”) és smita (שְׁמִטָּה – parlagév) ciklusainak számítására is. A fő kérdés az, hogy a jóvelév külön évnek számít-e, vagy az új smitaciklus első éve-e?
- Rabbi Jehuda szerint a jóvelév beleszámít a smitaciklusba.
- A szentély pusztulása jóvelév után következő évben történt, tehát a smitaciklus második évében.
Ez alapján, ha tudjuk, hogy hány év telt el a pusztulás óta, pontosan ki tudjuk számolni, melyik évben járunk a smitaciklus szerint, és mikor lesz a következő smitaév – ami számos halachikus szabályt von maga után.
Konklúzió: Mihez kezdjünk az évszámokkal?
Köves Slomó rabbi tanítása világossá teszi: az időszámítás nemcsak számmisztika, hanem jogi és spirituális iránytű. A Messiás nem jött el akkor, amikor „kellett volna”, de ez nem a számítás hibája, hanem a mi tetteinké. A jó befektetés most nem pénzügyi, hanem spirituális: várjuk és készüljünk a megváltásra – akár 403, akár 4231 az évszám.
Elhangzott példák:
- A rómaiak 26 évig „kiegyezésben” uralkodtak a zsidókkal.
- 180 évvel a szentély pusztulása előtt kezdődött a római uralom.
- A görög uralom első 6 évét nem számolták bele.
- „Safra cira, rabba tava” – az írnok kevesebbet, a rabbi többet számol.
- A világ története: 2000 év káosz, 2000 év Tóra, 2000 év Messiás.
- Ábrahám 52 évesen kezdte a térítést.
- A Messiás eljövetele: 4228 vagy 4231.
- 48 városa volt a lévitáknak – 48 évet kell hozzáadni a dátumhoz.
- A jó befektetés elkerülése Messiás előtt.
- Jóvelév és smitaciklus viszonya a Szentély pusztulásához.
—————————————————-
Ávodá Zárá (Bálványimádás) – עבודה זרה
A bálványimádás tilalmának törvényei: hogyan kell elkerülni a bálványszobrokat, a bálványok jeleit és jelképeit, illetve miképpen tartsuk magunkat távol ünnepeiktől. E traktátusban kerülnek megtárgyalásra a zsidók és pogányok közötti tiltott kapcsolatok törvényei, melyek részben a bálványimádás tilalmával (mint pl. a jéjn neszech, a bálványoknak felajánlott nem-zsidók által készített bor), részben más előírásokkal (mint pl. a kásrut és a nem-zsidókkal való érintkezést korlátozó óvatossági rendszabályokkal) állnak összefüggésben. Ennek a traktátusnak a terjedelme: a Babilóniai Talmudban 76 lap.
—————————————————-
A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.
Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30-8:30 között.
Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)
Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud
Kulcsszavak: #időszámítás #Perzsia #görög #hasmaneusok #Heródes #szentély