Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Ávodá Zárá 10 – Napi Talmud 2001 – Antonius és Rebi barátsága

  

Cimkék:           

#görög birodalom hatalomra kerülésétől számoljuk az #időszámítás -t?
#Antonius császár nagy barátságban volt #Rebi

Metróval a Tóraórára: Hogyan lett Antonius császár Rebi tanítványa?

Lehet-e egy római császár zsidóvá válni? És ha igen, kap-e helyet az Eljövendő Világban? A Napi Talmud 2001. tanulása az Ávodá Zárá 10-es lapjára épül, és egy kivételes barátság történetét meséli el: Antonius római császár és Rebi (Rabbi Jehuda haNászi), a Misna szerkesztője között. A tanulásban szó esik időszámítási dilemmákról, előre dátumozott szerződésekről, zöldségekkel való titkos kommunikációról, sőt: arról is, hogyan lehet a római elit köreiből valakinek mégis helye az örök életben.

Stármeuha és az időszámítási különbségek

A lap első témája egy jogi dilemma: vajon érvényes-e egy hat évvel előre dátumozott kölcsönszerződés (שְׁטַר מְאוּחָה – stármeuha)? A Talmud és Rebi szerint az ilyen dokumentumok csak az adott jövőbeli dátumtól kezdve jogosítanak a behajtásra.

A bonyodalom ott kezdődik, hogy az adott évszám hat évvel eltért a szokásostól – és ez talán abból fakad, hogy az írnok a görögök hatalomra kerülésének korábbi időpontjától kezdte a számítást, amikor még csak Élám (mai Irán) felett uralkodtak. A rabbik viszont az egész világra kiterjesztett görög hatalomtól számolták az éveket, így hat évvel későbbre datálva ugyanazt a történelmi eseményt.

Felmerül a kérdés: miért nem az egyiptomi kivonulástól vagy a világ teremtésétől számolunk? A válasz gyakorlati: a száműzetésben a görög időszámítás vált elterjedtté, különösen a szerződések datálásában – így ez vált a standarddá.

Újévek zsidó és nem zsidó uralkodóknál

A Ros Hásáná traktátus alapján a Talmud különbséget tesz az újévek dátumaiban:

  • Zsidó királyoknál: az év kezdete niszán hónapban van.
  • Nem zsidó királyoknál: az év kezdete tiséri hónapban van.

Ez a különbségtétel is alátámasztja, hogy szerződések dátumozásánál a görögöktől, mint nem zsidó uralkodóktól számolunk, nem pedig például az exodus dátumától.

Mit ünnepel a pogány király?

A lap pogány ünnepeket is felsorol, köztük a király „ginuszja” (גִּינוּסְיָא) napját, amit nehéz egyértelműen értelmezni:

  • Egyes források szerint ez a király koronázásának napja.
  • Mások szerint a fia beiktatásának ünnepe.
  • A Talmud szerint a rómaiaknál nem volt dinasztikus utódlás, ezért ez valószínűleg a király születésnapját jelenti.
  • Antonius esetében azonban előfordulhatott, hogy a császár maga kérte, hogy fiát nevezzék ki utódjának – ez volt az a kivétel, amit a rabbinikus források elismernek.

Zöldségekkel üzenő barátok: Antonius és Rebi rejtett kommunikációja

Egy különösen humoros és mély tanítás az, amikor Antonius lányának erkölcsi bukását jelzi Rebinek, és ezt zöldségekkel kódolt üzenetváltás követi:

  • Gargira (רוקולה) – lányom vétkezett.
  • Kusbarta (קוסברתא – koriander) – „öld meg a lányodat” (szójáték: כוֹס – ölni, בַּרְתָּא – a lányodat).
  • Karti (כַּרְתִי – póréhagyma) – „de hát nem lesznek unokáim”.
  • Chasa (חַסָּה – saláta) – „könyörülj meg rajta” (חָס – könyörül).

A rejtett üzenetek értelmezésében többféle megközelítés létezik, de mind arról szólnak, hogy Rebi a kegyelem és a megtérés lehetőségét hangsúlyozza még a bűnbe esett lány esetében is.

A császár alagútja és a retkes tanács

Antonius annyira tisztelte Rebit, hogy titkos alagutat építtetett házától Rebihez, és minden nap látogatta – még akkor is, ha ez titokban történt. Egyik alkalommal egy-egy retket húzott ki a földből: ezzel utalt arra, hogy minden nap csak egy ellenségét öli meg, nehogy zendülés legyen. Ez egy „pantomimes” tanács volt – a rabbi példázatokban szólt, hogy ne lehessen őt politikai tanácsadás miatt elítélni.

Ez a motívum visszaköszön egy régi zsidó viccben is, amit a rabbi elmesélt – egy rabbi és egy pap pantomimes hitvitájáról, amelynek félreértelmezése végül békét teremtett.

Ktia bar Salom – a római, aki körülmetélte magát

A tanulás végén egy drámai történet következik egy másik római előkelőségről, Ktia bar Salom-ról, aki kiállt a zsidók mellett, amikor a császár el akarta pusztítani őket. Bár a tanácsadása miatt kivégezték, útközben körülmetélte magát, hogy az örök életre méltó legyen. Vagyonát Rebi kivára és tanítványaira hagyta.

Kivégzése után égi hang szólt: „Shalom! Nyitva áll előtted a túlvilág kapuja!” Rebi így reagált: „Van, aki egyetlen perc alatt megnyeri az örök életet, míg mások egy egész élet munkájával sem.”

Antonius és Rebi barátsága – túl az életen

A Misna szerkesztője, Rebi és Antonius császár szoros barátsága példa arra, hogy a Tóra és a világi hatalom nem feltétlenül áll egymással szemben, hanem összefonódhat – ha a szándék őszinte. Antonius minden nap aranyat küldött Rebinek, „búzával letakarva”, hogy a szolgák ne sejtsék – Rebi viszont csak tanítást adott cserébe. Egy alkalommal Rebi imája feltámasztotta Antonius halott szolgáját, bizonyítva, hogy a zsidó bölcsek valóban különleges erővel bírnak.

Amikor Antonius meghalt, Rebi csak annyit mondott: „Szétesett a csomag” – barátságuk szoros köteléke örökre megszakadt.


Elhangzott példák:

  • Előre dátumozott szerződés: valóban későbbi időpont vagy más időszámítás?
  • Niszán és Tisri, mint újév a zsidó és nem zsidó uralkodóknál.
  • Párbeszéd zöldségeken keresztül: Gargira, Kusbarta, Karti, Chasa.
  • Minden nap egy retket kihúzni = minden nap egy ellenséget eltávolítani.
  • Titkos alagút Róma és Tibériás között.
  • Ktia bar Salom önfeláldozása, körülmetélése és helye az Eljövendő Világban.
  • Antonius barátsága, támogatása és tanulási vágya.
  • Zsidó pantomimvita és annak ironikus félreértése.

—————————————————-

Ávodá Zárá (Bálványimádás) – עבודה זרה

A bálványimádás tilalmának törvényei: hogyan kell elkerülni a bálványszobrokat, a bálványok jeleit és jelképeit, illetve miképpen tartsuk magunkat távol ünnepeiktől. E traktátusban kerülnek megtárgyalásra a zsidók és pogányok közötti tiltott kapcsolatok törvényei, melyek részben a bálványimádás tilalmával (mint pl. a jéjn neszech, a bálványoknak felajánlott nem-zsidók által készített bor), részben más előírásokkal (mint pl. a kásrut és a nem-zsidókkal való érintkezést korlátozó óvatossági rendszabályokkal) állnak összefüggésben. Ennek a traktátusnak a terjedelme: a Babilóniai Talmudban 76 lap.

—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud

Kulcsszavak: #görög #időszámítás #Antonius #Rebi


 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036