
- This event has passed.
Ávodá Zárá 13 – Napi Talmud 2004 – Hasznot húzni, vagy -adni a bálvány ünnepen
Robbik vitatkoznak azon hogy a bálványimádó ünnepen szabad-e kereskedni a bálványimádókkal és ez a tilalom csak arra vonatkozik hogy ne húzzunk hasznot a bálványból vagy arra is hogy ne szerezzünk hasznot a bálványimádó templomnak?
Egy pogány ünnepen járunk a piacon. A boltok fényárban úsznak, virágok és illatos díszek köszöntik a bálványt. A zsidó betér – de szabad-e itt egyáltalán vásárolni? Köves Slomó rabbi a Talmud Ávodá Zárá traktátusának 13-as lapjához érkezve egy olyan halachikus labirintuson vezeti végig hallgatóit, ahol minden vásárlás, minden haszon – akár húzott, akár adott – vallási kérdés. A dilemma mélyül: mit jelent örömöt szerezni a bálványból, és mit jelent örömöt adni a bálványimádónak? A válaszokat a virágillat, a kereskedő adózása, sőt, egy állat térd alatti lába adja meg.
A boltok feldíszítése és a vásárlás tilalma
A misna egy városról beszél, ahol bálványünnep van. A boltok egy része díszített – ezekből tilos vásárolni, míg a díszítetlenekből szabad. A vita az indoklásról szól:
- Rési Lakis szerint csak az tilos, ha az ember örömöt húz a bálvány tiszteletére kitett díszből (például egy illatos mirtuszból – hadász הֲדַס), de ha nincs illat, nincs tilalom sem.
- Rabbi Jochánán ezzel szemben úgy véli: nemcsak az tilos, hogy örömöt húzzunk (הֲנָאָה), hanem az is, hogy örömöt adjunk (הַנָאָה לַעֲבוֹדָה זָרָה). Ez egy kal váchomer (קַל וָחֹמֶר): ha a saját öröm tilos, akkor az öröm nyújtása még inkább az.
Haszon húzása és adása: kétirányú tilalom
A vita mélyül, amikor egy brájtát idéznek Rabi Nátán nevében, amely szerint mind a haszon húzása, mind a haszon nyújtása tilos. Például ha valaki díszt visel, mentesül az adófizetés alól – ha viseli, örömöt húz; ha nem viseli, adót fizet, tehát örömöt ad a bálványtemplomnak. Ezért tilos ilyenkor kereskedni a piactéren.
Ez alapján az eladott termékek sorsa:
- Állat: térdtől lefelé le kell vágni a lábát.
- Ruhák, élelmiszer: hagyni kell elrohadni.
- Pénz, fémeszköz: sós tengerbe kell dobni.
A kereskedő és a tulajdonos közötti különbség
A Talmud árnyalja a tilalmat: nem minden esetben tilos a vásárlás. A különbség attól függ, hogy kitől vásárol az ember:
- Kereskedő: tőle vett áru után adót fizet a bálványtemplomnak → tilos.
- Tulajdonos (ha nem rendszeres árus): tőle vett áru után nem fizetnek adót → megengedett.
Ez alapján megmagyarázható az a brájta, amely engedélyezi a vásárlást bálványünnepen: állatot, szolgát, házat, szőlőt lehet venni, ha közvetlenül a tulajdonostól vásárolunk.
A szolgák esete és a „gödörben hagyás” elve
Külön kérdés: mi történik, ha valaki egy szolgát vesz bálványünnepen?
- Zsidó szolga esetén nincs kérdés – micva megváltani.
- Pogány szolga esetén vita van:
– Rési Lakis szerint micva, mert bekerül a zsidó házba és félig betér.
– Mások szerint ez nem releváns, itt a vagyoncsökkentés a kulcs: ezzel csökkentjük a pogány vagyonát.
A Talmud említi a mumar (מומר) zsidókat is, akik folyamatosan megszegnek egy tilalmat – őket hasonlóan ítéli meg a halacha, mint a pogányokat: ha gödörbe esnek, nem kell őket onnan kihozni – de belökni sem szabad.
A haszon megsemmisítése: a láblevágástól a megrohasztásig
A haszon megsemmisítése is kérdéseket vet fel:
- Az állat patájának levágása nem számít cáár báálé cháim-nak (צַעַר בַּעֲלֵי חַיִּים – állatkínzás), mert van rá precedens: például Jósua háborúban lebénította az ellenség lovait.
- A szentélynek felajánlott állat esetén viszont nem vágjuk le a lábát, mert az tiszteletlenség lenne. Ehelyett rájuk zárják az ajtót, és hagyják őket meghalni – vagyis az elpusztítás módja is a kontextustól függ.
Rabbi szerint a láblevágás tilalma ma már csak rabbinikus (derabanán), mert nincs aktív szentély – de a tilalomnak látszatot kell keltenie, nehogy valaki megszegje a máké ba-mum (מַקֶּה בְּמוּם – testi hiba ejtése áldozaton) tórai parancsát.
Példák a tilalom gyakorlatára
A Talmudban szereplő történet szerint két bölcs, Rabi Jáákov és Rabi Jirmijá, mindketten vettek valamit a pogány piactéren – egyik kenyeret, másik cipőt –, majd megfedték egymást, nem tudván, hogy mindketten közvetlenül a tulajdonostól vásároltak. Ez mutatja, mennyire élesen különválik a kereskedőtől és a tulajdonostól való vásárlás megítélése.
Konklúzió
A Talmud itt nem csupán a bálványimádókkal való kereskedelem tilalmát tisztázza, hanem azt a mélyebb erkölcsi kérdést is vizsgálja: mit jelent részesülni vagy hozzájárulni egy tiltott dologhoz? A bálványimádásból szerzett haszon nemcsak passzívan tiltott, hanem az aktív részvétel – még a legártatlanabbnak tűnő – formái is aggályosak lehetnek. A döntés minden esetben a körülményeken múlik: a tulajdonos személyén, az adófizetés gyakorlatán és az okozott öröm szándékán.
Elhangzott példák:
- A díszes bolt és a mirtusz illata
- A pogány adóelengedési ünnep és a fejre tett dísz
- Az állat lábának levágása vagy elpusztítása
- A pogány szolga megvásárlása „félig betérés” céljából
- A „gödörben hagyás” elve a mumárral kapcsolatban
- Rabi Jáákov és Rabi Jirmijá esete a pogány piactéren
—————————————————-
Ávodá Zárá (Bálványimádás) – עבודה זרה
A bálványimádás tilalmának törvényei: hogyan kell elkerülni a bálványszobrokat, a bálványok jeleit és jelképeit, illetve miképpen tartsuk magunkat távol ünnepeiktől. E traktátusban kerülnek megtárgyalásra a zsidók és pogányok közötti tiltott kapcsolatok törvényei, melyek részben a bálványimádás tilalmával (mint pl. a jéjn neszech, a bálványoknak felajánlott nem-zsidók által készített bor), részben más előírásokkal (mint pl. a kásrut és a nem-zsidókkal való érintkezést korlátozó óvatossági rendszabályokkal) állnak összefüggésben. Ennek a traktátusnak a terjedelme: a Babilóniai Talmudban 76 lap.
—————————————————-
A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.
Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30-8:30 között.
Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)
Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud
Kulcsszavak: