
- This event has passed.
Ávodá Zárá 12 – Napi Talmud 2003 – A látszatra is ügyelni kell
A talmud különböző eseteket említ amikor a #bálványimádás látszatta vet fel kérdéseket #máritájin
Beszél a szabadon hagyott #víz fogyasztásának veszélyeiről a #pióca -k és a #szellemek miatt.
„Ne hajolj meg a bálvány előtt – még véletlenül se!”
Lehet-e egy ártatlan mozdulatból bálványimádásnak tűnő tett? Megszeghető-e a tilalom, ha senki sem látja? És mi köze van Gáza húspiacának vagy a cipori üstöknek az elővigyázatosság elvéhez? Köves Slomó rabbi előadása az Ávodá Zárá 12-es lapjához izgalmas utazásra visz a látszat tilalma (marit ájin) köré épített halachikus logikában: legyen szó egy útvonalról, amin keresztülhaladunk, egy lábosról egy közös tűzhelyen, egy pohár vízről egy bálványszobor alatt – vagy épp egy démonról, aki éjszaka a korsóban lapul.
Kereskedelem bálványimádó város ünnepe idején
A misna alapelve szerint, ha egy városban bálványimádó ünnepet tartanak, tilos velük üzletelni az ünnep napján és az azt megelőző három napban – nehogy a sikeres üzlet kapcsán az istenüknek adjanak hálát. A kérdés: ez a tilalom kiterjed-e az agglomerációra is?
A válasz: ha csak a központi város ünnepel (mint Budapest a hasonlatban), Érden, az agglomerációban nincs tilalom. Fordítva is igaz: ha Érd (vagy Gáza külvárosa) ünnepel, de a központ nem, akkor a központban lehet üzletelni. A Talmud példaként hozza Gáza és Atluza viszonyát – Atluza vagy Gáza egyik külvárosa, vagy a húspiac volt Gázán kívül.
Ez alapján: a kereskedelmi kapcsolatot nem kell megtiltani pusztán abból a félelemből, hogy az árut majd továbbadják a bálványimádó városba.
Út egy bálványimádó városon keresztül
Mi a helyzet, ha valaki olyan úton halad, ami bálványimádó városhoz vezet? Ha az út csak oda vezet (zsákfalu), tilos az út használata, mert úgy tűnhet, mintha a bálványünnepre menne. Ha azonban az út folytatódik más városokba, akkor megengedett, mert lehet, hogy csak áthalad.
A bölcsek különbséget tesznek bemenetel és áthaladás között: bemenni tilos, de ha az út folytatható, az áthaladás nem tilos – feltéve, hogy nem kelt félreértést.
Közös tűzhely, közös aggodalom?
A rabbi egy példát említ Cúr városából, ahol zsidók és pogányok együtt használtak egy szabadtéri tűzhelyet. Az egyik fazék a zsidóé, a másik a pogányé – és a bölcsek nem tiltották meg. A Talmud három lehetséges problémát vet fel:
- Átcsapó leves: az egyik fazékból átspriccel a másikba.
- Étkezési tilalom: a pogány megkeveri a zsidó fazekát – bislul ákúm (בישול עכו”ם), azaz nem zsidó főztje tilos.
- Szándékos „ajándék”: a pogány egy tiltott ételt (pl. disznócombot) bedob a zsidó edénybe.
A bölcsek mégsem tiltották – ebből következik, hogy nem tartottak a félreértések veszélyétől. Ugyanez vonatkozik a város melletti húspiacra is: az sem tilos, ha nincs közvetlen kapcsolat az ünnepléssel.
Marit ájin – a látszat tilalma
Ez a lap egyik fő témája. A marit ájin (מראית עין) alapelve: tilos olyan dolgot tenni, ami önmagában nem bűn, de úgy tűnhet, mintha bűn lenne. A Talmud példái:
- Valakinek szálka megy a lábába egy bálványszobor előtt. Ha lehajol kivenni, úgy tűnhet, hogy meghajol a bálvány előtt – tilos.
- Ugyanígy, ha pénz esik ki a zsebéből a szobor előtt – nem szabad felszedni.
- Ha egy patak a bálványnak van szentelve, és az ember abból iszik lehajolva – úgy tűnhet, hogy csókolja a szobrot.
A kérdés: mi van akkor, ha „nem látszik”? Két értelmezés merül fel:
- Nem látszik – azaz mások nem látják (pl. titokban, szobában).
- Nem úgy néz ki – azaz nem a bálvány irányába hajol, hanem oldalra.
A rabbi rámutat, hogy a Talmud szerint még titokban sem szabad marit ájint okozni, azaz a tilalom objektív, nem megfigyelés-alapú.
A példák sokasága (szálka, pénz, vízivás, csókolózó szobor) azt mutatja, hogy minden eset külön megfontolást igényel. Az sem mindegy, hogy az eset életveszélyes vagy sem.
Ne igyál közvetlenül a patakból – mert jöhet a vízi pióca!
A rabbi áttér a fizikai veszélyekre: ne igyál közvetlenül a víz felszínéről (se szájjal, se egy kézzel), mert nem tudod ellenőrizni, nincs-e benne pióca (leeát mayim – עלוקות).
Történet: valaki lenyelt egy piócát, és Nina rabbi engedélyezte, hogy szombaton melegítsenek neki vizet, amit megihat – a forró víz talán elpusztítja a piócát. Addig ecetet ivott, hogy meghosszabbítsa az idejét a végrendelésre.
Ez a rész megmutatja: pikuách nefes (פיקוח נפש), az életmentés szabálya mindig felülírja a szombati tilalmakat.
A démonos mondóka – vízivás éjjel
A Talmud misztikus részre tér: tilos vizet inni éjjel, mert egy démon (shavrire) rátelepszik a vízre. Ha valaki mégis inna:
- Ha van ott valaki, mondja el hangosan, hogy inni megy.
- Ha egyedül van, kopogjon a korsón, és mondja a mondókát:
Planya planya, én Slomo, Mihály fia vagyok, nem azt mondta anyád, hogy vigyázz a savri-bri-ri-ri-chavri démonnal a fehér pohárban?
A mondóka egyre kevesebb szótagot használ a démon nevéből – ezzel a félelem is „csökken”.
A rabbi kiemeli: a démonok létezésében két irányzat van:
- Egyes vélemények szerint tényleg léteztek, és a félelem jogos volt.
- Mások szerint ez csupán pszichológiai szükséglet volt: a rabbinikus tanítások csillapították az irracionális félelmet, nem megerősítették azt.
Elhangzott példák
- Gáza és Atluza mint agglomeráció – lehet-e ott kereskedni?
- Közös tűzhely: zsidó és pogány fazék egy kemencén
- Lehajlás bálványszobor előtt: tüske, pénz, vízivás
- Vizet köpő bálványos szobor – ne hajolj csókolózva inni
- Veszély a vízivásban – vízi pióca, forró víz, ecet
- Éjszakai vízivás – démon elleni mondóka
- A „látszat tilalma” akkor is érvényes, ha senki sem látja
—————————————————-
Ávodá Zárá (Bálványimádás) – עבודה זרה
A bálványimádás tilalmának törvényei: hogyan kell elkerülni a bálványszobrokat, a bálványok jeleit és jelképeit, illetve miképpen tartsuk magunkat távol ünnepeiktől. E traktátusban kerülnek megtárgyalásra a zsidók és pogányok közötti tiltott kapcsolatok törvényei, melyek részben a bálványimádás tilalmával (mint pl. a jéjn neszech, a bálványoknak felajánlott nem-zsidók által készített bor), részben más előírásokkal (mint pl. a kásrut és a nem-zsidókkal való érintkezést korlátozó óvatossági rendszabályokkal) állnak összefüggésben. Ennek a traktátusnak a terjedelme: a Babilóniai Talmudban 76 lap.
—————————————————-
A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.
Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30-8:30 között.
Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)
Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud
Kulcsszavak: #bálványimádás #máritájin #víz #pióca #szellemek