
- This event has passed.
Ávodá Zárá 8 – Napi Talmud 1999 – A pogány ünnepek
Hogyan alakultak ki a #pogányünnepen ? Mit gondolt #Ádám az első ember amikor az első #éjszaka és az első #tél -lel szembesült? Hogyan győzte le #Róma a zsidókkal együtt a görögöket?
Hogyan szűnt meg a #halálbüntetés és a #rabbiavatás ?
A fodrásztól Rómáig – mikor válik bálványimádássá egy frufru?
Mi számít valódi ünnepnek, és mi az, ami már bálványimádás? Egy fodrászlátogatás, egy börtönből való szabadulás, vagy egy királyi beiktatás is elég ahhoz, hogy tilos legyen az üzletelés? És vajon mit tanulhatunk Ádám első pánikrohamából vagy a Szanhedrin hallgatásából a halálbüntetés kapcsán? Köves Slomó rabbi előadása ezekre a kérdésekre keres választ, miközben végigvezet a pogány ünnepek tilalmaitól az első tűz meggyújtásáig, és eljut a római–zsidó szövetség tragikus csődjéig.
Személyes kérések az Amidában
Az előadás elején a tefilá (תפלה) szerkezeti kérdései kerültek elő. Bár a személyes kérések helye az Somea tefilá (שומע תפלה) áldás, mégis minden áldásnál lehet kérni annak megfelelő személyes ügyekben: például betegért a Rofé cholim (רופא חולים), megélhetésért a Mevarech hashanim (מברך השנים) résznél. Emellett egyéni vidui (וידוי) is hozzáadható az Amidá végén, például Jom Kipur előtti délután.
A pogány ünnepek típusai és tilalmai
A Misna felsorolja a korabeli római és perzsa bálványimádó ünnepeket: ilyen a Kalanda (קלנדא) és a Saturnura (סטורנורא), amelyek a téli napforduló köré szerveződtek. Ráadásul ezek a napok a római naptár szerint is jelentőséggel bírtak: uralkodók születésnapja, halálozási évfordulója, vagy trónra lépésük napja. Mindezeken a napokon tilos üzletelni a pogányokkal, főleg akkor, ha az ünneplés a bálványimádás része. Ugyanez vonatkozik személyes ünnepekre is – például ha valaki fodrásznál járt, börtönből szabadult, vagy a fia esküvőjét tartja – amennyiben ezt bálványimádással kapcsolják össze.
Ádám és a téli napforduló – az első krízis
Az egyik legszebb midrási történet szerint Ádám, az első ember, megijedt, amikor látta, hogy egyre rövidebbek a nappalok. Azt hitte, hogy a világ visszatér a káoszhoz (tohu vavohu – תהו ובהו) a bűnei miatt. Nyolc napig böjtölt és imádkozott, majd amikor a napfordulón túljutva hosszabbodni kezdtek a nappalok, megértette, hogy ez a természet rendje. Ezután nyolc napos ünnepet tartott. Ez a kettős – előtte és utána tartott – ünnep lett később a Kalanda és Saturnura pogány megfelelője, ám eredetileg l’shem shamayim (לשם שמים), azaz istenfélő célból született.
A tűz meggyújtásának első aktusa
A Talmud említi azt is, hogy Ádám az első sötét éjszakán félelmében egész éjjel sírt Évával, mert azt hitte, hogy Isten megbünteti. Másnap hajnalban, amikor felkelt a nap, áldozatot hozott – egy olyan állattal, melynek a szarva előbb nőtt ki, mint a patája –, majd meggyújtotta az első tüzet. Ez a történet a szombat esti havdálá (הבדלה) gyertyagyújtásának midrási gyökere.
A rómaiak és a zsidók szövetsége – és bukása
A Kartisim (קרטיסים) nevű ünnep a római hatalomátvétel emléknapja. A Talmud szerint ez két lépcsőben történt: egyszer Kleopátra és Marcus Antonius, másodszor Octavianus (Augusztus császár) révén. A rómaiak és a zsidók eredetileg szövetséget kötöttek: a rómaiak adják a királyokat, a zsidók a tanácsosokat (minisztereket). 26 évig tartották ezt a megállapodást, amíg a rómaiak el nem árulták partnereiket.
A Talmud ezt a szövetséget Ézsau (Edom) és Jákob allegóriájával magyarázza: „menjen a szolgád előtted” – vagyis a rómaiak (Ézsau) úgy döntöttek, nem együtt, hanem a zsidók fölött akarnak uralkodni.
A Szanhedrin száműzetése – a halálbüntetés vége
Az előadás vége felé a halachikus ítélkezés változásai kerültek előtérbe. 40 évvel a második Szentély pusztulása előtt a Szanhedrin elhagyta a szentély területén lévő Lishkat Hagazit (לשכת הגזית) termet, és ezzel megszűnt a halálbüntetések gyakorlata. A Tóra ugyanis úgy fogalmaz: „az a hely, amelyet kiválaszt” – vagyis csak a kijelölt helyen lehet ilyen súlyos ítéletet hozni. A halálbüntetéseket tehát nem jogi, hanem erkölcsi alapon függesztették fel: a nemzedék már nem volt méltó rá, hogy ilyen ítéleteket hozzon.
A smichá betiltása és megmentése
A rómaiak megtiltották a rabbinikus smichá (סמיכה) gyakorlatát: aki avat, és akit avattak, azt megölik, a várost elpusztítják. Ennek ellenére Rabbi Jehuda ben Bava hősies módon két város között, a senki földjén avatott öt rabbit – köztük Rabbi Méirt és Rabbi Jehudát –, vállalva a biztos halált. A rómaiak végül lándzsákkal szúrták agyon.
Konklúzió: ünnepek, amik nem azok – és azok, amik valódiak
A Talmud azt tanítja: nem minden öröm alkalmas arra, hogy ünnepnek nevezzük. A személyes boldogság bálványimádássá válhat, ha nem tudjuk elválasztani a valódi szentségtől. A történetek – Ádám imájától Rabbi Jehuda ben Bava mártíromságáig – azt üzenik, hogy a ciklikusan ismétlődő sötétség és világosság tanít meg minket arra, mikor kell hallgatni, és mikor kell kiállni az igazságért.
Az elhangzott példák:
- Ádám téli napfordulós böjtje és ünnepe
- Ádám és Éva első éjszakája sötétben, majd a tűz meggyújtása
- Ünnepek: Kalanda, Saturnura, Kartisim, fodrász–frufru–börtön–esküvő napja
- Zsidó és római szövetség, majd árulás
- A Szanhedrin költözése és a halálbüntetés megszűnése
- Rabbi Jehuda ben Bava hőstette: smichá az üldözés idején
- Midrási értelmezések: Edom = Róma = Ézsau
Ha úgy érzed, hogy egy fodrászlátogatás nem lehet vallási ügy, gondold át újra: a Talmud szerint akár egy frufru is lehet bálványimádás – ha rossz cél vezérli.
—————————————————-
Ávodá Zárá (Bálványimádás) – עבודה זרה
A bálványimádás tilalmának törvényei: hogyan kell elkerülni a bálványszobrokat, a bálványok jeleit és jelképeit, illetve miképpen tartsuk magunkat távol ünnepeiktől. E traktátusban kerülnek megtárgyalásra a zsidók és pogányok közötti tiltott kapcsolatok törvényei, melyek részben a bálványimádás tilalmával (mint pl. a jéjn neszech, a bálványoknak felajánlott nem-zsidók által készített bor), részben más előírásokkal (mint pl. a kásrut és a nem-zsidókkal való érintkezést korlátozó óvatossági rendszabályokkal) állnak összefüggésben. Ennek a traktátusnak a terjedelme: a Babilóniai Talmudban 76 lap.
—————————————————-
A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.
Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30-8:30 között.
Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)
Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud
Kulcsszavak: #pogányünnepen #Ádám #éjszaka #tél #Róma #halálbüntetés #rabbiavatás