Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Ávodá Zárá 7 – Napi Talmud 1998: Gyantázás félünnepen?

  

Cimkék:   

Öröm vagy fájdalom? – Meddig tart a pogányünnep hatása és hol kezdődik a Halacha rugalmassága?

Lehet-e pogánytól pénzt behajtani az ünnepe előtt? Számít-e, ha ez neki kellemetlen, vagy épp ellenkezőleg: örömet szerez neki, hogy letudta a tartozását? Az Ávodá Zárá 7-es lapján a Talmud e dilemmák nyomába ered. Köves Slomó rabbi előadásában sorra veszi, hogyan lehet ellentétes érzelmi következményeket mérlegelni a halachikus döntések során. A lapon kibontakozó viták kiterjednek nemcsak a pogányünnepek előtti kereskedelemre, hanem a személyes imák helyére a liturgiában, sőt még egy megrendelésre elrontott festés árára is – és mindegyikből ugyanaz a kérdés kiált ki: mit tekint a Tóra valós örömnek, és mikor engedi a törvény a pragmatikus megoldásokat?

Behajtás fájdalommal vagy örömmel?

A Misna tilalma szerint három nappal a pogány ünnepek előtt semmilyen kereskedelmi tevékenység nem megengedett. Ebbe beleértendő a tartozás behajtása is. Rabbi Jehuda viszont kivételt tesz: szerinte ha a zsidó követeli vissza a pénzét, az fájdalmat okoz a pogánynak, nem örömet – így nem minősül tiltottnak.

A bölcsek ellenérve:

  • Bár rövid távon valóban fájdalmas a visszafizetés, hosszú távon mégis örömet okoz, hiszen megszabadul a tartozástól.
  • Ezért mégiscsak örömet szerez neki, és így tilos behajtani a kölcsönt az ünnep előtt.

A gyanta példája – az örömfaktor időtávja

A Talmud Rabbi Jehuda más tanításával próbálja megmagyarázni álláspontját: a „meszelés” (azaz gyantázás vagy kozmetikai pakolás) tilos félünnepen, kivéve ha az ünnep alatt még le is szedik, mert az végső soron örömet okoz. Ez alapján Rabbi Jehuda elismeri, hogy hosszú távú öröm felülírhat rövid távú kellemetlenséget.

A válasz:

  • A félünnepi munkavégzés más kategória: minden megengedett munka ott eleve a hosszú távú öröm elve alapján működik.
  • Vagy: Rabbi Jehuda szerint egy pogány esetében nincs is hosszú távú öröm a tartozás visszafizetésében – mivel eleve nem is akarta visszafizetni.

A kölcsön fajtája – írásban vagy szóban?

Egy köztes vélemény is elhangzik a Talmudban:

  • Ha a kölcsönt írásos szerződés rögzíti, tilos az ünnep előtt behajtani – hisz bármikor lehetne.
  • Ha szóbeli kölcsönről van szó, akkor viszont megengedett, mert ha most nem hajtják be, talán soha nem fogják tudni – így a zsidó vagyona kerülne veszélybe.

A Halacha végül ezt a véleményt követi:

  • Halacha k’Rabbi Jehuda a kölcsön visszafizetésének ügyében – tehát szóbeli kölcsönnél megengedett.
  • Halacha k’Rabbi Jehoshua ben Karha a szerződések festéssel kapcsolatos kérdésében – lásd alább.

Az elrontott festés dilemmája – megbízás és kár

A Talmud itt kitér egy másik témára:

  • Valaki fehér gyapjút ad a festőnek, hogy pirosra fesse, de az feketére festi.
  • Rabbi Meir szerint ez lopásnak számít – a festőnek meg kell térítenie a fehér gyapjú értékét.
  • Rabbi Jehuda szerint: nem lopás, hanem szerződésszegés. A festett gyapjú megmarad a megbízónál, de az alacsonyabb értéket kell fizetni – vagy a festékét, vagy az értéknövekedést, amelyik kevesebb.

A Halacha Rabbi Jehudát követi – ezt két helyről is megerősítik:

  1. Egy másik traktátusban (Bava Mecia) a véleménye már homogénként (nem vitatottként) jelenik meg.
  2. A „ki változtat megbízáson, az alávetett pozícióban van” elveként vált elfogadottá.

Vita a Halacha rögzítésének módjáról

Rav Yosef és Rav Huna vitatkoznak arról, hogy mikor szükséges egy Halachikus döntést külön kihangsúlyozni:

  • Rav Yosef szerint ha egy vélemény már konszenzusként jelenik meg később, nem szükséges külön kimondani, hogy az a Halacha.
  • Rav Huna szerint viszont mivel a traktátusok sorrendje nem mindig biztos, ezért jó, ha egyértelműen kimondjuk, hogy mit követ a Halacha.

Ez a vita a Misna szerkesztésének metodikáját is érinti – a három polgári traktátus (Bava Kama, Bava Mecia, Bava Batra) szerinte egyetlen egységként kezelhető.

Kar véleményei és követésük

A Talmud több példát hoz, ahol a Halacha Kar rabbi (Rabbi Jehoshua ben Karha) véleményét követi:

  • Szombati beszéd: ha valaki szombaton azt mondja valakinek, hogy „este munkát adok”, az tilos. Kar szerint, ha nem mondja ki nyíltan, nem tilos. A Halacha Kar-t követi.
  • Halachikus döntések ellentmondás esetén:
    • Ha két rabbi vitázik, az idősebb vagy nagyobb tudású véleményét kell követni.
    • Ha egyenrangúak: tórai kérdésben a szigorút, rabbinikusban a megengedőt kell követni. A Halacha ezt a szabályt is elfogadja.
  • Bűnös tanú visszafogadása:
    • Kar szerint, ha nyilvánosan tért meg, visszafogadjuk.
    • A Halacha ezt a nézetet is elfogadja, a próféták tanítása alapján: „Térjetek vissza, ti eltévelyedett gyermekek” (Jeremiás 3:14).

A személyes imák helye – vita az áldások rendjéről

A végén a Talmud áttér a liturgia világába: hol és hogyan mondja el az ember személyes kéréseit?

Három vélemény ütközik:

  • Rabbi Jehuda szerint: az ember a személyes kéréseit a „shomea tefila” (שומע תפילה) áldásban fogalmazza meg – a Halacha ezt követi.
  • Más vélemények szerint:
    • Előbb Istent kell dicsőíteni, utána lehet kérni.
    • Vagy fordítva: előbb ki kell önteni a szívét az embernek, és utána dicsőítse Istent.
  • Mindkét oldal idéz zsoltárokat érvei alátámasztására, de egyik sem bizonyító erejű.
  • A Halacha kompromisszumos megoldása: a személyes kérés az előírt liturgia részeként, a „shomea tefila” áldásban történik.

Új Misna: ünnep után is tilos?

Egy új Misna állítása szerint nemcsak az ünnep előtt három napig, hanem utána is három napig tilos üzletelni pogányokkal.

Vélemények:

  • Tanakama: tilalom csak az ünnep előtt van.
  • Bölcsek (Boné baszroj): szerintük is csak előtte van tilalom, de az ünnepet is beleszámítják.
  • Rabbi Meir: a vasárnap napisten ünnepe – így az egész hétre kiterjedhet a tilalom.

A különbség értelmezése attól függ:

  • Mit számolunk bele a három napba?
  • Mi történik, ha valaki megszegi a tilalmat – húzhat-e belőle hasznot?
  • Izraelen kívül is érvényes-e a háromnapos tilalom?

A végső tanulság

A vita végső konklúziója nemcsak praktikus halachikus kérdésekre világít rá, hanem arra is, hogyan értelmezhetjük az öröm és fájdalom időtávjait a zsidó jogban. A kereskedelmi szabályok mellett az is kiderül, hogy mikor és hogyan térhetünk vissza – a törvényhez, a közösséghez, Istenhez – akár vétkesként, akár imádkozó emberként.

Elhangzott példák:

  • Tartozás behajtása és annak öröm-fájdalom aránya
  • Gyantázás a félünnepen (pozitív utóhatás vs. kellemetlen jelen)
  • Írásos vs. szóbeli kölcsön megítélése
  • Elrontott festés – piros helyett fekete gyapjú esete
  • Halacha és Misna szerkesztési elvei
  • Szombati beszéd tilalma (munka említése szombaton)
  • Szigorú vs. megengedő döntések közötti választás
  • Bűnös tanú visszafogadása megtérés után
  • Személyes kérések helye a „shomea tefila” áldásban
  • Az ünnep utáni tilalom vita (háromnapos szabály kiterjesztése)
  • Rabbi Meir véleménye a napisten vasárnapi ünnepéről
  • Imádkozás rendje: Isten dicsőítése előtt vagy után jöjjön a kérés?

—————————————————-

Ávodá Zárá (Bálványimádás) – עבודה זרה

A bálványimádás tilalmának törvényei: hogyan kell elkerülni a bálványszobrokat, a bálványok jeleit és jelképeit, illetve miképpen tartsuk magunkat távol ünnepeiktől. E traktátusban kerülnek megtárgyalásra a zsidók és pogányok közötti tiltott kapcsolatok törvényei, melyek részben a bálványimádás tilalmával (mint pl. a jéjn neszech, a bálványoknak felajánlott nem-zsidók által készített bor), részben más előírásokkal (mint pl. a kásrut és a nem-zsidókkal való érintkezést korlátozó óvatossági rendszabályokkal) állnak összefüggésben. Ennek a traktátusnak a terjedelme: a Babilóniai Talmudban 76 lap.

—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud


 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036