Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Ávodá Zárá 12 – Napi Talmud 2003 – A látszatra is ügyelni kell

  

Cimkék:             

A talmud különböző eseteket említ amikor a #bálványimádás látszatta vet fel kérdéseket #máritájin
Beszél a szabadon hagyott #víz fogyasztásának veszélyeiről a #pióca -k és a #szellemek miatt.

„Ne hajolj meg a bálvány előtt – még véletlenül se!”

Lehet-e egy ártatlan mozdulatból bálványimádásnak tűnő tett? Megszeghető-e a tilalom, ha senki sem látja? És mi köze van Gáza húspiacának vagy a cipori üstöknek az elővigyázatosság elvéhez? Köves Slomó rabbi előadása az Ávodá Zárá 12-es lapjához izgalmas utazásra visz a látszat tilalma (marit ájin) köré épített halachikus logikában: legyen szó egy útvonalról, amin keresztülhaladunk, egy lábosról egy közös tűzhelyen, egy pohár vízről egy bálványszobor alatt – vagy épp egy démonról, aki éjszaka a korsóban lapul.

Kereskedelem bálványimádó város ünnepe idején

A misna alapelve szerint, ha egy városban bálványimádó ünnepet tartanak, tilos velük üzletelni az ünnep napján és az azt megelőző három napban – nehogy a sikeres üzlet kapcsán az istenüknek adjanak hálát. A kérdés: ez a tilalom kiterjed-e az agglomerációra is?

A válasz: ha csak a központi város ünnepel (mint Budapest a hasonlatban), Érden, az agglomerációban nincs tilalom. Fordítva is igaz: ha Érd (vagy Gáza külvárosa) ünnepel, de a központ nem, akkor a központban lehet üzletelni. A Talmud példaként hozza Gáza és Atluza viszonyát – Atluza vagy Gáza egyik külvárosa, vagy a húspiac volt Gázán kívül.

Ez alapján: a kereskedelmi kapcsolatot nem kell megtiltani pusztán abból a félelemből, hogy az árut majd továbbadják a bálványimádó városba.

Út egy bálványimádó városon keresztül

Mi a helyzet, ha valaki olyan úton halad, ami bálványimádó városhoz vezet? Ha az út csak oda vezet (zsákfalu), tilos az út használata, mert úgy tűnhet, mintha a bálványünnepre menne. Ha azonban az út folytatódik más városokba, akkor megengedett, mert lehet, hogy csak áthalad.

A bölcsek különbséget tesznek bemenetel és áthaladás között: bemenni tilos, de ha az út folytatható, az áthaladás nem tilos – feltéve, hogy nem kelt félreértést.

Közös tűzhely, közös aggodalom?

A rabbi egy példát említ Cúr városából, ahol zsidók és pogányok együtt használtak egy szabadtéri tűzhelyet. Az egyik fazék a zsidóé, a másik a pogányé – és a bölcsek nem tiltották meg. A Talmud három lehetséges problémát vet fel:

  • Átcsapó leves: az egyik fazékból átspriccel a másikba.
  • Étkezési tilalom: a pogány megkeveri a zsidó fazekát – bislul ákúm (בישול עכו”ם), azaz nem zsidó főztje tilos.
  • Szándékos „ajándék”: a pogány egy tiltott ételt (pl. disznócombot) bedob a zsidó edénybe.

A bölcsek mégsem tiltották – ebből következik, hogy nem tartottak a félreértések veszélyétől. Ugyanez vonatkozik a város melletti húspiacra is: az sem tilos, ha nincs közvetlen kapcsolat az ünnepléssel.

Marit ájin – a látszat tilalma

Ez a lap egyik fő témája. A marit ájin (מראית עין) alapelve: tilos olyan dolgot tenni, ami önmagában nem bűn, de úgy tűnhet, mintha bűn lenne. A Talmud példái:

  • Valakinek szálka megy a lábába egy bálványszobor előtt. Ha lehajol kivenni, úgy tűnhet, hogy meghajol a bálvány előtt – tilos.
  • Ugyanígy, ha pénz esik ki a zsebéből a szobor előtt – nem szabad felszedni.
  • Ha egy patak a bálványnak van szentelve, és az ember abból iszik lehajolva – úgy tűnhet, hogy csókolja a szobrot.

A kérdés: mi van akkor, ha „nem látszik”? Két értelmezés merül fel:

  1. Nem látszik – azaz mások nem látják (pl. titokban, szobában).
  2. Nem úgy néz ki – azaz nem a bálvány irányába hajol, hanem oldalra.

A rabbi rámutat, hogy a Talmud szerint még titokban sem szabad marit ájint okozni, azaz a tilalom objektív, nem megfigyelés-alapú.

A példák sokasága (szálka, pénz, vízivás, csókolózó szobor) azt mutatja, hogy minden eset külön megfontolást igényel. Az sem mindegy, hogy az eset életveszélyes vagy sem.

Ne igyál közvetlenül a patakból – mert jöhet a vízi pióca!

A rabbi áttér a fizikai veszélyekre: ne igyál közvetlenül a víz felszínéről (se szájjal, se egy kézzel), mert nem tudod ellenőrizni, nincs-e benne pióca (leeát mayim – עלוקות).

Történet: valaki lenyelt egy piócát, és Nina rabbi engedélyezte, hogy szombaton melegítsenek neki vizet, amit megihat – a forró víz talán elpusztítja a piócát. Addig ecetet ivott, hogy meghosszabbítsa az idejét a végrendelésre.

Ez a rész megmutatja: pikuách nefes (פיקוח נפש), az életmentés szabálya mindig felülírja a szombati tilalmakat.

A démonos mondóka – vízivás éjjel

A Talmud misztikus részre tér: tilos vizet inni éjjel, mert egy démon (shavrire) rátelepszik a vízre. Ha valaki mégis inna:

  • Ha van ott valaki, mondja el hangosan, hogy inni megy.
  • Ha egyedül van, kopogjon a korsón, és mondja a mondókát:
    Planya planya, én Slomo, Mihály fia vagyok, nem azt mondta anyád, hogy vigyázz a savri-bri-ri-ri-chavri démonnal a fehér pohárban?

A mondóka egyre kevesebb szótagot használ a démon nevéből – ezzel a félelem is „csökken”.

A rabbi kiemeli: a démonok létezésében két irányzat van:

  • Egyes vélemények szerint tényleg léteztek, és a félelem jogos volt.
  • Mások szerint ez csupán pszichológiai szükséglet volt: a rabbinikus tanítások csillapították az irracionális félelmet, nem megerősítették azt.

Elhangzott példák

  • Gáza és Atluza mint agglomeráció – lehet-e ott kereskedni?
  • Közös tűzhely: zsidó és pogány fazék egy kemencén
  • Lehajlás bálványszobor előtt: tüske, pénz, vízivás
  • Vizet köpő bálványos szobor – ne hajolj csókolózva inni
  • Veszély a vízivásban – vízi pióca, forró víz, ecet
  • Éjszakai vízivás – démon elleni mondóka
  • A „látszat tilalma” akkor is érvényes, ha senki sem látja

—————————————————-

Ávodá Zárá (Bálványimádás) – עבודה זרה

A bálványimádás tilalmának törvényei: hogyan kell elkerülni a bálványszobrokat, a bálványok jeleit és jelképeit, illetve miképpen tartsuk magunkat távol ünnepeiktől. E traktátusban kerülnek megtárgyalásra a zsidók és pogányok közötti tiltott kapcsolatok törvényei, melyek részben a bálványimádás tilalmával (mint pl. a jéjn neszech, a bálványoknak felajánlott nem-zsidók által készített bor), részben más előírásokkal (mint pl. a kásrut és a nem-zsidókkal való érintkezést korlátozó óvatossági rendszabályokkal) állnak összefüggésben. Ennek a traktátusnak a terjedelme: a Babilóniai Talmudban 76 lap.

—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud

Kulcsszavak: #bálványimádás #máritájin #víz #pióca #szellemek


 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036